תפריט נגישות

דבר המומחה: בני גוזלן, חגורה שחורה ב-Lean 6Sigma, מומחה ליעילות תפעולית בשרשרת האספקה

בני גוזלן, מנכ"ל "אופקס אתגרים" ומנהל אקדמי של תחום ניהול התפעול ושרשרת האספקה ב"המי"ל", סוקר, בין השאר, את שיטת ה-Lean 6Sigma – אחת מהגישות המתקדמות ביותר בניהול האיכות והתפעול


שמואל מרדלר:  מהי גישת ""Lean 6Sigmaומה הרקע שלך בתחום זה?

בני גוזלן: מדובר באחת מהגישות המתקדמות ביותר כיום בעולם בניהול האיכות והתפעול. "Lean-6Sigma" משלבת שתי גישות ותיקות: חתירה לאיכות בלתי מתפשרת ולשונות מועטה (תרומתה של 6Sigma למיזוג), והקטנה עקבית של עלויות, בזבוזים וזמני אספקה, תוך האצת שטף החומר לאורך השרשרת (תרומתה של Lean למיזוג). הגישה המשולבת ממוקדת ביצירת ערך ללקוח ובהקטנת בזבוזים ושונות בתהליכי הייצור והלוגיסטיקה (ובתהליכים העסקיים בארגון בכלל).

 השילוב מעניין ויש בו חיבור בין מזרח (Lean נתגבשה ב"טויוטה", יפן), לבין מערב (6Sigma נתגבשה ב"מוטורולה", ארה"ב); חיבור בין הדגש על שונות קטנה, כביטוי לאיכות גבוהה (לב ליבה של גישת 6Sigma, שהביטוי הסטטיסטי שלה הוא 3.4 תקלות למיליון אפשרויות תקלה), לבין הדגשים על שטף של חומר ועל צמצום שיטתי של "בזבוזים" (לב ליבה של גישת Lean); ויש בו גם חיבור של גישה כמותית לפתרון בעיות (6Sigma, המיישמת כלים סטטיסטיים מתקדמים), עם גישה איכותנית להתמודדות עם מצבים מורכבים (Lean, המיישמת כלים גרפיים בסיסיים).

 לשילוב נחשפתי לראשונה ב"קרליין", עת נקראתי לשמש בה כסמנכ"ל איכות ותפעול.

התברר לי כי "Lean-6Sigma" היא גישת ניהול האיכות והתפעול הנהוגה ב"פריגו", חברת האם של "קרליין" באותה עת. אימצתי את הגישה המשולבת והנהגתי אותה בחטיבת שרשרת האספקה, בעידודו של אלחנן שקד, המנכ"ל דאז. את ההכשרה הפורמאלית בתחום השלמתי במסגרת ה-ASQ (איגוד האיכות האמריקאי) ואני מוסמך מטעמו ל"חגורה שחורה".

 שמואל: כיצד ניגשים ליישום הגישה ?

 בני: אנחנו מנסים לפעול בסדר ההגיוני ולטפל תחילה באנשים, רק לאחר מכן בתהליכים ורק לבסוף בכלים (מערכות המידע).

אנשים - בד"כ טובים, ופעמים רבות מצוינים. אבל לא בהכרח מתאימים לתפקיד/משימה. חשוב להבין אם המועמד הטבעי בעינינו לתפקיד (מתוקף עיסוקו הנוכחי) אכן מתאים לו. למרבית האנשים המצוינים שאנו פוגשים אין הגדרת תפקיד מוצקה, וגם הערכת הביצועים שלהם נשענת על תפיסה, יותר מאשר על יעדים כמותיים פשוטים.

תרבות - אמנם אינה ניתנת למישוש אבל השפעתה על האנשים עצומה. בעיני הדבר המהותי ביותר הוא הרצון ללמוד, לחדש, ולעמוד בכל עת בחזית הידע. במקומות שם זאת התרבות, קל מאוד לשבור כל יום שיאים.

תהליכים - בד"כ קיימים, אבל כמעט תמיד לא "סגורים" עד הסוף, לא תמיד מתועדים ולא בהכרח מבוקרים. קל יחסית לכתוב תהליך עבודה תקני ("SOP" - "Standard Operating Procedure"), וגם מדריך למשתמש, ואפילו לקבוע מדד מפתח.. וקשה הרבה יותר ליישם. כאן דרושים אורך הנשימה, הנחישות והדבקות במטרה. "Lean-6Sigma" מעמידה לרשותנו ארגז כלים גדוש בטכניקות פשוטות ומוכחות להגדרת תהליך, ולשיפורו המתמיד באמצעות המעגל "הגדר" > "מדוד" > "נתח" > "שפר" > "בקר" (טכניקת "DMAIC"), וחוזר חלילה..

כלים - בד"כ לא קיימים. רק לעיתים נדירות אנו מוצאים בארגונים מקומיים נהלי עבודה סדורים וכלי ניתוח מועילים, מהטעם הפשוט שהנתונים הנאספים והמנותחים במרבית הארגונים הם כמעט תמיד כמותיים/כספיים (מתחומי הכספים, תמחיר ובקרה, מכירות, רכש, איכות, אחזקה), המעניינים את הצוות המנהל (שמתעניין לא אחת רק בשורה התחתונה). לעיתים נדירות נמצא נתונים המאפשרים ניתוח איכותי של התהליך, תוך למשל ציון "קודי סיבה" (לביצוע השמדה / התאמת מלאי, לעצירה לא מתוכננת של הקו, לאי-עמידה בתכנית הביקושים או הייצור, לפחת חומרים חריג בייצור / אריזה...).
למזלנו, הכלים הדרושים הם פשוטים יחסית למימוש, ולא דרושות בעבורם מערכות ERP מורכבות. להתחלה, גיליון "Excel" ומסמך "Word" בד"כ מספיקים..

 שמואל: כיצד ידע מנהל שגישת ה-Lean 6Sigma אכן יכולה לסייע לארגונו, ובאיזה גודל וסוג ארגונים מדובר ?

 בני: הגישה רלבנטית בכל מקום בו יש תהליך ושטף של חומר ו/או מידע, ובכל סוג ארגון. עניין הגודל קשה לכימות, ויותר משמעותי ממנו הוא מורכבות התהליך העסקי: ככל שזה מורכב יותר, כך הערכים המוספים של הגישה המשולבת גדולים יותר.
הגישה המשולבת נהוגה כיום בעולם, בפרט בארה"ב, לא רק בארגונים תעשייתיים אלא גם במערכות בריאות (בתי חולים, קופות חולים), פיננסים (בנקים, חברות ביטוח), חינוך (אוניברסיטאות, ספריות), צבא וממשלה ואחרים.
גישת Lean-6Sigma יכולה לסייע רק בארגונים לומדים, בהם ההנהלה מאמינה כי מעורבות גבוהה של העובדים בשיפור תהליכים היא חיונית להצלחת הארגון.

שמואל: כיצד הנכם פועלים לשם הגברת המודעות לגישת ה- Lean-6Sigmaבקרב מנהלים?

 בני:  אנחנו מאמינים בשגרירים טובים. החלטנו להכשיר במסגרת "המי"ל" "חגורות שחורות", שיובילו תכניות התייעלות ופרויקטי שיפור בארגוניהם. הקורס, שיועבר על ידי ובסיוע מרצים נוספים מ"המי"ל", יאפשר לבוגרים לא רק לעמוד בהצלחה בבחינת ההסמכה, אלא גם לתכנן וליישם פרויקט שיפור ראשון בארגונם, בהנחייתי. בערב החשיפה אסקור את מתודולוגיית "Lean-6Sigma", אסביר את מבנה הקורס ואתאר את הפרויקט שינהל בארגונו כל אחד מהמשתתפים. פרויקט שיפור טיפוסי בחברה בינונית יכול להביא חסכונות של עשרות רבות של אלפי ₪, כבר בשנת היישום הראשונה.
בעתיד, בכוונתנו לאגד את בוגרי הקורס ב"מועצת חגורות שחורות", שתשמש כפלטפורמה לשיתוף בידע, ותוביל את יישום הגישה המשולבת בארץ.

 ליצירת קשר: gozlan@opex-il.com