תפריט נגישות

בניית בסיס ספקים מנצח

תהליך בניית בסיס אספקה הוא תהליך בעל חשיבות קריטית לארגון. זהו תהליך ארוך ולעיתים אף קשה (_נדרשות פשרות) אולם בסופו ניתן לנהל יחסי ספקים יותר תקינים

מבוא

ארגונים מצליחים הם אלו אשר יודעים לבנות בסיס ספקים מנצח. בסיס ספקים זה עוזר לחברה להעצים את ביצועיה ולתת בשורה התחתונה יותר ללקוח הסופי ויותר לבעלי המניות. חברות רבות (בעיקר בהייטק) הבינו שהם חייבות "להישען" על יכולות ספקיהם ולא לפתח יכולות פנימיות לכל דיסציפלינה נדרשת (ייצור, לוגיסטיקה, QA ועוד..) . על מנת להצליח נדרש להגיד ולהטמיע תהליך מובנה לניהול קשרי ספקים על מנת להביא לשיפור עלויות מתמשך וערך מוסף לארגון.

הרעיון הכללי הוא לזהות את התחומים הקריטיים להצלחת הארגון, לבחור את הספקים המתאימים לכל תחום ולנהל איתם קשרים אסטרטגיים (ולא טקטיים בלבד). תוצר התהליך הוא מעבר מניהול ספקים לניהול קשרים אסטרטגיים עם ספקים:

אסטרטגיית בסיס ספקים :

• הורדת מספר הספקים (ראה הסבר מדוע למטה)

זיהוי ספקים אסטרטגים לכל תחום

הקמת רשימה מצומצמת לשיתוף פעולה אסטרטגי

חלוקת הספקים למספר רובדים ופיתוח אסטרטגיה שונה
לכל רובד

התוויית מודל ההתקשרות העסקית (החוזה)

קביעת אסטרטגיית הספקים: ספק יחיד, שניים, תחרות מלאה

קביעת אופן הערכת ביצועי הספקים

תכנית עבודה תקופתית, שנתית ורב שנתית


מהי הסיבה לצמצום מספר הספקים ?

יכולת ניהול לעומק של מספר ספקים מועט

התמקדות רק בספקים בעלי משמעות גבוהה ביותר לארגון

לרכז את העסקים ולא לבזרם – מינוף תקציב הרכש מול הספקים

 מיקור חוץ היא דרך אחת להורדת בסיס ספקים: פחות ספקים, פחות פריטים לניהול, פחות קשרים לנהל. מעבר מקניית פריטים רבים, מספקים רבים ובמחיר נמוך, לקניית מכלולים, ממספר מועט של ספקים, ובמחזור יותר גבוה.

 

סיווג ספקים

השלב הבא הוא סיווג ספקים לקטגוריות חשיבות, הסיווג המקובל הוא חלוקה לפי שני צירים עיקריים :

  1. מחזור עסקים (תקציב הרכש)
  2. חשיבות טכנולוגית (להצלחת המוצר או הארגון בשוק)

ספקים אסטרטגים (STRATEGIC SUPPLIERS):

  • ספק מוביל בתחומו בארץ ו/או בעולם.
  • ספק ייחודי אשר משפיע מהותית על מימוש אסטרטגית החברה
    ולקוחותיה.
  • מידי שנה מביא ערכים מוספים מהותיים לחברה /ולקוחותיה.
  • משקיע בפיתוח, ציוד, איכות והתייעלות.
  • מוערך בציון גבוה במדדי הערכת ספקים שנתית.
  • מספק לחברה לאורך שנים
  • ספק בלעדי
  • אסטרטגיה מועדפת : פיתוח יחסי עבודה אסטרטגים, ארוכי טווח, מבוססי השקעות משני צדדים ומחויבות עסקית הדדית.

ספקים מתחרים  (COMPETING SUPPLIERS):

  • ספק המספק לחברה עד 70% מהצריכה ויש ספק נוסך מתחרה בו בתחום הנדרש.
  • יתרת היקף האספקה בתחום הרלוונטי מסופקת ע"י ספק נוסף אחד לפחות.
  • נתחי היקף האספקות לחברה משתנים מעת לעת בין הספקים המתחרים באותו תחום בהתאם למדדי הערכת ספקים שנתיים.
  • אסטרטגיה מועדפת : מקסום תקציב הרכש ע"י עידוד תחרות, אשר דוחפת למחירים מינימאליים וביצועים מקסימאליים (עמידה בלו"ז, איכות וכו').

ספקים תחליפים/ פשוטים (EXCHANGABLE SUPPLIERS):

  •  ספקים העומדים בדרישות האיכות של החברה.
  • תחרותיים בשוק.
  • המוצרים המסופקים על ידם זמינים ואינם ייחודיים.
  • בד"כ מספק פריטים זולים
  • אסטרטגיה מועדפת : להשקיע מינימום מאמץ לקנות היכן שהכי קל

ספקים קריטיים (CRITICAL SUPPLIERS):

  • בעלי יתרון ייחודי בשוק ו/או רעיון / המצאה (OEM)
  • מוסיפים ערך גבוה ייחודי
  • בעלי פוטנציאל להציב את החברה בעתיד ביתרון על פני המתחרים
  • קריטי לחברה אבל בעייתיים בניהול
  • אסטרטגיה מועדפת : ניהול צמוד של הספק, תוך מיקוד על מזעור סיכונים (תקציב רכש נמוך אך קריטיות גדולה לארגון...)

 התאמת האסטרטגיה לכל ספק

לסיכום
תהליך בניית בסיס אספקה הוא תהליך בעל חשיבות קריטית לארגון. זהו תהליך ארוך ולעיתים אף קשה (_נדרשות פשרות) אולם בסופו ניתן לנהל יחסי ספקים יותר תקינים, ממוקדים בנושאים שחשובים לארגון והחשוב מכל להביא תוצאות גבוהות יותר לשורה תחתונה בארגון. חברות אשר יישמו את התהליך לא רק מדווחות על הישגים גבוהים יותר, אלא מראות התייעלות גדולה במשאבים הנדרשים לנהל את הספקים (מחלקות רכש, תפ"י , איכות הנדסה וכו'.)

כותב המאמר:
ארז לוי,

יו"ר המועצה לניהול שרשרת האספקה בישראל
מנהל תפעול ושרשרת אספקה, אפלייד מטריאלס אירופה