תפריט נגישות

מימוש מערכת ERP בארגון בינלאומי – מניסיונה של חברת נור מקרופרינטרס

אומרת ורד, מנהלת אפליקציות עסקיות בנור: "בצענו יישום מערכת ה-ERP הן גיאוגרפית והן פונקציונאלית לשם תמיכה בהתרחבות הפעילות העסקית והשינויים בארגון. האמת - לא היה רגע דל, מאז ועד היום".

 

אודות נור מקרופרינטרס

 

נור מקרופרינטרס (NURMF.PK) הינה יצרנית מובילה של מדפסות דיגיטליות בפורמט רחב. נור, אשר הוקמה בשנת 1987, מפתחת, מייצרת ומשווקת מדפסות דיגיטליות בפורמט רחב וכן מוצרי דיו מתאימים ליישומים עסקיים שונים כגון שילוט חוצות והדפסות לתערוכות, קניונים ונקודות מכירה. הנהלת החברה ומפעל הייצור של המדפסות נמצאים באזור התעשייה בלוד, בעוד מפעל ייצור הדיו ממוקם באשקלון. עיקר מכירותיה של החברה מבוצעות על ידי חברות הבת, בעזרת משרדים בבריסל, ניו-יורק, הונג קונג, יפן ברזיל וישראל. החברה נסחרת בנאסדק ומחזור מכירותיה בשנת 2006 עמד על יותר מ-78 מיליוני דולר.

 נפגשנו עם ורד גאדי. ורד עובדת בחברה כשש שנים, תפקידה – מנהלת אפליקציות עסקיות. בחברה 130 משתמשי ERP, 30 משתמשי CRM ו-15 משתמשי PDM 

 תמיכת מערכת ה-ERP בהתרחבות הארגון לשווקים בינלאומיים

 אומרת ורד: "כשהגעתי לנור לפני חמש וחצי שנים, מערכת MFG/PGO של חברת QAD הוטמעה במטה החברה בישראל ובשנחאי.  מאז, הורחב יישום ה-ERP הן גיאוגרפית והן פונקציונאלית לשם תמיכה בהתרחבות הפעילות העסקית והשינויים בארגון. האמת -  לא היה רגע דל, מאז ועד היום".

 חברת נור פעלה באירופה באמצעות שתי חברות בת אשר עסקו בפעילויות מכירה ושרות. שתי החברות השתמשו באותם המשאבים, אך היה נדרש לנהל אותן מול גורמי חוץ כשתי ישויות נפרדות. לשם כך בוצעה הטמעה של מערכת ה-ERP באירופה ובכלל זה הוטמע מערך הניהול פיננסי – Euro Accounting בהתאם לחוקים של האיחוד האירופאי והחוקים המיוחדים של המלך הבלגי. במקביל לפעילות זו בוצעה הטמעה נוספת של המערכת בארה"ב.

 מוסיפה ורד: "לאחר שנה, נסגר המשרד בשנחאי ואוחד עם המשרד בהונג קונג. שינוי עסקי זה הביא להגדרת פרויקט יישום נוסף שמטרתו הרחבת ההטמעה של פעילות החברה בהונג קונג. מיפוי התהליכים בוצע מהארץ והצוות יצא להונג קונג לשם העברת הידע, שיטות העבודה והכשרת הגורמים המקומיים".

בשנת  2000 רכשה חברת נור חברה מתחרה שעסקה בייצור בתחום דומה. כתוצאה מכך הועבר בשנת 2002 יצור הדיו לאשקלון וייצור המכונות לאתר בראש העין. שינוי זה הביא לסגירת פעילות הייצור בארה"ב ולהתנעת פרויקט יישום נוסף לשם הטמעת פעילות מעקב ייצור באתרי הייצור החדשים בישראל.

הטמעת מודול השרות

 בשנת 2003 התקבלה החלטה להטמיע את תהליכי השרות, שנוהלו בעבר במסגרת מערכת נפרדת בסביבת האינטרנט, בתוך מערכת ה-ERP.

מציינת ורד: " ההחלטה התקבלה על ידי הנהלת החברה משתי סיבות עיקריות:

א. כאשר פותחה מערכת השרות הייעודית, אחת ממטרותיה העיקריות היתה לאפשר למהנדסים לעדכן את פעילות השרות באמצעות רשת האינטרנט. בפועל לא בוצע כל עדכון על ידי המהנדסים ונמצא שמטרה זו אינה ישימה. 

ב. לא היתה אינטגרציה בין מערכת ה-ERP למערכת השרות.  נוצרו כפילות נתונים, טעויות בחשבוניות ללקוח, עיכובים בזמני תגובה ועוד. מצאנו כי מצב זה פגע הן בפעילות העסקית  וגם הוריד את רמת השרות ללקוחות החברה".  

בשנת 2003 החלה הטמעת מודול השרות של מערכת ה-ERP באירופה.  הפרויקט מיפה את כל תהליכי השרות כאשר חלקם שונו, תוקנו ושופצו בכדי שיוכלו להיתמך על ידי מערכת ה-ERP.  מציינת ורד: "המערכת תמכה בצרכי הארגון בצורה טובה ולא נדרשו שינויים ב-CORE  המערכת בכדי להתאימה לדרישות. ההטמעה המוצלחת העלתה את רמת הדיוק של החשבוניות, הקטינה את ההקלדה הכפולה וייעלה את תהליכי השרות".

בסוף 2004 מודול השרות הוטמע גם בארה"ב ובשנת 2006 הסתיימה הטמעת מודול השירות גם  בהונג קונג.  מוסיפה ורד: " הטמעת פעילות במודול השרות במערכת ERP משפיעה על נתוני מערכת במודולים נוספים: לוגיסטיקה וכספים. לפעילות שרות הלקוחות ערכים מוספים רבים, מאחר וזו פעילות מהותית (בהיבטי לוגיסטיקה וכספים) המתבצעת לאורך שנים". 

פרויקט השדרוג

 מהלך אינטנסיבי נוסף החל ביוני 2006 למימוש שני יעדים:

 א. שדרוג לגרסה מתקדמת של מערכת ה-ERP

ב. איחוד נתוני הארגון שנוהלו בארבעה בסיסי נתונים נפרדים, לבסיס נתונים/שרת אחד.

 מוסיפה ורד: "לפרויקט השדרוג היו מספר מטרות:

 1. להפחית את עלות הבעלות של היישום על ידי הורדת מספר השרתים ובסיסי הנתונים. דבר זה יאפשר צמצום במספר ההתאמות הנדרשות ליישום, גיבויים וכיו"ב.

 2. ליישם מערך קונצרני התומך בחברות שונות והמאפשר קבלת דוחות מאוחדים ב"לחיצת כפתור" ובנוסף הטמעת סטנדרטיזציה וחוקיות אחידה בחברות הבנות. 

 3. יישום פונקציונאליות חשובה, שהוטמעה במהדורה החדשה של מערכת ה-ERP של חברת QAD והקשורה לתמיכה ב-Lean Manufacturing, יכולות תמחיר ועוד."

 הובהר, כי הנושא המורכב ביותר, שנדרש לבחינה בפרויקט שדרוג גרסת מערכת ה-ERP, הנו בחינת ההתאמות שבוצעו בגרסה הקודמת.  אומרת ורד: " בחנו את היקף השימוש בתוכניות שהותאמו לדרישתנו. הסתבר שתוכניות רבות לא היו בשימוש ולכן לא היה טעם ל"העביר" את ההתאמות לגרסה החדשה. מתוך 550 תוכניות שהותאמו, מצאנו שנדרש לבצע התאמות בכ-300 תוכניות בלבד".

 במקביל התבצעו ביקורים אצל לקוחות שבצעו פרויקט שדרוג לגרסה החדשה - אלווריון קמקט ולומניס. מציינת ורד: "שמענו את הלקחים שלהם מהפרויקט ולמדנו מניסיונם של אחרים -  פעילות חשובה שהוכיחה את עצמה לאורך הדרך. נפגשנו עם הגורם המיישם – חברתSIT , בצענו תכנון של הפרויקט ויצרנו מחויבות, כולל ציוות אנשים למשימות, הגדרת לוחות זמנים ועוד".

 מחויבות לפרויקט נוצרה גם אצל משתמשי המפתח בחברות השונות. משתמשי מפתח אלו, בדקו את התוכניות שבאחריותם במערכת החדשה ואישרו את תקינותן. בכל מקום בוצעו לפחות שתי הסבות טכניות לפני בצוע ההסבה האופרטיבית.

 אומרת ורד: " היישום הראשון היה בישראל וארך כששה חודשים מאחר וזאת ההטמעה הגדולה ביותר בארגון -  50 משתמשים בתחומי הכספים, לוגיסטיקה וייצור. לאחר הפסקה בת מספר חודשים המשכנו להונג קונג ובמהלך שלושה חודשים נוספים בצענו את הפרויקט שם כולל יישום מודול השרות החדש. היישום בארה"ב ארך כחודשיים וחצי ולאחר מכן הופנו משאבי היישום לחברות באירופה. באירופה היתה כמובן המורכבות הקשורה לניהול הפיננסי ובנוסף מורכבות בתחום התקשורת. התמודדנו עם קשיים של משתמשים בפעילותם מול שרת בישראל, כולל הטפול בזמני תגובה."

 האיחוד בוצע בהצלחה ומעבר לחסכון במשאבים ניתן להפיק דוחות לוגיסטיים ופיננסים ממערכת מאוחדת  אחת. איחוד הנתונים גם הביא לקיצור זמנים בטיפול בהפרשות המלאי – מחודש לשבוע ויאפשר לסכם את הפעילות בשנת 2007 כבר במהלך ינואר 08.  

 תובנות  

 בקשנו מורד לרכז מספר תובנות חשובות שישמשו ארגונים בעלי פריסה בינלאומית אחרים, ורד ענתה כדלקמן:

 -         יש לבחור מערכת ERP  שתענה על  צרכי הארגון לחמש השנים הקרובות.

 -         הדגש בעבודה עם מערכת ERP הנו על רציפות ואמינות - BUSINESS CONTINUITY. לכן, אינני ממליצה לרכוש גרסאות חדשות מייד עם הפצתן.

 -         מאחר ועלויות התקשורת נמצאות במגמת ירידה, מומלץ לארגון רב חברתי לפעול על גבי בסיס נתונים אחד ולא בצורה מבוזרת. מניסיוני, ניתן לבצע תמיכה ממקום אחד במשתמשים מרוחקים. כך ניתן להטמיע בצורה מהירה יותר, בחברות הבנות, את המדיניות ותהליכי העבודה של הארגון.

 

ליצירת קשר: veredg@nur.com

 

 

פרסום באתר