תפריט נגישות

פעילות ארגונית ופרטית ברשת החברתית לינקדאין - טיפים לשימוש מוצלח

בניסוי חברתי שערך סטנלי מילגראם בשנות ה-60, ניסה החוקר מהארוורד לבחון את עקרון "שש דרגות של קשר" הקובע כי דרושות עד שש הכרויות כדי לקשר בין כל זוג אנשים בעולם.

מהן רשתות חברתיות ?

רשת חברתית היא קבוצה של אנשים שמתקיים ביניהם קשר, הרשתות חברתיות כוללות קבוצות של חברי, משפחות, מפלגות פוליטיות, איגודים מקצועיים, וכדומה. בשנים האחרונות מהוות הרשתות החברתיות נושא עניין לסוציולוגים, אנתרופולוגים, פסיכולוגים, חוקרי ארגונים, חוקרי תקשורת מערכות מודע ומנהל עסקים. אנו אף עדים להתפתחותו של חקר רשתות חברתיות - מדע המיפוי ומדידהשל רשתות חברתיות כאשר הכלים המתמטייםשל תורת הגרפיםמשמשים אף הם לעתים בתיאור רשתות חברתיות.
הרשתות החברתיות הפופולאריות הינן:

  • מייספייס – הרשת הותיקה ביותר והנפוצה ביותר בארה"ב
  • פייסבוק – בעיקר לשימושים חברתיים ובילוי, הכי הרבה משתמשים בעולם
  • לינקדאין – בעיקר לשימושים עיסקיים
  • טוויטר – רשת חברתית המבוססת על ציוצים
  • קפה דה מרקר – הרשת הנפוצה ביותר בישראל

רשת הלינקדאין

הלינקדאין הנה רשת חברתית אשר הגרעין המאחד בה הוא ה עניין העיסקי . בלינקדאין מאה מיליון משתמשים בעולם מהם בישראל חצי מיליון. מעל 60% מהחברים ברשת הנם בכירים כאשר בישראל רשומים כעשרת אלפים מנכ"לים. מספר החברות ברשת כשני מיליון מהן ששת אלפים בישראל.

השימושים

  • איתור הזדמנויות עיסקיות ושותפים עיסקיים
  • מחקר שוק ומודיעין עיסקי לקראת פגישות ומשא ומתן
  • איתור מועמדים ועבודה
  • קבלת ומתן סיוע מעמיתים ולעמיתים.

טיפים לשימוש מוצלח

פרופיל אישי

תמונת פרופיל:
בלינקדאין יש מקום רק לתמונה אחת, תמונת הפרופיל שלך ! התמונה היא אחד הדברים אשר בזכותם יזכרו את הנוכחות שלנו, בלינקדאין אין מקום להומור עם תמונות מצחיקות וכו' או תמונות לא אנושיות, בלינקדאין יש להקפיד על תמונה ברורה, איכותית וייצוגית.

שם מלא:
גם בנושא השם אין מקום לטעויות לינקדאין היא עסק של אנשים נטו אשר כל אחד מציג את הרזומה שלו בפני העולם על מנת ליצור נטוורקינג עסקי, הקפידו להשתמש בשם המלא שלכם ורצוי באנגלית.

סלוגן:
לינקדאין מאפשרת לנו לכתוב סלוגן קצר ליד השם שלנו, זוהי שורת המחץ. זיכרו אין רושם טוב מרושם חיצוני והסלוגן במקרים רבים יכול לגרום למי שביקר בפרופיל שלנו ( ובלינקדאין ניתן לדעת מי עשה זאת) ליצור איתנו קשר. חישבו היטב על הסלוגן. טריק - חלק אוהבים אותו יותר וחלק פחות , אני באופן אישי לא משתמש בו , להוסיף את כתובת האימייל על מנת שיוכלו לשלוח לנו הצעות חברות ויצירת קשרים ( מומלץ לחדשים בעיקר שרוצים להגדיל את הרשת ).

סטאטוס:
הסטאטוס האחרון שפירסמתם בלינקדאין מלווה את הפרופיל שלכם , לכן מומלץ לבקר בלינקדאין לפחות פעם ביום ולעדכן את הסטאטוס אבל הכי חשוב לדאוג שלא מופיע שם משהו ישן ולא רלוונטי לחלוטין לתקופה .

ניסיון עסקי – רזומה – קורות חיים:
כידוע לינקדאין היא האתר המוביל בעולם למציאת עבודה וגיוס עובדים. ולשם כך יש לכל אחד אפשרות לבנות את קורות החיים שלו , הקפידו לבנות את קורות כייאות כאילו את מחפשים את המשרה המושלמת עבורכם ( עם עם אתם עצמאיים או מנכ"לים של תאגידים ). פרטו באופן נרחב ומקצועי על כל שלב ושלב בקריירה שלכם על הכישורים שלכם . מה עשיתם ויצרתם בתפקידכם וכיו"ב.

השכלה:
גם אם עדיין לא השלמת את הדוקוטורט או התואר הראשון או לא טרחת בכלל ללמוד לתואר כלשהו . רצוי ומומלץ לציין לפחות את התיכון בו למדת .כן עדיף לציין פרט כלשהו מאשר להשאיר מקטע של מידע ללא פרטים. בנסוף לכך ניתן להוסיף פרטים על קורסים והשתלומיות שעשית בהמשך הקריירה.

המלצות יש לך?
האלגוריתם של לינקדאין מחייב לפחות 3 המלצות על מנת שהפרופיל יהיה מלא ב 100%. ההמלצות נועדו לשרת אתכם בעיקר מול אנשים שאתם פוגשים ברשת ואינם מכירים אתכם. ההמלצות מאפשרות לאנשים להתרשם ממידת המקצועיות שלכם וכמובן לפנות אליכם בנוגע לשירות כזה או אחר. נושא הממליצים חשוב כמובן גם למחפשי העבודה, כי הוא מאפשר למגייסות ולמנהלים להתרשם מכם רגע לפני שיוצרים איתכם קשר.

כיצד משיגים המלצות ?. פנו לעמיתים, ללקוחות, למנהלים ובקשו המלצה. חשוב מאוד – השתדלו להיות ברורים ולבקש המלצה ספציפית על פרוייקט מסויים או על רמת השירות שלכם – משהו שכותב ההמלצה ירגיש נוח ולא יעדיף לדחות את הכתיבה למחר אלא ישב שתי דקות ויכתוב כמה מילים.

אפליקציות:
הקפידו לשלב מספר אפליקציות בפרופיל האישי שלכם כגון: מצגות ,קישורים לבלוג שלכם ועוד…

קישורים:
בפרופיל אנחנו יכולים לשים 3 קישורים חישבו היטב כיצד לנצל אותם , מומלץ מלבד האתר העסקי שלכם לחבר את האנשים לדוגמא לרשתות חברתיות נוספות ובמידה ויש לכם לבלוג או אתר אישי.

תצוגה:
זיכרו כי הפרופיל האישי שאתם רואים והפרופיל שנגלה לחברים ולמבקרים בדף שלכם הוא שונה לחלוטין הקפידו על הגדרות הפרטיות והנראות אשר מתאימות להתנהלותכם.

רשת הקשרים

רשת הקשרים שתפתח תפתח בפניך אפשרויות רבות ליצירת קשר ברמות הקשר השונות (ראשונה, שניה וכן הלאה). להלן מספר דגשים:

  • אל תפנה לאנשים שאינך מכיר באמת או שאין להם ענין עיסקי פוטנציאלי איתך
  • פנה בנימוס והוסף פתיח אישי להזמנה הסטנדרטית
  • אל תאשר כל אחד שפונה אליך, רק כאלה שאתה מכיר או שיש לך ענין עסקי
  • חפש אנשי קשר משותפים שיוכלו להציג אותך
  • בדוק מקומות עבודה קודמים אולי דרכם תוכל ליצור קשר
  • הצטרף לקבוצות בהם הוא משתתף ואז תוכל לשלוח הודעה ישירות אליו.

קבוצות לינקדאין

דרך נוספת ליצירת קשרים הנה באמצעות הקמת קבוצה או השתייכות לקבוצות קיימות. בלינקדאין פונקציונאליות רחבה לניהול קבוצה כולל אישור נרשמים, הודעות לחברי הקבוצה, פורומים ועוד. טיפים לשימוש:

  • אתר קבוצות בתחומי העניין שלך
  • בדוק כמה משתמשים יש בקבוצה? מי הם?
  • האם הקבוצה פעילה? כמה דיונים יש בקבוצה? האם אנשים מגיבים בדיונים? קרא ובחן מה איכות הדיונים והרלוונטיות שלהם עבורך
  • קבע את תדירות קבלת העדכונים המתאימה לך
  • אל תהסס להתנתק מהקבוצה ולעבור לאחרת.

חברות

בלינקדאין ניתן לפתוח דף חברה הכולל מידע רלוונטי ובנוסף להקים מוצרים / שירותים בדף החברה. מאחר וחשיפת פרטי החברה ברשת נדרשת, ברוב המקרים, להיות מתואמת עם נהלי החברה מומלץ כי:

  • יתקיים דיון ויוגדרו המסרים והתכנים שיופצו ברשת ודרך עדכונם. לדוגמא: יש לעדכן את עובדי הארגון הנמצאים בלינקדאין להשתמש בכרטיס החברה הסטנדרטי בפרופיל שלהם
  • יוגדרו אחראים לנושאים שונים כגון: הצגת משרות פנויות (מחלקת HR )
  • רצוי לבצע קישוריות ולמדוד את האפקטיביות של התנועה מלינקדאין לאתר החברה, בנושא זה מאפשר ליקדאין כלי סטטיסטיקה ותצוגה שונים כמוגדר להלן

לסיכום

הרשתות החברתיות מאפשרות לייצר ערכים מוספים גבוהים למשתמשים בהן: מציאת עבודה/עובדים, איתור שותפים עסקיים / לקוחות, קבלת מידע ועוד. כמו בכל תחום, יש לפעול בצורה מקצועית ומכוונת יעדים בכדי למקסם את הערכים האלה. ליושבים על הגדר, שאינם פעילים בתחום זה יש לציין שהגיע הזמן להכיר ולנצל את תופעת הרשתות החברתיות לשימוש הפרטי / הארגוני.

כותב המאמר : איל תמוז, מנמ"ר פולימר לוג'יסטיקס

ליצירת קשר : Eyal.Tamuz@polymerlogistics.com