גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל סקר את התפתחות ה-BI "מצורך עסקי לתרבות ארגונית". בעשור הנוכחי היקף המידע הדיגיטלי יגדל פי 44 וסביבות המחשוב הארגוניות יהפכו מורכבות יותר. כתוצאה מכך יגדלו האתגרים לעיבוד המידע כתוצאה מ: ריבוי יישומים, ריבוי מסדי נתונים, ריבוי ממשקים ופרוטוקולים, ריבוי שדות מושגיים ועוד.
כתוצאה מכך מתפתחות מגמות המסייעות בנגישות למידע, כגון:
-
אגרגציה: שירותי אגרגציה מסייעים לארגונים לחסוך זמן ומאפשרים ניתוח יחסים בין מקורות שונים
-
חיפוש וכיסוי BI: גישה אחודה לכל סוג של מידע, לרבות מידע לא מובנה
-
סינון והתאמה אישית בהקשר של משימה או אדם
-
ניתוח (analytics) של הכל: תוכן, משתמשים, פעולות, מגמות, מיקום, היסטוריה, תפקיד, פרסום ושיווק
-
התפוצצות של מידע הופכת ליתרון תחרותי עם כניסתם של פתרונות ביג דאטה
-
המשתמשים העסקיים הם "בעלי המאה" העיקריים: ממשק משתמש אטרקטיבי & יישומים מבוססי תהליך ומשימה
טכנולוגיות חדשות ופתרונות אוטומציה המבוססים על המגמות שלעיל, כוללים:
· איסוף מידע
· תיוג, קיבוץ, קטגוריזציה
· נורמליזציה של נתונים וניתוח יחסים
· ניתוח לרוחב מקורות וסוגי נתונים שונים
· ויזואליזציה
· דו"חות והצפה
· שיתוף ורשתות חברתיות תוך-ארגוניות
· תרגום וחיפוש רב לשוני
· שקלול, הסקה וחיזוי
ההוצאה על פרויקט BI ממוצע נחלקת כדלקמן: רישוי כ-28% ואינטגרציה כ- 72%. הגורם העיקרי לכישלון פרויקטים הוא איכות הנתונים. לכן, יש לתת דגש רב על הטפול בנתונים ובכלל זה: מקורות, רזולוציות, קצבי שינוי וגידול, טיוב, אפיון סוגי הנתונים ועוד.
בכדי למסד פעילות ניהולית מבוססת BI יש לפעול לגיבוש תרבות ארגונית שעיקריה מוצגים להלן:
שוק רישיונות ה-BI בשנת 2011 היה בהיקף של 34.11 מיליון דולר כאשר סך ההוצאה הכוללת שירותי תחזוקה ואינטגרציה היגיע ל-122 מיליון דולר. מקור עיקר ההוצאה בארגונים גדולים אך הגידול המהיר ביותר הוא בארגונים מגודל בינוני.
גדעון לופז סיכם את הרצאתו בהצגת הדגשים הבאים:
-
מקורות וסוגי המידע ההכרחיים לקבלת החלטות עסקיות גדלים בהתמדה בכמות, מגוון ומהירות עדכון
-
מגוון רחב של טכנולוגיות ושירותים זמין להתמודדות עם חלק משמעותי של האתגר אך לא מובן דיו למשתמשים – נכון להיום אין פתרון אחוד לכלל הצרכים וקיים צורך לשילוב מתאים של פלטפורמות שונות
-
החלק הארי של ההוצאה הולך על עבודה עם נתונים. זוהי עבודה סיזיפית כפויית טובה אך הקריטית ביותר להצלחת פרויקט BI
-
קיצורי דרך מובילים לכשלים. יש לזכור כי בסופו של יום ללא ויזואליזציה אטרקטיבית, עלולה מרבית ההשקעה לרדת לטמיון
-
BI אינו פתרון קסם. אין להסתפק בהנחה ש-BI טוב לארגון, או משפר החלטות – יש לפרוט תרומה זו לרכיבים רב ממדיים: למי היא תעזור ובאיזה החלטות. לכל חלק במשוואה האנושית יש דרישות להשגת תרבות BI כוללת
למצגת – לחץ כאן
רפי ינקוביץ, יועץ מומחה BI, סקר את תחום ה-BI "מזווית אחרת". מטרת פרויקט BI להביא את המידע הנדרש לאדם הנכון בזמן הנכון. בחינת החזר השקעה של פרויקט BI מתבצעת על בסיס פרמטרים שונים כגון: חסכון בעלויות, קיצור זמני תהליך, שיפור יכולת המדידה, גידול במכירות.
ברמה הקונספטואלית על הארגון לממש פלטפורמת BI אינטגרטיבית.

לפלטפורמה מספר מאפיינים:
· Complete and integrated
Data Integration
Data Quality
Metadata Management
Integrated administration
· Adaptive and extensible
Agile information management
Flexible, open service-oriented architecture
· Choice of delivery model
On-premise
Appliance
On-Demand
רפי הציג היבטים שונים להצלחת פרויקט ה-BI בארגון
-
תכנון מפורט לפני, במהלך ואחרי הפרויקט
-
הצפת ערך – בשלבים השונים
-
בחינת התרבות הארגונית – האם ישנה אחידות במושגים? (מכירות, עלויות ...)
-
טיפול בנתונים
-
עבודה לפי מתודולוגיה בהתאמה לארגון
-
השקעה ומתן תשומת לב להיבטים רכים (לא רק בבחינת הטכנולוגיה)
-
יצירת אחידות וסטנדרטיזציה עם אפשרות לביצוע שינויים
-
ביצוע פעילויות המסייעות למשתמשים לאמץ את הטכנולוגיה באופן תדיר (תיאום ציפיות, ניהול שינוי, הכרת המושגים העסקיים, הכשרה, מעקב שימוש, תמריצים)
-
הקמת מוקד התמחות ארגוני בנושא ה-BI
בין ההרצאות הנוספות במפגש: הרצאתו של אלדד גפן, מנהל מערכות מידע במטרו מוטור, בנושא: "בחירת BI" והרצאתו של שמוליק סיטון, מנהל תחום מידע עסקי וטכנולוגיות ב-SAP ישראל, בנושא: "BI בזמן אמת". לאחר ההרצאות התקיים דיון בפורמט "שולחן עגול" בהשתתפות הנוכחים.
כתב: שמואל מרדלר, מנהל פעילות ERP.ORG.IL
למפגשי מועדון המנמ"רים Business Alignment לשנת 2013 - לחץ כאן