תפריט נגישות

האם ה-CRM זורם כמו החשמל?

עידן ה-utility Computing למעשה מתבסס על הקונספט שבמקום שארגונים ירכשו את מערכות המחשב שלהם באתר שלהם, הארגונים ישלמו בגין שימוש במחשוב.

 לפני כשנתיים הטיל המחבר העסקי מר Nicholas G. Carr פצצה לשוק במאמר פרובוקטיבי שכותרתו : IT Does Matter, מאמר שהצליח להכעיס רבים ממנהלי המחשוב בארץ ובעולם וגרם לבכירים בשוק ה IT והעסקי להרים גבה. במאמרו משנת 2003 טוען Carr שלמעשה המחשוב יעבור להיות מוצר "מדף" – commodity – המשמעות של מוצר שלמעשה  נוכל להתחבר לשירות מחשוב כלשהו ולקבל את השירות מבלי הצורך להשקיע עבודה רבה כפי שנעשית היום בקרב יחידות מחשב רבות. לפני מספר חודשים פרסם  Carr מאמר נוסף הממשיך את התיזה שהותוותה במאמר הקודם וכותרתו : The end of Corporate Computing" – במאמר זה למעשה מכריז   Carr על פתיחתו של עידן ה utility Computing – או במילים אחרות מעבר ממודל נוכחי של מרכזי מחשוב פנים ארגוניים למודל של רכישת שירותים עי ארגונים – בדומה לרכישת שירותי חשמל או שאר ה utilities.

עידן ה-utility Computing למעשה מתבסס על הקונספט שבמקום שארגונים ירכשו את מערכות המחשב שלהם באתר שלהם, הארגונים ישלמו בגין שימוש במחשוב. מודל ה-Computing Utility  מתבסס על שלוש מגמות עיקריות של מחשוב: Virtualization, Grid Computing, Web Services . Virtualization – טכנולוגיה המאפשרת בניית יישומים המסוגלים לרוץ על מערכות מחשב שונות (שאינן בהכרח באתר הלקוח), על מערכות הפעלה שונות וכל זה ללא תלות במיקום המחשב. Grid Computing – מאפשר שילוב של אלמנטים רבים כמו: שרתים, דיסקים לכדי מערכת אחת גדולה המאפשרת הרצת יישומים מורכבים על אלמנטים שונים כאילו היו מערכת מחשב אחת במקום אחד. Web Services – טכנולוגיה המאפשרת שילוב קל וסטנדרטי בין יישומים ובצורה כזו מאפשרת הרכבה או פירוק של יישומים מורכבים ע"י ניצול ממשקים סטנדרטים. 

גם בתחום ה-CRM אנו רואים סימנים של מעבר של ארגונים מיישומים פרויקטים פנים ארגוניים לפרויקטים בשיטת ה-On Demand. לאחר שנתיים של דריכה במקום עם ביצועים ממוצעים, שוק ה-CRM גדל בכ 10% בשנת 2004 (עפ"י חברת המחקר AMR ) וצפוי לגדול עוד יותר בשנת 2005. הגידול העיקרי רובו נשען על יישומי CRM בשיטת on-Demand. עפ"י חברת AMR שוק ה-CRM on Demand לבדו צמח בכ 105% בשנת 2004. הוכחה נוספת לכך הינה ההצהרה של חברת Saleforce.com החברה הגדולה בעולם בתחום שירותי CRM On-demand. בשבוע שעבר פרסמה החברה רבעון נוסף מוצלח המראה גידול של 41,000 לקוחות חדשים דבר המגדיל את בסיס המשתמשים שלה ל  308,000. חברת saleforce.com צופה מכירות של יותר מ58 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2006.

גם חברת Siebel אשר פרסמה תוצאות מאכזבות של רבעון השני (312 מיליון דולר כ 6 מיליון דולר מתחת לתחזיות של האנליסטים) הודיעה כי הצליחה כמעט להכפיל את מכירות יישומי  Siebel On Demand

גם חברת SAP לא נרתעת מהכניסה לתחום ה-Hosted application בחודש שעבר הכריז מנכ"ל החברה  Henning Kagermann כי חברת SAP תצא גם היא בהצעה ללקוחות לשירותי On Demand וזאת עד החורף הקרוב. חברת מיקרוסופט אשר הכריזה לאחרונה על גירסה MS-CRM 3.0 ביצעה שיפורים רבים במוצר והתאימה אותו גם ליישומי Hosting ע"י שותפים עסקיים שלה. כלומר אנו רואים מגמה ברורה של כל יצרני התוכנה להיכנס לשוק ה Hosted application, דבר שמקרב אותנו לנבואתו של Carr – מעבר לש ארגונים מיישומים עצמיים לשוק ה Utility Computing.

ומה בארץ – בישראל מתברר הישראלים נרתעים עדיין משימוש ביישומים לפי דרישה – ככל הנראה הישראלי מרגיש יותר בטוח שהוא "רואה" בעין את השרת בחדר המחשב ואת הנורות המהבהבות של המחשב. שוק יישומי ה CRM On demand בישראל עדיין לא מתרומם (למעשה גם שאר יישומי ה On-Demand לא מתרוממים) – אולי זה קשור לצורך להרגיש בטוח יותר, אולי זה נובע מכך שאיננו סומכים על אחרים? את הניתוח האמיתי נשאיר לפסיכולוגים ויועצים ארגוניים – מה שבטוח שהעולם עובר אט אט ממחשוב ארגוני פנימי למחשוב עפ"י צריכה ועלינו להתחיל להתרגל לעובדה זו מהר ויפה שעה אחת קודם.

כותב המאמר: אבי עסיס , מנכ"ל חברת הייעוץ  WideLink ניהול אפקטיבי בע"מ, ויועץ מומחה לנושא מערכות ארגוניות ו-CRM.

ליצירת קשר: avi@widelink-crm.com

 

פרסום באתר