תפריט נגישות

Warehouse Management System - ניהול מחסן מתקדם

ארגונים רבים כואבים את בעיית ניהול משאבי המחסן, הייצור ומרכזי הפצה בצורה יעילה. בהנחה שתהיה עבודה במחסן ויהיה מחסור בכוח אדם הארגון ישלם קנסות ללקוחות עקב איחורים באספקות.

 באמצעות שימוש במנגנונים מתקדמים כמו מערכת חוקים וניהול משימות, מערכת WMS מאפשרת ניצול כוח אדם בצורה יעילה. כמוכן, המערכת מספקת כלים לניהול אחסון הסחורה וניהול המרחב של המחסן באמצעות מערכת חוקים מתקדמת של Put-away (תהליך שינוע חומר מאזור קליטה לאזור אחסנה). המערכת ממליצה על אחסון באיתורי מלאי בצורה אופטימאלית תוך שימוש בפרמטרים כמו מהירות, גודל (נפח), סיווג חומרים (לדוגמא, שימוש בקטגורית פריט) ועוד.

מערכת WMS מספקת פתרונות במגוון תחומים כמו:

- ניהול משאבי המחסנים

- ניהול משימות

- הגדרת שיטות ליקוט מתקדמות (Advanced Picking Methodologies)

- פתרונות נוספים שנדון עליהם בהמשך הכתבה

השילוב של מערכת WMS וחבילת שרשרת האספקה נותן מענה רחב לכל מה שקשור לתנועות המלאי הנכנסות (Inbound Logistics), אינטגרציה עם מערכות הייצור, תנועות מלאי יוצאות (Outbound Logistics), שינוע המלאי בתוך הארגון, ניהול סטאטוס של המלאי ועוד. כל זאת בניהול מערכת חוקים מורכבת ועל בסיס אסטרטגיית ניהול המלאי של הלקוח.

מודול WMS (Warehouse Management System) מייצג מערכת לניהול מחסנים אוטומטית כחלק אינטגראלי מחבילת מודולי שרשרת האספקה ב-Oracle (INV, PO, OM, MRP, MSCA). המודול תומך בסביבת עבודה ידנית (Paper Based) וסביבה ממוחשבת המנוהלת באמצעות מערכות RF (Radio Frequency) כמו מסופונים. ניוד, אוטומיזציית התהליכים, סריקת מדבקות ברקוד והפקתן משפרים את כל תהליכי שרשרת האספקה.

המערכת מספקת פתרונות בנושאים לוגיסטיים הבאים:

Inbound Logistic

- תהליך קליטה למלאי (Putaway)

בהתבסס על אסטרטגיות וכללים מוגדרים מראש  המערכת ממליצה באופן דינאמי היכן למקם את הסחורה במחסנים. למשל, הכלל יכול לציין שפריט צריך להיקלט למלאי בהתאם לטמפרטורה הנחוצה לצורך אחסנה או מגבלות לצורך אחסון חומרים מסוכנים.

- קליטה כנגד ASN (Advanced Shipping Notice)

- קליטה אל תוך LPN (License Plate Numbers)

- קליטה הכוללת בקרת איכות

- קליטת מלאי לפי אזורים במחסן (Zones)

- הפקת מדבקות

- Cross Docking – שימוש בתנועות נכנסות (inbound) על מנת לספק ביקושים לתנועות יוצאות (outbound). תהליך המסייע לאופטימיזציה של משאבי המחסן.

 

Storage and Facility Management

- ניהול משטחים (LPN) המאפשר שקיפות מלאי של מוצרים מנוהלי LPN

- ניהול משימות

- אופטימיזצית אחסון

- ניהול ספירות מלאי (ספירות רגילות ומחזוריות)

- מיפוי פיזי של מחסנים (הגדרות מתקדמות ברמת איתורי מלאי כמו קיבולת, נפח, מידות, ניהול Zones)

 

Value Added Services

- הפקת  מדבקות (labeling)

- ניהול אריזה

- קיוט (Kitting and De-kitting)

 

Outbound Logistics

- כללי ליקוט

- ניהול משימות של עובדי המחסן (יצירת משימות ליקוט מבוססות מערכת חוקים)

- ניהול אריזה (Cartonization and Packing)

- איחוד מוצרים לצורך שילוח

- העמסה

- שילוח

 Reverse Logistics

הכולל ניהול החזרות מוצרים (RMA), החזרות לספקים (RTV) תיקונים חוזרים (refurbishment) ומחזור.

 לאחר סקירה מתומצתת של פונקציונאליות בסיסית של המודול הגיע זמן לפרט קצת יותר.

 מערכת חוקים (WMS Rules Engine)

מערכת החוקים (אחד מהמנגנונים המרכזיים של המודול) בנויה ממאגר שמאפשר ניהול חוקים, הגבלות אחסנה ומדיניות עסקית שונה תוך שימוש באלמנטים מוגדרים מראש. באמצעות הכללים המוגדרים, המערכת מאפשרת לבצע:

 1. Direct Picking – יצירת שריוני מלאי והמלצות ליקוט חומר. קיימת אפשרות להגדרת כללים מבוססי  FIFO (First In First Out) ו-LIFO (Last In First Out).

  

מה בנוגע ל-OPM (Oracle Process Manufacturing) המיועד לתעשייה תהליכית? מערכת WMS תומכת באיסוף חומר גם בסביבה תהליכית ומשתמשת לצורך כך בתכונות המאופיינות לתעשייה זו. לדוגמא: יחידת מידה משנית, Grade, מנות (Lot), Shelf Life Days ועוד.

 

מודול זה תומך גם בעבודה עם מודול הפרויקטים (Project Manufacturing). על מנת לתמוך בתהליכי איסוף עתירי פרויקטים המערכת מגיעה עם אסטרטגיה המתאימה לסביבה זו, out of the box. כלומר איתור מלאי התואם פרויקט ומשימה מסוימת, התואם את הפרויקט.   

 

 

האיסוף במערכת יכול להתבצע ב-4 שיטות:

1. Allocate Entire LPN Only – הקצאת יחידות ניטול/משטחים מלאים וארוזים בלבד. משטחים שבחלקם משוריינים כבר להזמנות אחרות או מכילים כמות גדולה יותר מההזמנה אינם נלקחים בחשבון ביצירת ההמלצה. נניח שקיימת הזמנה לפריט בכמות של 5 יחידות, כאשר במלאי קיימות 9 יחידות שממומשות ע"י 3 משטחים (משטח A – 2 י"ח, משטח B – 3 י"ח, משטח C- 4 י"ח). כמוכן, מערכת החוקים ממליצה לבצע הקצאת מלאי קודם ממשטח C (בעל יחידות הגבוה ביותר). במקרה זה, המערכת תשריין משטח זה לטובת ההזמנה וכמות של 1 י"ח תכנס ל-Backorder. כלומר, המערכת לא תבצע המלצה של כמות חלקית ממשטחי A או B מכיוון שסך היחידות בשני משטחים מלאים יגבר על כמות המוזמנת 5.

2. Allocate LPN and Loose – שימושי לצורך יצירת המלצה לאיסוף משטחים חלקיים. מסייע מפעיל המחסן לא "לשבור" את הראש באיזה משטח לאסוף. חומר ארוז ואינו ארוז נחשב כאחד.

3. No LPN Allocation – נועד לצורך המלצות חומר שאינו ארוז וארוז. מוצרים שמקושרים ל-LPN אינם נלקחים בחשבון ביצירת המלצות אלה. בהחלטת המשתמש איזה חומר לאסוף במידה ובאיתור המומלץ קיים חומר ארוז ומפוזר.

4. No LPN Allocation, Prioritize Pick UOM – דומה לשיטה הקודמת אך בשיטה זו המערכת לוקחת בחשבון את יחידת האיסוף (Picking UOM) לפני שבודקת את סדר האיסוף. כך במקרה של הזמנה ל-23 י"ח (כל משטח במחסן מכיל 10 יחידות) המערכת תמליץ לאסוף:

- 2 משטחים מלאים מאיתור אחסנת משטחים מלאים

- 3 יחידות מאיתור אחסנה בתפזורת (חלקי משטחים)

גם במקרה זה, המשתמש מחליט איזה קומבינציה של חומר ארוז ומפוזר לאסוף.

 

2. Direct Put away – המלצה להכנסת המלאי המתקבל למיקום הכי מתאים בתוך המחסן.

לדוגמא:

  • המערכת ממליצה לא לאחסן פריט במיקום שבו הפריט כבר נמצא.
  • איסור מיזוג (commingling) פריטים או מנות באותו מיקום.

 

3. ניהול סוגי משימות (Task Type Assignments) –  באמצעות מנגנון חוקים המוגדר ע"י המשתמש, המערכת מסווגת את סוגי המשימות לפי המשאבים הנדרשים לביצוע המשימה. כך, כל המשימות מנותבות למפעיל בעל כישורים מתאימים.

4. שימוש ב-Cost Group Cost Group הינו אחד הכלים לנהל מלאי של החבר מהיבט תמחירי. לדוגמא, בהתאם לתוצאות איכות המערכת יכולה להמליץ לאחסן את המוצר במחסן של מחזורים בעלי ערך כספי שונה (כך להפחית ממפעיל בשטח את תהליך קבלת ההחלטות).

5. הפקת מדבקות בהתאם להגדרות הלקוח – שליפת פורמט מדבקות מתאים בצורה אוטומטית בהתאם לצורך העסקי.

6. איחוד מוצרים באמצעות בנית Operation Plan – איחוד מוצרים הינו תהליך איסוף הפריטים מחלקים שונים של המחסן.

 

ניהול חומר (Material Management)

במערכת לניהול מחסנים אוטומטית LPN (License Plate Number) הינו כל אובייקט המקושר לפריט. למרות שהמושג LPN מתקשר לאריזה (מכולה/משטח) הוא לא חייב לייצג אובייקט פיזי כל שהוא. לכן, ניתן להגדיר LPN כאוסף פריטים.

ניתן:

- לקלוט, לאחסן, לאסוף חומר תוך שימוש ב-LPN

- לצפות בכמות מלאי לפי LPN

- לצפות בתכולת LPN

- לבצע תנועות מלאי תוך שימוש ב-LPN

- להשתמש ב-LPN משומש

- Nested LPN LPN בתוך LPN

- לארור, לפרק, לפצל ולעדכן את תכולת ה-LPN

 

ניהול משימות (Task Management)

לכל תהליך עסקי קיימת דרך שונה ליצירת משימה. לדוגמא, משימות הקשורות לטיפול בהזמנות לקוח נוצרות באמצעות הרצת תהליך האיסוף (Pick Release).

לכן, המשימות במערכת WMS הינן אוסף של משימות ליקוט להזמנה, ליקוט לפק"ע, משימות אחסון, ספירות מלאי ועוד. ברגע שהמשימות נוצרות במערכת הן מועברות ל-pool אחד לצורך ניתוב המשימות לאנשים בהתאם לכלים עימם הם עובדים, בצורה אופטימאלית ביותר. 

על מנת לבנות תוכנית עבודה (Operation Plan) יש צורך בבניית:

1. אזורים (Zones)  - ריכוז איתורים לפי אזורים

2. Operation Plan Assignment Rule 

 

ניהול כוח אדם (Labor Management)

אחת המטרות בניהול המחסן הינה למקסם את יעילות העובדים. פונקציונאליות ה-Labor Management מאפשרת מדידת הזמן שלוקח לכל עובד מחסן להשלים סט משימות. לאחר רישום המערכת מבצעת ניתוח נתונים לצורך  תכנון משאבים והערכת עובדים.

 

מה חדש (R12)?

  • אינטגרציה עם OPM – תמיכה בתנועות מלאי של תעשיה תהליכית. כחלק מאיחוד המלאי של OPM ו-Discrete הלקוחות ייהנו ויכלו לבצע תנועות מלאי לפריטים מנוהלי מנות ותתי מנות. כמו גם, לפריטים מנוהלי שתי יחידות מידה.
  • שולחן בקרה (Control Board) – הינו אחד מהכלים המרכזיים לניהול ובקרת משימות בצורה יעילה יותר. בגרסה זו מתווספות אפשרויות נוספות.
  • יכולת הוספת שדות נוספים לצורך הפקת מדבקות תוך שימוש ב-SQL. בגרסאות הקיימות בחירת השדות המופיעים במדבקה הייתה מתוך רשימת ערכים מובנת.
  • שקיפות LPN בתהליך השילוח – שיפורים מבחינת מבנה נתונים של מודול השילוח (Shipping) ו-WMS.
  • Labor Management – מנגנון לניהול משאבי המחסן על מנת לייעל את העבודה השוטפת. המערכת מספקת שני ניתוחים מרכזיים:

1.      צפי דרישות במשאבים/זמן

2.      פריון עבודה של המשאבים

  • Locator Alias – כאשר מתבצע דיווח תנועה ב-WMS המשתמש מתבקש לציין את האיתור ממנו הסחורה נאספת או אליו מגיע. הפונקציונאליות החדשה מוודאת שבעת סריקת האיתור המשתמש נמצא פיזית באיתור הספציפי. ע"י כך המערכת משפרת את משמעת העובדים וגורמת לתנועות מלאי להיות מדויקות יותר.
  • Material Handling Integration – אינטגרציה טובה יותר עם מערכות חיצוניות שונות לאוטומיזציה במחסנים כמו Pick to Light, Conveyors, Catch Weight ועוד.
  • כמוכן, תכונות ושיפורים נוספים שלא נפרט אותם אבל נזכיר:
    • Multi Delivery Consolidation
    • Planned Cross-docking
    • RFID Compliance Update
    • Rules Engine Enhancement
    • Automated Task Prioritization
    • Locator Inquiry (באמצעות Mobile User Interface)
    • תמיכה בתנועות מלאיות בתחומי ה-EAM (Enterprise Asset Management) ו-CMRO (Oracle Complex Maintenance and Repair Operations)

לסיכום, מערכת WMS מייעלת את תהליכי שרשרת האספקה תוך ניהול יעיל של המשאבים ואסטרטגיות האחסון. ע"י כך, מסייעת בהתמודדות עם האתגרים היומיומיים של הדרג הניהולי.

 

ליצירת קשר: roman.mitshel@one1up.com

 

פרסום באתר