תפריט נגישות

מה מאפשר חדשנות בארגון?

אהרון לוי, מנכ"ל Box - ענקית שיתוף המידע בענן, טוען שהאוליגרכיה השלטת במחשוב הארגוני מפנה אט אט את מקומה לדמוקרטיה ופתיחות שהיא הטבע של מיחשוב הענן.

כיבוש נתח שוק באמצעות כוח ולא באמצעות חדשנות  - כך Microsoft וענקים נוספים נהגו בשוק העצום של $ 250 מיליארד שהעדיף ספקים בודדים אלו. אך באופן לא מפתיע המודל הזה לא היה יעיל במיוחד בכל הנוגע ליצירת פריצות דרך טכנולוגיות, אלא להיפך, השליטה של הענקים יצרה מחסום כניסה בלתי אפשרי ומנעה מחדשנות טכנולוגית להיכנס. וזה ממש לא היטיב עם הלקוחות המתמודדים במשך שנים רבות עם תהליכי אינטגרציה מורכבים, חומרה קשה לתחזוקה, טכנולוגיה יקרה להחריד, ועלויות תמיכה ותחזוקה שעברו פי כמה מונים את עלות הרכישה הראשונית.

למזלם הטוב של הלקוחות וספקים חדשנים וצעירים – שלטונם של האוליגרכים הללו מתקרב לקיצו. בשנת 1995, טרם עליית Apple, אמר סטיב ג'ובס שהאינטרנט הוא תחום מלהיב "משום שמיקרוסופט אינה הבעלים שלו וגם איננה יכולה להיות הבעלים שלו". רמה זו של דמוקרטיזציה הופיעה תחילה בעולמם של הצרכנים עם Google, אמזון, Facebook ועוד, שהחלו לצוץ בעשור האחרון בגלל הפתיחות של הרשת. ועכשיו הם עושים את דרכם אל תוך חברות וארגונים.

האינטרנט הוא מרחב בו כולם שווים ואף אחד אינו הבעלים לכן ארגונים אינם מאוימים כאשר הם בוחרים לעבור לענן, וספקים של מחשוב הלגאסי מוצאים את עצמם במקום בו מה שעבד עבורם הופך לנקודת תורפה. החברות והארגונים צריכים יותר ממה שהענקים, עם יכולת תגובה איטית ומסורבלת, יכולים לספק. אנו עוברים לעולם בו הזכיה בנתחי שוק לא תהיה ע"י "נעילתם" של לספק מסוים, אלא הזכייה תהיה באמצעות תגובה מהירה, חדשנות ללא פשרות ובעיקר פתיחות.

"No Money, No Problems"  (אין כסף, אין בעיות)
זה מכבר ברור לעוסקים בתעשיית התוכנה שככל שהתקציב גדול יותר וככל שהפרויקט נמשך על פני פרק זמן ארוך יותר כך גדל הסיכוי לפגוש כשלון ובעיות בעתיד. כל כך לא הוגן אבל זה אכן כך.

במשך שנים הובטח לארגון שסכום כל מערכות המיחשוב יצור מרחב מפתיע של ערך עסקי לארגון. אך במקום לזכות בפרס המובטח כמעט כל ארגון מצא את עצמו עם ערימה של טכנולוגיות שלא ממש מדברות אחת עם השניה ושדורשות עמל רב כדי להתאימן לצרכים הספציפיים. וכאשר אחד מהמרכיבים חייב להשתדרג אז קרוב לוודאי שחוסר התאמה עם אחד הרכיבים האחרים יצוץ מהר ושם דבר לא יעבוד – המפולת תהיה גדולה. זו סיבה מספיק טובה להשתדל להשאר במקום ולא לשנות דבר אם לא מוכרחים.

הפתרון שמציעות ספקיות המיחשוב הגדולות הוא איחוד של טכנולוגיות: אורקל מאגדת חברות חומרה ותוכנה ולוקחת על עצמה את האינטגרציה כדי הציע ללקוחותיה פתרון אחד שלם ועובד. גם מיקרוסופט מאגדת את הפתרונות שלה בתחומים שונים כמו שיתוף מידע (content sharing), תקשורת ומערכת CRM שלה כדי לתת פתרון אחד שלם. איחוד שכזה משמעו אולי הקטנת מספר הספקים השונים למחלקת ה- IT, אך מאידך המשמעות היא שהדלת נעולה בפני חדשנות עבור הארגון אותו מחלקת ה- IT משרתת.

אז איך נכון לנהוג?

למה פתרונות חדשים יכולים כעת להתחרות?
מיקרוסופט, אורקל ואחרים שלטו בעולם המוגדר ע"י מחסומים ומגבלות: ערוצי שווק מוגבלים, משתמשים המנועים מלבחור את הכלים בהם ישתמשו, וטכנולוגיות כל כך מסובכות שדרשו צוותים של יועצים מיוזעים.

עם השימוש בענן מחסומים ומגבלות אלו מתחילים להימוג. כמעט בכל אספקט אפשרי – מהירות, עלות, ביצועים, תכנון, זמן אספקה ופתיחות – הטכנולוגיות החדשות מתפשטות  בקצב מוגבר ומנצלות את האופי הדמוקרטי והפתוח של עולם התוכנה הארגוני. הכלים החדשים הללו המתפשטים בקצב אדיר וצוברים מספר משתמשים הולך וגובר ושוק התוכנה הארגוני מתהפך – חברות חדשות וקטנות יכולות להתחרות בענקים ראש הראש וחודרות לתוך הארגונים דרך המשתמשים הבודדים וקבוצות קטנות. בתחילה פתח צר נוצר וקבוצה קטנה משתמשת בטכנולוגיה (חינמית בדר"כ) לצורך ספציפי ומשם מתרחב השימוש לחלקים גדולים יותר של הארגון. לא במפתיע, לאחר שנים של סטגנציה בעולם התוכנה לארגונים טכנולוגיות חדשות צצות בהמוניהן. ארגונים משקיעים היום בתוכנה סכומים גבוהים מאלו שהושקעו ב- 10 השנים האחרונות, סטארטאפים בתחום ניהול המידע זוכים למשקיעים בקלות יחסית, SAP משקיעה בתחום ה- SaaS ויחד עם Salesforce מובילות את חברות ה – Software as a Service. הסכרים הנעולים של הארגונים נפתחו.

יתרה מזאת, וכדי להגביר את המגמה, יש להדגיש שהעוגה כולה גדלה. מספר האנשים בארגונים שתפקידם סובב סביב ניהול המידע גדל והולך ויוצרים שוק גדול לכלים למיניהם. עם מיליארד מכשירים מחוברים אונליין יש אתגרים חדשים המחכים לפתרונות התוכנה. והאנשים ! בני דור המילניום שגדלו עם אינטרנט כדבר מובן מאליו כבר מאיישים תפקידים בארגונים ומתחילים לשנות את ה- DNA של עובד המשרד הטיפוסי. אלו השייכים לדור הנאפסטר וה- facebook לא יהיו מוכנים לעבוד עם מערכות ה- legacy המסובכות והכבדות. בשבילם שיתוף תכנים (content sharing) , אחסון בענן (cloud storage) וממשק מודרני – הם מובנים מאליהם.

פתיחות תביא חדשנות
רובן המכריע של ענקיות התוכנה מסכימות שהענן הוא העתיד, אבל עדיין לא הפנימו את הערך החשוב ביותר שלו – פתיחות (openess). הכח האמיתי של הענן הוא לא בהבאה מהירה של שרותים חדשים לשוק וזולים יותר – למרות שאלו סיבות מספיק טובות לאמץ אותם. אלא – הכח האמיתי של הענן הוא שבבסיס זוהי סביבה פתוחה וזה ישנה את עולם התוכנה של הארגונים. במקום מכלול שלם של פתרונות המסופקים ע"י ספק אחד שרותים בענן מאפשרים לארגון לפתור בעיות באופן אופטימלי, ומפתחים לא צריכים להשאר כבולים בעולם המחניק של מיקרוסופט.

יש מגוון פתרונות בענן וארגונים יכולים לבחור מתוך מבחר גדל והולך במקום להיות תלויים בספק בודד, והדור הבא של הפתרונות יתקשר זה עם זה עם APIs פתוחים. לדוגמה Yammer (רשת חברתית פנים-ארגונית  שנרכשה לא מזמן ע"י מיקרוסופט) הצהירו לאחרונה שהם יאפשרו לאפליקציות ארגוניות להזין ארועים ופעילויות לתוך הרשת החברתית הפנים-ארגונית אל האנשים המתאימים.

לא מדובר פה רק על אינטגרציה בין אפליקציות, אלא לבנות חוויה המותאמת בדיוק לצרכי הארגון מעל האפליקציות. ברגע שהמחסומים לחדירת אפליקציות חדשות לארגון יוסרו הארגונים יוכלו לבנות את השילוב המנצח עבורם. אנשי ה-
IT בארגון ישקיעו את זמנם בבנית ערך עבור הארגון ולא בתחזוקה של מערכות.  אחת מחברות התעופה האמריקאיות מתכננת פתרון בו טייסים יקבלו מידע קריטי בזמון טיסה אל ה iPads שלהם. ההתאמות, הניידות, והרשת החברתית בטכנולוגיה מתרחשת כרגע בכל תחום כמעט – החל מכספים וכלה בבניה.

אנחנו בפיתחה של תקופה עם הכי הרבה חדשנות שהארגון היה בה אי פעם. מערכות סגורות ושליטה של ספק בודד הם כבר לא הדרך לשליטה בשוק ולא הדרך להצלחה עסקית של החברות והארגונים. במקום זאת המנצחים בשוק יהיו אלה שיספקו חווית משתמש נעימה וקלה, יהיו חדשנים כל הזמן ויתקשרו עם אפליקציות אחרות כדי לספק ערך יוצא דופן לארגון. 

צפה בטכנולוגיית BOX

לפרטים נוספים נא לפנות לדוד אלוש, מנכ"ל CloudCom  נציגתה הרשמית של Box בישראל.

info@CloudCom.co.il      www.CloudCom.co.il