תפריט נגישות

מדוע ניהול ה-IT של היום לא יעבוד בעתיד

בשורה התחתונה לרוב העסקים מסתבר שהמודלים התפעוליים של IT היום לא תואמים את דרישות העסקים של המחר. מנהלי ה-IT חייבים להשתחרר מהמגמה לתקן את העבר

כפי שכולנו יודעים, הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק ולמעשה מכפילה את יכולותיה כל שנתיים בערך. ה-IT הוא משאב עסקי אשר מספק יכולות לשינוי פני הארגון כפי שאנו מכירים אותו. ראו למשל מה אפל עשתה עם ה- iTunes ומה עשתה ההתפתחות הטכנולוגיות לעולם התעשיות הוורטיקליות. ה-IT קריטי לתפקוד העסקי של הארגון וארגונים רבים אינם יודעים עדיין כיצד לנצלו ולהוציא ממנו את המיטב עבור העסק. אנו מאמינים כי החדשנות בתחום ה-IT צריכה להיות נחלת הכלל ותוביל ממצב של WIN-WIN  למצב טוב יותר של Win-more.

ארגונים רבים כיום, מתקשים להבין במדויק את הערך האמתי שנובע מהשקעות ה-IT  שלהם. יתר על כן, ארגונים דורשים כי תמיכת ה-IT  שלהם תשתפר בהדרגה ותביא לחדשנות עסקית לארגון בנוסף לניהול שוטף של תשתיות ויישומים.

כמו כן, ניהול ה-IT היום מאתגר את ציבור המנמ"רים  באופן מעיק ובלתי מתפשר. קיים פער ציפיות בין הנהלת החברה ובין יכולת המנמ"ר לעמוד בהם. מנמ"רים לא מעטים נדרשים להקטין סיכונים עסקיים, לנהל את הפעילות השוטפת ובנוסף גם לספק ערך עסקי. הצורך של ארגוני IT להגיע לרמות גבוהות יותר של בשלות ארגונית הופך דחוף יותר באקלים העסקי  הנוכחי. כמו כן, מנמ"רים נדרשים לתפקד כשותף עסקי לכל דבר ולספק אסטרטגיות IT  זריזות כדי לשמור על התחרותיות של העסקים.

בשורה התחתונה לרוב העסקים מסתבר שהמודלים התפעוליים של IT היום לא תואמים את דרישות העסקים של המחר. מנהלי ה-IT חייבים להשתחרר מהמגמה לתקן את העבר ולעבור לשיתוף אקטיבי בתהליכי התכנון העסקי העתידי של חברותיהם ולהתמקד על הפעילויות הבאות:

•מיקסום הערך של נכסי טכנולוגית המידע\

•הורדת המורכבות של טכנולוגית המידע

•מיקוד המאמצים לחידושים טכנולוגיים לטובת הצרכנים

•יצירת ארגון IT אסטרטגי

חברות שתכשלנה בטרנספורמציה של ארגון ה-IT שלהן תפגרנה אחר מתחריהם בשוק העסקי ותעמדנה את הצמיחה העסקית שלהם בסכנה.

המחסומים בדרך נובעים ממטען העבר – ארכיטקטורת IT מורכבת, ישומים לא מתואמים, גישה מוגבלת לנתונים וארגון מוטה טכנולוגיה – כל אלה מונעים בנית ערך ה-IT היום ומיצוב העסק ליעדי המחר. כיום ארגון ה-IT ממוקד על צימצום עלויות תפעול וכיבוי שרפות, אך לא בכך טמון הערך האמיתי. רוב החברות מכירות בחשיבות החדשנות הטכנולוגית של IT לאסטרטגיות העסקיות.  אך, החברות נשלטות ע"י סבך מערכות לגסי שתחזוקתן מאד יקרה. למעשה, 75-90 אחוז מתקציבי ה-IT מוקצים לתשתיות וכוח אדם הנדרש לתמיכה בתפעול השוטף, ומאחר ורק חלק קטן מהוצאה זו ניתן לשיקול דעת, קיצוצים והסבות אינן ניתנות להתבצע בין לילה. עובדה המשאירה רק 10 -25 אחוז מתקציבי ה IT להשקעות בטכנולוגיה אשר תאפשר חדשנות וערכים עסקיים מוספים. יותר ויותר פרויקטים נמצאים במרדף אחר התקציב או המשאבים הנדירים. לכן, היוזמות היחידות שחברות תוכלנה להרשות לעצמן הן אלו שיוכלו להציג ערך עסקי ברור וממשי.

לגידול וצמיחה מהירים יכול להיות גם צד שלילי - כמו האפשרות להשקיע ללא תשומת לב קפדנית להחזר ההשקעה. כאשר הכלכלה פורחת , חברות יכולה להגדיל את השקעותיהן בטכנולוגית המידע – פרויקטים ויוזמות – חלק נכבד מהן סיפקו החזרי השקעה מאכזבים. היום, החזר ההשקעה מהווה רק חלק מהבעיה. כיצד יכולות החברות לשמר את נתח עוגת התקציב הקטנה לחדשנות ויזמות עסקית ולמנוע את צמצומה? הם יאלצו ליצר חסכונות בהוצאות התפעול השוטפות כדי שישמשו מקורות לפתרונות המספקים את היתרון התחרותי.

המנהלים הבכירים בעסק ובמערך ה IT שלו מסכימים בדרך כלל על הכוונות, אך בדרך כלל לא מסכימים על הביצוע. המנהלים העסקיים והמנמ"ר מכירים בקריטיות של מערך ה-IT וחשיבותו בעיצוב ה"נוף" התחרותי. אך האתגר היה ונשאר במימוש ההבטחות.

IT-CMF: IT Capability Maturity Framework

 מודל שפותח ע"י Innovation Value Institute- IVI, מוסד בינלאומי ללא כוונת רווח. אשר מנסה ליצור שינוי משמעותי שיגרום לארגונים לראות ב-IT שלהם משהו שיכול ליצור עבורם ערך עסקי. לצורך כך הקים את פלטפורמת ה-Open Innovation2.0 אשר מהווה שיתוף פעולה בין התעשייה, האקדמיה והמשתמשים, בשש קהילות שונות. חברות כמו מיקרוסופט, אינטל, SAP וסיסקו משתפות פעולה ב IVI, כמו גם ארגונים ממשלתיים בארה"ב, אוסטרליה ואירלנד ופורומים ידועים של CIOs (מנמ"רים). שיתוף פעולה זה מעניק ראיה רחבה של 360 מעלות על השוק ועל הצרכים.

המודל מתמקד בניהול ה IT  של המחר בארבע קבוצות של יכולות נדרשות :

1.   ניהול ה-IT כמו ביזנס – עם דגש על תכנון אסטרטגי ועסקי, ניהול ביקושים, ניהול הסיכונים, ניהול החדשנות ועוד.
המדידה בקבוצה זו תוביל לשיפור מתמיד ממרכז עלות, דרך מרכז שירות ומרכז השקעות עד למרכז ערך

2.      ניהול תקציב ה-IT -  עם דגש על ניהול הפורטפוליו וסדר העדיפויות.
המדידה בקבוצה זו מוליכה מהערכת ביצועים להורדת עלויות, יצירת מקורות להשקעה ועד למודל כלכלי יציב.

3.   ניהול יכולות ה-IT – עם דגש על ניהול הארכיטקטורה, ניהול הידע, ניהול המשאב האנושי, כישוריו והדרכתו, ניהול הפרויקטים, ניהול הפיתוח, ניהול השירות ועוד.
המדידה בקבוצה זו תשפר את מעמד ה-IT
 בארגון מספק ומומחה טכנולוגי לשותף עסקי בעל התמחויות ליבה  חיוניות.

4.   ניהול הערך העסקי של ה-IT – עם דגש על ניהול התועלות ומימושן, ניהול הפורטפוליו וניהול "עלות הבעלות" הכוללת.
המדידה בקבוצה זו תאפשר הערכת החזר ההשקעה והגעה לערך אופטימלי לעסק.

התרשים הבא מציג את היכולות הקריטיות בארבע קבוצות של יכולות מקרו:

המודל מאפשר קבלת ציון מדויק אודות בשלות רמת ניהול ה-IT בארגון ספציפי. כך נוצר מעין benchmark המאפשר לנו לראות כיצד אנו מתפקדים מול ארגונים דומים בארץ ובעולם, למצוא את הדרכים הטובות ביותר לשפר את ניהול ה-IT ולהשתמש בהם. בישראל, לדוגמא, לחברות יש מטבוליזם טכנולוגי מהיר. אין ספק כי הן יוכלו לשפר את רמת בשלות ניהול ה-IT שלהן באופן מהיר יחסית. הרמה הממוצעת בעולם, לפי המחקרים שלנו, עומדת על 2.3-2.8 (מתוך 5). נתון יחסית נמוך זה מראה כמה עבודה עוד עומדת בפנינו. ארגונים אשר ישפרו נתון זה לא רק יחסכו כסף אלא גם ישביחו את ערך החברה, בעד 40 אחוזים. אנו ממנפים את השקעות ה-IT למנועי צמיחה עסקיים אמתיים.

התרשים הבא מציג את ארבעת יכולות המקרו וחמשת מדדי הבגרות המאפיינים אותם:

המודל כולל מדדי בחינה להערכה של יכולות טכנולוגיות ועסקיות. מדדים אלה מבוססים על ערכים של בגרות ומצוינות המושגים באופן הדרגתי בתוך הארגון. מודל IT-CMF  מספק תוכנית לשיפור

הדרגתי על פני ארבע יכולות רוחביות שנמדדות בחמש רמות בגרות מקובלות בתעשייה, כולן נתמכות ע"י חברות מחקר וייעוץ, החל מהמדד הראשוני (לא מנוהל) ועד לאופטימיזציה.

מודל הבשלות של IT-CMF  מאפשר קיום תקן דה-פקטו לניהול מערכות מידע ולשיפור מתמיד של סרגל התקן באמצעות מסגרת רוחבית ייעודית המאפשרת התקדמות הדרגתית עם מדדי הצלחה ברורים.

ארגונים הקשובים לתפקוד ארגון מערכות המידע יתמקדו ביכולות אלה כבסיס לבניית תכניות שיפור לטווח רחוק.

המודל משתלב היטב במגמה הקיימת של Business & IT Alignment המיועדת לתמוך בפיתוח תכניות לשיפור התהליך העסקי באמצעות מערכות מידע וחדשנות. וכמו כן , לחבר את הצורך הטכנולוגי – עסקי של יחידת ה IT  לציפיות של הארגון, ולסייע לה להיות שותף עסקי של הנהלת החברה על ידי רתימת עולם מערכות המידע לקידום מטרות ארגוניות.

ארגון ה-IT של העתיד

 ארגוני ה-IT האופייניים בתקופותינו  בנויים על בסיס הפונקציונאליות הטכנולוגית וסוגי הנכסים (יישומיים, תוכנה וחומרה). כל הנכסים מנוהלים באופן דומה ללא קשר לרמת הבגרות הטכנולוגית שלהם (לגסי או חדשנית). מדידת הביצועים מכוונת לעלות כוללת ורמת שירות כפי שניתן לראות בתרשים הבא:

 

כדי להעלות את הערך של מערכות המידע לעסקי החברה ארגון ה-IT חייב להשתנות הן באופן בו הוא מנוהל ומבוקר והן באופן בו הוא מאורגן.

אלטרנטיבה אחת מבוססת על ארגון ה-IT לפי מחזור החיים הטכנולוגי (חדשנות, יישומי ליבה ולגסי) והצרכים העסקיים. הטכנולוגיה מאורגנת כפורטפוליו של נכסים המנוהלים במחזורי בגרות הקשורים לתרומה לערך העסקי לפיו נמדד ה IT.

התרשים הבא מהווה אילוסטרציה למבנה ארגון ה-IT העתידי:

 

כאשר גופי ה-IT  ממוקדים קרוב יותר בנושאים העסקיים מתחיל להיווצר מחזור חיים חדש התומך בשיפור רמת הבגרות. ההנהלה העסקית פתוחה יותר להקשיב למנהלי ה-IT אשר מבססים את הערכותיהם הראליות על תרומת הטכנולוגיה המוצעת לשורה התחתונה. אם נוסיף לכך מערכת מדדים מתאימה לתאום המטרות העסקיות והיוזמות הטכנולוגיות נוכל לצפות לאינטגרציה המיוחלת בין ה-IT לביזנס.

כותב המאמר: אריה עמית, סמנכ"ל בכיר לייעוץ אסטרטגי, נס טכנולוגיות
ליצירת קשר: Arie.Amit@ness.com