תפריט נגישות

מיזוגים ורכישות בשוק ה- BI

שנת 2007 עדיין לא נסתיימה, אך בודאות ניתן לומר כי שנה זו היא שנת הקונסולידציה הגדולה ביותר מבין השנים האחרונות, כאשר סכום הכסף שהוצע בשנה זו עבור רכישת חברות BI חצה את הסכום הדמיוני של אחד עשר מיליארד

 מלבד היות תקופת החגים תקופה המציינת את תחילתה של שנה חדשה המלווה בברכות ובתקוות לשנה טובה ומתוקה, זהו זמן המעורר בקרבנו את עת הסיכומים. כל כלי תקשורת המכבד את עצמו עורך מעין קמפיין של אנשי השנה, איש השנה בפוליטיקה, איש השנה במוזיקה, איש השנה בספורט וכו'.

 בדרך כלל לקראת סופו של המוסף לחג בעיתונות הכתובה, אנו נתקלים ברב שיח עם אסטרולוגים ודומיהם המנסים לחזות את הבא עלינו לטובה בשנה הבאה, ובד בבד מעלים מן הארכיון את התחזית שלהם מהשנה הקודמת ומציגים אותה אל מול פני המציאות.

 מי צדק בנבואותיו ומי סתם ניבא שחורות.

 לפני מספר שנים לא רב, הייתי נוכח באחד מכנסי ה- BI שנערכו בישראל,  הרצאת הפתיחה ניתנה ע"י אחת מחברות המחקר המובילות והמסר של המרצה היה חד וברור, "יש לי שתי בשורות לבשר לכם, האחת טובה והשנייה טובה פחות. הבשורה הטובה הינה ששוק ה- BI נמצא במגמת צמיחה  וע"פ כל התחזיות הוא אכן ימשיך לצמוח באחוזים ניכרים גם בשנים הבאות. הבשורה הפחות טובה הינה שבאוקיינוס הזה של ה- BI שוחים כיום דגים רבים, אשר חלקם ייעלמו באופן טבעי וחלקם יבלעו ע"י הכרישים".

 בואו ונבחן את הנעשה בשוק ה- BI ונאמת או נשלול את התחזית ההיא של אותה חברת מחקר.

 שנת 2007

 שנת 2007 עדיין לא נסתיימה, אך בודאות ניתן לומר כי שנה זו היא שנת הקונסולידציה הגדולה ביותר מבין השנים האחרונות, כאשר סכום הכסף שהוצע בשנה זו עבור רכישת חברות BI חצה את הסכום הדמיוני של 11,000,000,000 $ (אחד עשר מיליארד דולר!!!).

נכון, שסכום זה מוטה מאד כלפי מעלה בעקבות שתי עסקאות (Oracle ו- SAP), אבל עם מספרים מוחלטים בהחלט שקשה להתווכח.

 בשנת 2007 יצאו לציד 4 חברות: Oracle , SAP , Cognos , Business Objects,

והנה השלל  שהעלו בחכתן:

Oracle : לארי אליסון פתח את הארנק ובעבור כ- 3.3 מיליארד דולר רכש את Hyperion.

Hyperion שבעצמה נבנתה ורכשה לא מעט חברות ומוצרים שונים ממוצבת גבוה מאד בשוק ה- CPM העולמי, שנשאלת השאלה המעניינת אילו מוצרים ישארו ואילו מוצרים יעלמו מפני השטח.

SAP: רכישת Hyperion ע"י Oracle לא היתה יכולה לעבור לסדר היום ללא תגובה, ואמנם  כחודש לאחר מכן הודיעה SAP כי היא רוכשת את Outlooksoft.

סכום העסקה לא ברור, אך גורמים בשוק מעריכים אותו סביב ה- 200 מיליון דולר.

בדומה ל- Oracle גם רכישה זו הינה רכישה מעניינת בפני עצמה מכיוון של- SAP עצמה ישנו פתרון בדמות SEM אשר נמצא בנישה של Outlooksoft.

אולם התגובה הזו היתה תגובה מתונה, לעומת "רעידת האדמה" ש- SAP הכינה: בחודש אוקטובר 2007 הודיעה SAP על רכישת Business Objects תמורת הסכום הדמיוני של 6.8 מיליארד דולר !!!.

 Cognos: גם Cognos לא שקטה על שמריה, והודיעה כי תיפרד מסכום של כ- 340 מיליון דולר עבור רכישתה של Applix, המוכרת בשוק יותר בדמות המוצר שלה TM1, למרות ש- Applix בעצמה רכשה רק שנה קודם לכן את Temtec.

ושוב, גם כאן עולה אותה השאלה, מכיוון ש- Cognos עצמה רכשה לפני כ- 4 שנים את Adaytum (לימים Cognos Planning), מוצר שהתחרה ראש בראש עם TM1.

Business Objects: הרי אם שלושת הגדולים האחרים מבצעים רכישות, Business Object ודאי לא תישאר בצד. ותמורת כ- 300 מיליון דולר רכשה את  Cartesis, חברה המתמחה גם היא ביישומים הפיננסים. ושוב עולה כאן אותה שאלה, הרי שנתיים קודם בשנת 2005 רכשה Business Object את SRC הפועלת בנישה הזו.

וכאמור לעיל, בחודש אוקטובר 2007 הודיעה SAP כי היא רוכשת את Business Objects תמורת 6.8 מיליארד דולר.

לסיכום ביניים 

 בשנת 2007 יצאו 4 כרישים לדוג (SAP, BO, Oracle, Cognos), "בלעו" 5 דגים  (Applix , Outlooksoft , Cartesis , Hyperion (דג ענק ) ו- Pilot), אך מעניין יותר הוא שכריש אחד  "נבלע" על ידי  כריש אחר (רכישת SAP את BO).

צפיפות האוכלוסין בברכה הצטמצמה וכעת שוחים בה : SAP , ORACLE , COGNOS  , MICROSOFT  , SAS.

חלק מן השאלות המעניינות שנותרו פתוחות הן:

מה מבשלת מיקרוסופט? האם היא גם מתכננת רכישות בתחום?

  1. Cognos ו- SAS נשארו הבלתי תלויים, האם זה יימשך ועד מתי?
  2. האם תמו הרכישות של שנת 2007, או שמא ברבעון האחרון נצפה להפתעות? 

מסקנות 

 התחזית של חברת הייעוץ מתבררת כנכונה. אם בתחילת שנות האלפיים 5 הספקים המובילים אחזו בנתח שוק של כ 60%, בשנת 2006 גירדו 5 הגדולים את קו 80% של נתח השוק, וללא ספק בשנת 2007 מחזיקים 5 הספקים הגדולים נתח שוק העולה על 80%.

  1. משנת 2003 ועד היום "גלגל" שוק זה יותר מ- 15 מיליארד דולר במיזוגים ורכישות !!! (כאשר שנת 2007 שוברת שיאים עם 11 מיליארד דולר).
  2. החברות הגדולות לא מתביישות להודות בטעויות ולרכוש שוב חברות/טכנולוגיות מתחרות לחברות שכבר רכשו בעבר.
  3. החברות המובילות בשוק הציעו עד היום תיאורטית פתרון CPM מלא. הרכישות האחרונות שנעשו, נותנות להן את היכולת לא רק להציע פתרון תיאורטי, אלא ליישמו הלכה למעשה.
  4. יתרה מזו , עד כה דיברו רוב ספקי הטכנולוגיה עם אנשי ה- IT בארגון, הרכישות הללו מקצרות את המרחק בין ספק הטכנולוגיה ובין איש ה- Business. 

כותב המאמר: אמיר שלו, סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי תחום BI & CRM בחברת One1

ליצירת קשר : amirs@one1.co.il

 

פרסום באתר