תפריט נגישות

הטמעת מערך ברקוד במחסן טכני – מניסיונה של חברת כימדע כימיקלים עדינים

כימדע מאושרת תקני ISO ונבדקת באופן קבוע על ידי מכון התקנים ושואפת למצוינות ושיפור מתמיד, ניראה כי ניתן להביא לשיפור התהליכים במערך המחסן הטכני והאחזקה


כימדע כימיקלים עדינים הינה חברה תעשייתית המייצרת ומשווקת חומרי גלם לתעשיית התרופות והחקלאות. לחברה כ-100 עובדים ועיקר תוצרתה נועד לשוק הבינלאומי. כחברה קטנה יחסית בשוק הבינלאומי – נדרשת כימדע להתמודד עם אתגרים הדורשים גמישות, יעילות, ומהירות תגובה בכל רובדי הפעילות.

בתחום מערכות מידע מיישם הארגון מגוון מערכות בתחומי התפעול השוטף והכספים ( ERP ), המעבדה ( LIMS ), טוקסיקולוגיה ( GHS ), מכשור ובקרה, מש"א, שיווק ומכירות ועוד.

המחסן הטכני במפעל מטפל בניהול המלאי של ציודי המתקן, חלקי החילוף ורכש לטובת פעילות אחזקה כלל מפעלית וצרכים נוספים. המוקד עצמו מאויש (מחסנאי) בשעות העבודה הרגילות ומעבר לכך אין יכולת מתן מענה אנושי. חלק מהפעילות במערך המחסן והאחזקה בוצעה באופן ידני ולא ממוכן (ספירות מלאי, וניפוקים). רמת ניהול מלאי במצב זה עלולה להיות מורכבת, לא ידידותית ולהתאפיין בטעויות אנוש כגון רישום או הקלדה (מכל סוגי הסקאלה).

כימדע מאושרת תקני ISO ונבדקת באופן קבוע על ידי מכון התקנים ושואפת למצוינות ושיפור מתמיד, ניראה כי ניתן להביא לשיפור התהליכים במערך המחסן הטכני והאחזקה ע"י אימוץ דרכי עבודה תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים, זו אכן הייתה הדרישה של האגף הטכני ומנהלי המחסן אשר בקשו פתרון הולם ומתקדם יותר.

תאור המענה (מערכת)

מערכת ADC ( Automated Data Collection ) מבוססת טכנולוגיית ברקוד , אשר תספק כלים לסימון, איתור, ביצוע ספירות מלאי תקופתיות ומתגלגלות, ליקוטים וניפוקים כולל אמצעי בקרה לפני עדכון מלאי.

מגבלות ואתגרים:

1. מערכת ייעודית לניהול המחסן והאחזקה (דור מיושן ויציב יחסית) לא כוללת מודולים לביצוע ספירות מלאי, ליקוטים וניפוקים בצורה ממוכנת (ברקוד / RF או כל טכנולוגיה אחרת מוכרת בתחום ה Automated Data Collection ).

2. למערכת אין יכולת התממשקות מובנית ( Web Service/ActiveX ) למערכות צד ג' אחרות.

3. גישה של "מערכת מדף" והעדר יכולות פיתוח ופתיחות לשינויים.

4. גורמי אנוש - עובדי אחזקה מקצועיים מאוד בתחומם, חלקם אינם עובדים באופן שוטף עם אמצעי מחשוב, מבחינת רמת השימוש בטכנולוגיה יש שיגדירו עצמם כ"מאותגרים טכנולוגית" ונדרש לכך חשיבה במענה שיבחר.

5. לו"ז - במסגרת דיונים פנימיים אודות פתרונות וחלופות לצרכים הוחלט כי יש לספק מענה ללא דיחוי על בסיס המערכת הקיימת, זאת על מנת להביא לשיפור ברמת ניהול המלאי.

6. צורך בטיוב נתונים (אלפי פריטים) ויישום מהיר במסגרת לו"ז ותקציב מוגבלים.

עקרונות שהוגדרו במסגרת תכנון התהליכים והמערכת החדשה:

1. תהליכי עבודה - תהליכים אינטגרטיביים אשר ישתלבו כחלק מתהליכי העבודה והטרנזקציות במערכת הייעודית הנוכחית יחד עם התאמה לתהליכי העבודה של הצוותים האחזקה הטכניים וצוות המחסן.

2. אינטגראציה – בחינת אמצעים לאינטגראציה ישירות למערכת (ללא יצירת "שכבת" נתונים נפרדת אשר תחייב סינכרונים מורכבים, כשלים או פערי מידע)

3. מיכון תהליכים – אימוץ טכנולוגיית ברקוד ( ADC ) כטכנולוגיה אמינה אשר הוכיחה את עצמה, ולמפעל יש ניסיון איתה במסגרת תהליכים בלוגיסטיקה וברצפת הייצור.

4. עקרון KISS ( Keep It Simple & Stupid ) – תהליכי עבודה פשוטים, ידידותיים ונוחים למשתמש ברמות ויכולות שונות, ומאידך מתוכנן למניעת טעויות אנוש. יאפשר הטמעה מהירה ואימוץ מהיר של המערכת לכל סוגי אוכלוסיה.

5. התאמות - ניתוח פערים, הרחבת יישומים והתאמה הדדית לתהליכי עבודה/טכנולוגיה בהתאם לצרכים והיכולות.

תאור מרכיבי המערכת החדשה:

1. שיטה לזיהוי חד ערכי לכל חלק באמצעות ברקוד [קוד קטלוגי] המייצג של החלק במערכת הקולומבוס. ניתנה אפשרות להפקת הסימון (מדבקה או תג) ישירות מהמערכת במעמד קליטת הזמנה או מכרטיס החלק. הפקת המדבקה/תג נעשתה במדפסות תרמיות אמינות במספר גדלים לחלק ולמדף הנושא את החלק.

2. שיטה לזיהוי חד ערכי לכל איתור - איתור מוגדר כמדף אחסון או 'תא שטח' במחסן, באמצעות שימוש באיתורים ניתן לקצר זמנים בתהליכים שונים. הוגדר איתור אשר מזוהה במערכת באמצעות שילוב של 3 קודים ברצף, אשר יוצרים מזהה חד ערכי (מחסן – מעבר – מדף), ניתן דגש בסימון אחיד מבחינה ויזואלית של כל האיתורים במחסנים השונים. הוגדר איתור קדמי עבור כלל אלפי הפריטים.

3. מערכת לביצוע ספירת מלאי On Line רציפה ומבוקרת ע"י שימוש במסופוני ברקוד תעשייתיים מבוססי Windows Mobile ואפליקציה .Net יעודית ב Client (פיתוח של חברת דננט טכנולוגיות) ובצד השרת ממשקי WebService יעודים אל מול ה SQL (פיתוח של יחידת מערכות המידע בארגון). מספר עקרונות לאפליקציה:

  • הזדהות - מערכת בקרה והרשאות מבוססת כרטיס עובד.
  • תהליך ספירת מלאי מונחית איתור: בחירת מסלול וסריקת האיתורים זה אחר זה בהתאם למסלול תוך כדי ספירת החלקים באיתור וביצוע בקרת מלאי לחלקים המוגדרים באיתור בהתאם למערכת, בצורה זו מנעים משכחה של חלקים במהלך הספירה. המערכת מתריעה ומאפשרת להוסיף חלקים חדשים תוך כדי ספירה לאיתור.
  • בקרת RealTime והתראות במסופון למניעת חפיפה בין איתורים במהלך ספירה ע"י מספר סופרים במקביל, בהתאם לעקרון שהראשון שסרק את ברקוד האיתור הוא זה שלוקח את האחריות לספור את האיתור כולו.
  • תמיכה בספירת חלק בדידה או כמותית (שלם או עשרוני) עבור חלקים מתכלים (מטר / ליטר).

התהליך יוצר רשימות מלאי אישיות (לכל סופר רשימה), כאשר לבסוף מתבצעת בקרה לפני עדכון המלאי (במערכת הייעודית), בקרה זו מציגה – איתורים שלא נספרו, פערי מלאי וחריגים.

תרשים ממשקים ופעולות במערכת ספירת מלאי

4. מערכת לניפוק עצמאי ומבוקר של חלפים מהמחסן באמצעות "עמדת ניפוק" ( Panel-Pc ) שהינה אפליקציה יעודית .Net (פיתוח של יחידת מערכות המידע בארגון) הכוללת ממשק מסך מגע תעשייתי, וקורא ברקוד אלחוטי בתקשורת Bluetooth המחובר ביחידת הבסיס ישירות ל PanelPC .

קורא הברקוד האלחוטי נבחר מתוך מספר חלופות ונמצא כפתרון מתאים בזכות טווח הפעולה הארוך וכן אפשרות ה Buffer האוטומטי שלו לאגור סריקות במידה ויוצאים מאזור הקליטה תוך כדי שיטוט במחסנים במהלך ליקוט החלקים הרצויים (יעוץ ופתרון לבחירת הרכיב ניתן ע"י חברת eWave Mobile ).

גם כאן תהליך היישום כולל בקרה והרשאות, ממשק המאפשר יצירת רשימת ליקוט (תעודה) באמצעות עמדת הניפוק, תצוגת ההתראות ואישור התעודה בעמדת המסך מגע ע"י המלקט עצמו. בקרת המלאים ואישור תעודות הניפוק הפתוחות מתבצע ממחשבי מנהלי המחסן במערכת הייעודית (סגירת ניפוק ועדכון מלאי).
קיימת אף אפשרות לביצוע פעילויות נוספות כגון ניפוק, קליטה והחזרה של חלקים באמצעות קורא ברקוד המחובר ישירות לעמדה של המחסנאי.

תרשים ממשקים ופעולות במערכת ניפוק

יתרונות היישום והמערכת

מערכות ברקוד ידועות באמינותן הגבוהה מחד ועלות זולה מאידך, שימוש באמצעים ממוכנים ומחשובים מספק יכולות שלא היו עד כה במסגרת התהליכים, ההחלטה לאמץ טכנולוגיה זו מאפשרת לממש תהליכים בפשטות, לקצר זמני תגובה ולשפר את רמת הדיווח ועקיבות התהליכים ובאמינות גבוהה. יישום המערכת הביא ליעילות, חסכון בעלויות ומשאבים ושיפור ברמת ניהול המלאי (בעיקר הפחתת רמות מלאי) תוך פרק זמן קצר יחסית.

לסיכום

דורון ברזילי מתכנת ביחידת מערכות המידע של כימדע אשר לקח חלק בפיתוח המערכת מציין את החשיבות בהבניית ממשקים בהתאם לעקרונות SOA באופן שיאפשר בהמשך לבצע שינויים ולהתמודד בעת החלפת מערכת.

זיו ג. דפני מנהל האגף הטכני של כימדע מציין את התמורות של מערכות זו מבחינת האגף הטכני (לקוח המערכת):

  • שיפור אמינות הדיווחים במערכת המידע ואמינות הנתונים בהתאמה.
  • ייעול תהליכי עבודה בניהול המחסן הטכני .
  • חסכון כספי צפוי עקב שיפור בניהול המלאי ובשילוב צעדים ניהוליים נוספים.

טל לזרוב מנהל מערכות המידע של כימדע מסכם: ה"מערכת" הינה משולש המרכיבים הבאים: אנשים, תהליכים וטכנולוגיה ולכל אחד מצלעות אלו יש לזקוף חלק בהצלחה של המערך, יש להתייחס למרכיבים אלו החל משלב התכנון וכמובן בכל מחזור חיי המערכת.

פעילות מערכות המידע מתמקדת כבכל ארגון באחזקה השוטפת של המערכות, אך מעבר להיבט חשוב זה וכחלק מתפיסת ה IT Business Alignment דרושה גמישות ומהירות תגובה אשר תאפשר להביא ליעילות בתהליכי עבודה, התאמה לסביבת צרכים משתנה בכל רוחב הארגון. חדשנות של מערכות איננה נגזרת מחויבת של האמור, כי אם הקשבה לצרכים ומציאת פתרונות לעיתים יצירתיים הם אלו אשר בסופו של דבר מביאים לידי ביטוי את ההצלחה ומחויבות ה IT להביא לשיפור ביכולות הארגון להתקיים בשוק תחרותי מתקדם.


כותב המאמר: טל לזרוב, מנמ"ר כימדע:

tal.lazarov@chemada.com, http://il.linkedin.com/in/tallazarov