תפריט נגישות

בניית בסיס ספקים אסטרטגי למוצרים חדשים - NPI SOURCING

כיום ברוב החברות בישראל, מתנהל תהליך (כזה או אחר) של מעורבות הרכש בתהליכי הנדסת המוצר או רכש NPI. אין כל ספק כי מעורבות בתהליכים מוקדמים של פיתוח המוצר, היא המקום בו הרכש יכול להשפיע הכי הרבה.

הקדמה

מכיוון שמרכיב הרכש בעלות המוצר הינו מרכיב מרכזי, קיימת חשיבות רבה למעורבות יחידת הרכש והספקים בשלבי פיתוח והנדסת המוצר. מעורבות זו צריכה לבוא לידי ביטוי במספר היבטים:

1. מעורבות מוקדמת של מחלקת הרכש בתהליך פיתוח המוצר וה-NPI-New Product Introduction.

על הרכש להיות מעורב בתהליך הפיתוח מספיק מוקדם, כדי לוודא:

  • יצוריות החלק ע"י הספקים ( design for manufacturing )
  • שימוש בטכנולוגיה זמינה יחסית ושאינה מוגבלת לספק יחיד
  • תכנון המאפשר עלות יצור מינימלית ע"י הספק
  • שימוש בפריטים סטנדרטיים ו/או בשימוש במוצרים אחרים
  • התחשבות בסוגיות לוגיסטיות בתכנון המוצר (כגון אופן שינוע, אחסון יעיל במחסן ובמכולה)
  • מודעות הגורמים הרלוונטים לפריטים על זמן אספקה ארוך ( LLI )
  • וידוא שגורמי הנדסה ופיתוח בקשר עם ספקים מתאימים בראיית הרכש ושאין דיון בנושאים מסחריים ללא מעורבות הרכש

2. מעורבות הספק בתהליך ה- NPI –על מנת שהספק יתן תרומה לתהליך הפיתוח/ NPI בהיבטים שצוינו לעיל.

3. ישום מתודולוגיית הנדסת ערך (למוצרים קיימים) – הנדסת ערך עוסקת בניתוח הנדסי מפורט של רכיבי המוצר, תוך בחינה של מאפיינים המשפיעים על עלויות הרכיבים, במטרה לאתר הזדמנויות להקטנת עלות המוצר ע"י ביצוע שינויים הנדסיים במוצר. לדוגמא: שימוש ב- CNC במקום יציקה לצורך הקטנת עלות העיבוד של החלק.הנדסת ערך מבוצעת בסיעור מוחות של צוות עבודה, הכולל נציגים רלוונטים כגון הנדסה, פיתוח, יצור, אבטחת איכות ורכש.

תועלות התהליך

1. תכנון מוצר זול יותר באופן משמעותי.

2. הגדלת מספר הספקים הזמינים

3. הקטנת התלות בטכנולוגיה מסוימת ו/או בספק מסוים

4. שיפור מוכנות הרכש להשקת המוצר (איתור ספקים, הסכמות מסחריות וכד')

5. היערכות לוגיסטית מתאימה, בעיקר ב- LLI

שלבים קריטיים ביישום התהליך

  • הגדרת נקודות מעורבות הרכש בתהליך – יש להגדיר באיזה תיזמון בתהליך פיתוח המוצר, יהיה מעורב הרכש. מעורבות תיתכן בשלבי ה- design review , בסקר החוזה וכד'
  • הגדרת אופי המעורבות - כולל: תפוקות נדרשות מהרכש בכל שלב בתהליך, שיטות הפעולה, מי ייצג את הרכש, כלי עבודה (כגון טפסים ורשימות תיוג, ושיטת בקרה)
  • ישום והטמעה – תיקשור והסכמה מול הגורמים הרלוונטים, וישום במוצרים רלוונטים

דילמות ושאלות בתהליך היישום

  • בארגונים רבים ישנה מחלקה ייעודית אשר מבצעת רכש NPI (רכש מוצרים חדשים/ מוצרים בפיתוח). בד"כ מביאים ספקים לתוך קבוצות העבודה של הפיתוח ומשתפים בטכנולוגיות ייצור כבר משלב ה- Design Review הראשוני.
  • חשוב להבין כי רוב ההחלטות החשובות מתקבלות בשלב הפיתוח: בחירת הספק, מבנה העלויות וכו'. המפתח הוא לשלב את הספקים בשלבי התכנון המוקדמים ולוודא שהרכש נמצא בתהליך מההתחלה. רצוי גם לשלב קבלני משנה על מנת לוודא שמתודולוגיות יצור יתנו גם Cost Reduction .
  • יש לוודא כי גופי ההנדסה לא ינהלו דיאלוג עם הספק לרמה שבו המוצר נבנה על בסיס מרכיבים ייחודיים של ספק ספציפי לפני שלרכש יש הזדמנות לתחר את האספקה הסידרתית.
  • כדי לקבל שיתוף פעולה מגופי ההנדסה חייבים להיות ברכש אנשים טכנולוגיים, המבינים את מהות המוצר מצד אחד ואת עקרונות הרכש מצד שני.
  • ה NPI חייב לכלול שלב של הגדרת מדיניות ואסטרטגיית הרכש בשלבים הראשונים של כניסה למוצר חדש.
  • יש להזהר מאד מבחירת מרכיב טכנולוגי מהותי במוצר מספק קטן ולא ידוע מחשש שבהמשך הייצור לא יספק את הסחורה ומעבר לספק אחר יהיה מורכב ויקר.
  • בד"כ אנשי הפיתוח לא רואים (וזה לא מתפקידם) את המכפלות וחושבים שעושים מו"מ על פריט אחד – ולא מבינים את ההיקף ויש להעביר פעילות זו לאחריות הרכש.

לסיכום

כיום ברוב החברות בישראל, מתנהל תהליך (כזה או אחר) של מעורבות הרכש בתהליכי הנדסת המוצר או רכש NPI . אין כל ספק כי מעורבות בתהליכים מוקדמים של פיתוח המוצר, היא המקום בו הרכש יכול להשפיע הכי הרבה. בשלב זה עדין לא נבחר הספק ואז ניתן להשפיע גם על הפיתוח (לדוגמא בהטמעת שינויים ורעיונות להוזלות המוצר) וגם להשפיע על ספקים לקבלת מחירים ותנאים מועדפים (שכן התחרות עדין קיימת- לא נבחר ספק). מעורבות מאוחרת של הרכש משאירה אותו "בלי שיניים", הספק כבר יודע שנבחר וקשה להוציא ממנו את התנאים המסחריים, שאפר היה להשיג בתחילת התהליך.  

כותב המאמר: ארז לוי, יו"ר המועצה לניהול שרשרת האספקה בישראל; מנהל תפעול ושרשרת אספקה, אפלייד מטריאלס אירופה.

לבלוג של ארז