תפריט נגישות

כלי עזר לניהול ניהול מרכזי נתונים

מרכזי נתונים אמורים להיות יעילים ביותר, אבל הכי חשוב, הם נדרשים לאפשר פעילות עסקית. תוכנות לניהול תשתית מרכזי נתונים - DCIM - נועדו לשרת את שלושת היעדים הקריטיים של זמינות, יעילות והורדת עלויות.


יותר מאשר אי פעם, נדחקים מנהלי מרכזי נתונים מכל הצדדים על מנת לקצץ בעלויות, לשפר את היעילות, ולשמור על זמינות. תוך כדי עמידה בכל הדרישות הללו, מצופה מהם להיות גמישים וזריזים יותר ולאמץ מגמות חדשות כמו מחשוב ענן, צפיפות מוגברת, ושיטות קירור חדשניות. מרכזי נתונים אמורים להיות יעילים ביותר, אבל הכי חשוב, הם נדרשים לאפשר פעילות עסקית. תוכנות לניהול תשתית מרכזי נתונים - DCIM - נועדו לשרת את שלושת היעדים הקריטיים של זמינות, יעילות והורדת עלויות. במאמר זה נתאר את עיקרי הלקחים שנלמדו על ידי IDC משיחות עם מנהלי מרכזי נתונים.

סקירת המצב הנוכחי ואתגרים עיקריים

עולם ניהול תשתיות מרכזי נתונים המריא בשנים האחרונות. ספקי מתקנים קלאסיים פעילים בתחום לצד חברות IT גדולות ולאחרונה אנו רואים גם הרבה שחקנים קטנים יותר. IDC מעריכה כי קיימים מעל 20 ספקים שמוכרים DCIM באופן ייעודי או שיש להן יכולות בשטח זה.

ניהול תשתיות מרכזי נתונים כולל באופן טיפוסי תכנון, ניהול ואופטימיזציה של תוכנות ושירותים עבור שטח, חשמל וקירור בתוך מרכז הנתונים. תוכנות ושירותים אלה בדרך כלל מתמקדים בצומת של מתקנים פיזיים ומערכות IT כדי ליצור תצוגה אינטגרטיבית . כדי להיחשב מוצר DCIM , על התוכנה לראות מרכיב אחד לפחות בצד ה- IT (מכונות וירטואליות, שרת, אחסון וציוד רשת) ומרכיב אחד בצד המתקן עצמו (קירור, יחידת חלוקת כוח ( PDU ) אל-פסק ?? ( UPS ), חיישנים, גנרטורים), למרות שהיא עשויה לראות יותר מרכיב אחד בכל צד.

לצד היכולות, קיימות מספר תלונות נפוצות:

תמחור: קיימות שיטות תמחור רבות לפתרונות DCIM לפי פורטים, אובייקטים, מ"ר, קילוואט, אפליאנס, ארון ועוד. מעל זה יש להוסיף את כל מימד שירותי האינטגרציה והתחזוקה ונמצאנו ללא דרך ברורה לבצע השוואת מחירים. הספקים נמצאים בתהליך של פישוט התמחור, אך תהליך זה ייקח זמן.

מספר רב מידי של ספקים: מנהלי מרכזי נתונים מדווחים על מספר רב של ספקים עם יכולות והתמחויות שונות ששוב יוצרים מגבלה משמעותית על תיחור אפקטיבי. אנחנו סבורים כי מיזוגים ורכישות האופייניים לשוק בתחילת דרכו יצמצו את מספר הספקים וייעצבו תמהיל יכולות דומה או לפחות בר השוואה.

השלמת שירות במקום תוכנה: IDC שומעת דיווחים כי במקרים רבים ספקים משלימים חוסרים בתמהיל היכולות של התוכנה באמצעות שירותי ערך מוסף. הדבר שוב מקשה על היכולת להשוות בין פתרונות וגורם למיצוי חלקי בלבד של תהליך המיכון של מרכז הנתונים. גם תופעה זו היא זמנית ואופיינית לשוק בתחילת דרכו ככל שהספקים מנסים לברר אילו שירותים כדאי לכלול בפתרון התוכנה.

בעיות הכשרה: פתרונות DCIM מבוססים על תיוג והגדרות שיטתיות של כל רכיבי מרכז הנתונים וללא זה, הם לא יתנו את מלא תועלתם. אנחנו שמים לב שלעתים חוסר היכולת להפיק את המרב מפתרונות אלה, נובע מחוסר שיטתיות ועקביות בטרמינולוגיה שנובעת בתורה מהעדר הכשרה מתאימה של צוות מרכז הנתונים.

שיקולים עיקריים בבחינת פתרונות

לאור האמור, IDC ממליצה על מספר היבטים שיש לשקול בטרם פורסים פתרון DCIM . בהתחשב בבעיות התקשורת הקיימות בשוק בין ספק ולקוח, חיוני שמנהלי מרכזי הנתונים והצוותים שלהם יתמקדו במה שהוא חיוני להם בפתרון DCIM לעומת מה שהוא פשוט "נחמד שיש". גישה ממוקדת זו תהפוך RFP , בחירת ספק, הוכחת ייתכנות ( POC ), ושלבי פריסה להרבה יותר קלים. ישנן לא מעט פונקציות שיש לשקול, ונסקור כמה מהמרכיבים המרכזיים בסעיפים הבאים.

א. שליטה ובקרה

השאלה כאן היא האם התוכנה מסוגלת לשנות את ה- IT או מתקנים אחרים ללא התערבות אדם. לדעתנו רק מעט ארגונים שנכנסו בצורה מעמיקה לנושא ענן פרטי מוכנים לרמה כזו של אוטומציה. שליטה שאנחנו מדברים עליה בהקשר זה אינה רק להתריע, או לשלוח הודעה למנהלי מרכזי הנתונים שיחידת מיזוג לדוגמה מוגדרת נמוך או גבוה מדי, או שהנעת מכונה וירטואלית עלולה לחמם ארון יותר מדי. שליטה באופן פעיל מעכבת או מאפשרת מהלכים אלה. לדוגמה, אם על ידי העברת מכונה וירטואלית שרת פיזי מסוים תגדיל את הטמפרטורה יותר מדי, תוכנת ה- DCIM תגדיל באופן אוטומטי את מהירות המאוורר ביחידת המיזוג של האזור. רבים ממנהלי מרכזי הנתונים סבורים כי בדיוק עבור זה יש להם צוותים מיומנים וייתכן שבשלב זה הם צודקים. אך מעבר בלתי נמנע לסביבות ותהליכים אוטומטיים יידרשו תגובות תשתית בזמן אמת.

ב. מיפוי IT וירטואלי

לא מעט ספקי DCIM יכולים לספק גם נראות לשכבה הווירטואלית של מרכז הנתונים, או שהם מציעים קישוריות לכלי ניהול וירטואליזציה אחרים ( VMware, Hyper-V, Xen ). בנוסף ליכולת זו, כמה כלי DCIM יכולים לגלות על איזה מערכת פיזית כל מכונה וירטואלית פועלת. זה מידע רב עצמה המאפשר למנהלי מרכזי הנתונים לראות אילו שרתים וירטואליים תלויים באיזה התקנים ( PDU, UPS , ציוד קירור, ארון וכדומה). יכולת זו תהיה יותר ויותר רלוונטית במצב בו טכנאים כבר לא יכולים ללכת על הרצפה ולראות את החיבורים הפיסיים בין חלקי ציוד ואת עומסי העבודה התלויים בהם. ככל שמרכז הנתונים יהיה יותר וירטואלי, לרכיב ניהולי זה תהיה משיכה גדלה והולכת.

ג. גילוי אוטומטי

גילוי אוטומטי נועד לפשט את ההתקנה של תוכנת DCIM ומאפשר נוחות השימוש לאורך כל מחזור החיים של הפתרון. התקנה של החלק ממוצרי DCIM הקיימים כיום בשוק דורשת עבודת שטח מייגעת הכוללת נבירה ורישום של רכיבים והתאמתם לתוכנה. ללא גילוי אוטומטי, מנהל מרכז הנתונים ובדרך כלל, איש שירות מחברת ה- DCIM צריך להשקיע שעות, ימים או שבועות בשכפול מרכז הנתונים לתוך תוכנת ה- DCIM . עדכון המלאי כואב לא פחות. גילוי אוטומטי מוצע כיום על ידי כמה ספקי DCIM . בגילוי אוטומטי אנחנו לא מתכוונים לייבוא גיליון אלקטרוני, אלא לתוכנה שיכולה למפות את כתובות ה- IP , הציוד, ממשקים, ואת הקשרים בין כל אחד כדי ליצור תצוגה כמעט מוחלטת של מרכז הנתונים וכל זה תוך כמה שעות. באופן מעשי כמובן שיהיה צורך לבצע תיקונים קלים בתמונה המתקבלת, אבל זה שונה מאד מלבצע את כל העבודה בצורה ידנית.

ד. דיווחי PUE

יעילות צריכת חשמל ( PUE ) היא כיום המדד הנפוץ ביותר ליעילות של מרכזי נתונים. ככזה, הרבה מנהלי מרכזי נתונים, ירצו לעקוב אחר ה- PUE שלהם לאורך זמן, לחזות אותו, לדווח עליו, ולנתח אותו. מוצרי DCIM רבים מגיעים עם מדדים מובנים כמו DCiE , PUE , ומדדים אחרים המשולבים בלוח מחוונים ודו"חות. אם התוכנה נועדה למדוד ולדווח על היעילות של מרכז הנתונים, מנהלי מרכזי נתונים צריכים לבדוק האם התוכנה יכולה לבצע זאת. אם כלי DCIM יכול, השיקול הבא הוא כמה זה קל וכמה הגדרות נוספות ועבודה שוטפת נדרשות. לעתים נתוני יעילות מושגים ממקורות אחרים ואד ייתכן שלא תהיה דרישה כזו ממערכת ה- DCIM .

ה. לוח מחוונים ודו"חות

מוצרי DCIM באים לרוב עם סוג כלשהו של לוח מחוונים. השאלה כאן היא שאלה של איכות. האם מגוון הנתונים ואופן הצגתם מוגדרים מראש ובעיקר, משמעותיים? האם זה רק עניין ללחיצה כפולה על קישור כדי לראות את מקור הנתונים והמדדים שהוצגו? האם קל להתאים אישית את הלוח המחוונים למשתמש מסוים? מנהלי המחשוב הארגוני צריכים לחשוב האם הם צריכים בכלל את לוח המחוונים, האם המידע והצגתו צריכים להיות ברי התאמה אישית ומה מדדים שהם רוצים לראות.

ו. מחשוב או מתקנים

כיום ברוב מרכזי הנתונים בהם אנחנו נתקלים יש חלוקה בין IT ומתקנים פיזיים. איזו מחלקה תשתמש בתוכנת ה- DCIM ? כל ספק DCIM בא ממרחב כלשהו יהא זה צד המתקנים או צד ה- IT וממילא יהיה לו "טבעי" יותר לעבוד אם המחלקה הרלוונטית. מנהלי מרכזי נתונים צריכים להשקיע מחשבה לגבי מי ישתמש בתוכנה ולאיזה סוג של שימוש הם מצפים. IDC סבורה שאחד הערכים המוספים המשמעותיים ביותר של תוכנת DCIM הוא בדיוק המבט האינטגרטיבי של תשתיות פיזיות ו- IT . עצם הדיון המשותף לגבי אפיון הצרכים והדרישות מתוכנת DCIM יעשה הרבה על מנת להביא את שתי הגישות לקרקע אחידה.

ז. ניתוח תרחישי

חבילות תוכנת DCIM רבות כיום מסוגלות לבצע איזשהו ניתוח תרחישי. הנה כמה דוגמאות לסוג של ניתוח תרחישי הקיים:

  • הזהרה כאשר פעולה מסוימת תגרום להשבתה או תגרום לציוד לעבור על סף שנקבע מראש.
  • תחזית מבוססת תרחישים במונחים של קילוואט, מ"ר, קיבולת קירור והיבטים אחרים של מרכז הנתונים.
  • הצעה היכן למקם ציוד על הרצפה, עם קיבולת נוספות במונחים של רשת, מקום, חשמל וקירור.
  • המלץ על קונסולידציה של שרתים, אחסון, או רשת המבוסס על ניצול של היצע חשמל וציוד קירור.
  • מתן עזרה בתכנון של מרכז הנתונים. יכולת זו מאפשרת למשתמש לעצב מחדש את מרכז הנתונים, לענות על שאלות סביב איזה סוג ציוד לקנות, איפה לשים אותו וכיצד לשנות את הפריסה.

למרות העוצמה הגדלה של פתרונות אלה, על פי רוב, חברות יצטרכו לשכור חברות ייעוץ על מנת לסייע להם עם שינויים בקנה מידה גדול במרכזי הנתונים. לדברים הקטנים, כגון פרויקטי קונסולידציה קטנים, פריסת ציוד IT או תשתיתי חדש, DCIM יכול בהחלט להתאים.

ח. ויזואליזציה של מרכז הנתונים

תוכנת DCIM יכולה להיות זרז מצוין להתחיל לתרגל מוסכמות טרמינולוגיות, הפחתת התפשטות, ושמירה על משאבים כמו זמן, כסף ואנשים. פלטפורמות DCIM רבות תספקנה למנהלי IT או מנהלי מתקנים פריסה חזותית של מרכז הנתונים שלהם. חלקם יספקו שכבה עם שמות מוסכמים, מדדים (כגון זליגת חשמל או נקודות חמות), ובאזורי מיזוג אוויר . החיסרון של אמצעים חזותיים אלה הם שהם בדרך כלל תלויי הקשר מסוים ודי מלאכותיים. ההדמיות המפורטות באמת יכולות לקחת הרבה זמן וכסף כדי לייצר.

רמות הפירוט והעבודה הנדרשות תלויות במידה רבה בצרכים של מרכז הנתונים. כמו ברוב התכונות האחרות שהוצגו לעיל, משתמשים מתקדמים יותר יהיו ידרשו כלים מתקדמים יותר. למרכזי נתונים מסוימים, הדמיה כלל אינה נחוצה, בעוד שאחרים מוצאים במרכיב זה את החלק החשוב ביותר של התוכנה. IDC ממליצה שלא משנה איפה המשתמש נופל על הספקטרום, לשקול את זה לפני שמתחילים בתהליך הבדיקה. יהיה חבל לשלם יותר מדי עבור משהו לא נחוץ או שאינו עומד בצרכים של המשתמש.

המלצות

  • ביצוע ביקורת פנימית. שלב זה חשוב כדי להבין את החורים בכלים הפנימיים הנוכחיים ומה נחוץ ביותר. האם התכונות המפורטות לעיל חשובות לארגון שלך או לא? מה תהיה התמורה של כל מודול עבור הארגון שלך חוץ מ "נחמד שיש"?
  • שילוב יחד של מחלקות IT ומחלקת המתקנים. תהליך זה המביא את שתי הקבוצות יחד יכול לעזור למימון הרכישה, הגדלת זמינות, ולוודא שמרכז הנתונים מקבל את המרב מתוכנת ה- DCIM . זה גם תרגול טוב ביותר עבור ה- IT ומנהלת המתקן לעבודה משותפת במרכז נתונים.
  • חשוב על היכולות והבעיות הנפוצות כאשר אתה ניגש ל- RFP . ודא כי ה- IT ומנהלת המתקן מבינים נכון את דגם התמחור על מנת להשוות בין ספקים. ודא שיש מספיק הכשרה, במיוחד סביב מוסכמות התיוג. חפש שירות לקוחות מעולה עם גישה למהנדסים ומתכנתים.

כותב המאמר : גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל
ליצירת קשר: GLopez@idc.com