תפריט נגישות

שיפור זמינות החומר מספקי חו"ל - שיטת ה"בונדד- VMI"

VMI הינה אמצעי לביצוע אופטימיזציה בשרשרת האספקה, ע"י כך שהספק אחראי על מלאי החומר אותו הוא מספק ליצרן/מפיץ (הלקוח). כלומר VMI אינו עוסק רק בבעלות על המלאי אלא באחריות על ניהול המלאי

מבוא

ארגונים רבים העובדים עם ספקים בחו"ל מכירים היטב את האתגרים בממשק זה: זמני אספקה ארוכים, אי-הגעה של סחורה בזמן, בעיות במשלוח ובנמלים וכד'.  על רקע זה התפתחו בשנים האחרונות גישות הקונסיגנציה וה-VMI (Vendor managed inventory).

גישות אלו מסייעות בהורדת ערך המלאי של הרוכש תוך שמירה על זמינות מלאי גבוהה.

קונסיגנציה הינה התקשרות שבה מיקום המלאי הינו באתר הלקוח בעוד הבעלות על המלאי נותרת של הספק כל עוד המלאי לא נמכר.

 VMI הינה אמצעי לביצוע אופטימיזציה בשרשרת האספקה, ע"י כך שהספק אחראי על מלאי החומר אותו הוא מספק ליצרן/מפיץ (הלקוח). כלומר VMI אינו עוסק רק בבעלות על המלאי אלא באחריות על ניהול המלאי (כלומר העיתוד והבקרה שלו).

 אחד האתגרים ברכש מספקים בינלאומיים הינו הכנסת סחורה לישראל ושחרורה ממכס. ספק בינלאומי שאין לו "יישות" חשבונאית בארץ מוכרח להעביר את הבעלות על המלאי ללקוח על מנת לשחררו ממכס שאם לא כן, ישלם הספק את המע"מ, מיסים והוצאות אחרות מצב שיוצר בעייתיות בקבלת החזר מהרשויות.

על רקע אתגר זה פיתחו חברת אקסל-מפל וקבוצת אביב ניהול את שיטת ה-Bonded VMI.
השיטה יוצרת שיתוף פעולה משולש: ספק, שותף לוגיסטי, לקוח.

העקרונות המלווים את תהליך ה-VMI הינם :

 החזקת מלאי הספק במחסן חברה לוגיסטית הנמצא בקרבת הלקוח

  • ניהול המלאי ע"י ספק לוגיסטי המשמש כאינטגרטור בין הספק ללקוח בשקיפות מלאה לשני הגורמים. הצדדים מסכמים מראש על מלאי המינימום והמקסימום שהספק מתחייב אליהם.
  • העברת המלאי במנות קטנות (לעיתים בשיטת הקנבאן) ללקוח על פי דרישתו והפקת חיוב עבור המנה ביציאה בלבד.

ביישום הפתרון, מספקת חברת אקסל-מפל את הפלטפורמה הלוגיסטית והמחשובית בעוד קבוצת אביב מספקת את הפתרון המתודולוגי-ניהולי ומסייעת ביישום. 

תועלות השיטה ללקוח:

  1. הגדלת זמינות החומר וקיצור זמן האספקה למספר שעות, וכתוצאה: הקטנת החוסרים.
  2. צמצום רמות וערך המלאי ממספר חודשי מלאי לימים ספורים, וביטול הצורך במלאי בטחון
  3. יכולת תכנון יעילה של הספק הודות לראייה הן של משאבי הייצור וחו"ג והן של התוצרת הגמורה. (הצטיידות,ניהול המלאי, תכנון הייצור)
  4. שימוש בהזמנת מסגרת המביא לחסכון בעלויות הפקת הזמנת רכש והטיפול בה כמו מעקב אחר ההזמנה והמשלוח קשר עם משלח, בעיות במכס וכו.
  5. פישוט תכנון החומר ע"י שימוש בשיטת הקנבאן
  6. הקטנת המשאבים העוסקים בתכנון המלאי ומעבר מביצוע עיתוד לבקרה ופיקוח 

לא פחות חשובים הם יתרונות השיטה לספק:

  1. הספק רואה את רמת המלאי במחסן ויכול לתכנן מראש את רענון המלאי ולהיערך בהתאם
  2. "החלקת" האספקות לינאריות (הקטנת הפיקים, הקטנת אפקט "שוט הפר") והקטנת היקף ההזמנות הקטנות והלא מתוכננות
  3. הקטנת עלויות המשלוח (משלוחים גדולים יותר)
  4. הבטחה מצד הלקוח לרכישה של כל המלאי בתוך תקופה מוסכמת מראש
  5. יצירת התקשרות ארוכת טווח עם הספק, הספק יוצר ערך מוסף ויתרון תחרותי
  6. חסכון בעלויות מימון המע"מ ועלויות שחרור ממכס לתקופת האחסנה 

סיפור לקוח

חברת Sharp בארה"ב המספקת ציוד אלקטרוני מתקדם שמשמש כחומר גלם בתהליך ייצור עבור אחת מיצרניות המכשור אלקטרוני והסלולר המובילות, החלה ליישם שיטה זו בישראל.

אחד המאפיינים ברכיבים המסופקים ע"י Sharp הינו ערך המלאי הגבוה של כל מנת ייצור.

היצרן בישראל, רצה מחד זמינות אספקה גבוה ומאידך חשש מהחזקת כמות פריטים גדולה שתשפיע לשלילה על ערך המלאי שלו.

את  הפתרון סיפקה חברת אקסל מפל מקבוצת צים, חברה מובילה בישראל בתחום שרותי המחסנים, הלוגיסטיקה ושרותי שרשרת אספקה משולבים (65,000 מ"ר של מחסנים חופשיים ובונדד).

אקסל מפל מבצעת עבורה פתרון שרשרת אספקה כולל בעזרת זרוע השילוח הבינלאומי של קבוצת צים בחברת ניולוג והסוכן הבינלאומי UTI.

הפתרון אותה מיישמת אקסל מפל עבור Sharp משלב את היכולות הרב-תחומיות, הן של הובלה בינלאומית והן של ניהול מלאי מתקדם במחסני ערובה (בונדד) ובמחסנים חופשיים.

במסגרת החוזה משמשת אקסל מפל "נאמן" של חברת sharp ומחזיקה מלאי בבעלות sharp  בסטטוס בונדד (תחת פיקוח מכס) במחסניה אשר בקריית שדה התעופה בלוד.

היצרן הישראלי מודיע לאקסל מפל על רצונו למשוך כמות פריטים על פי הצורך ולאחר קבלת אישור מבעלי המלאי (sharp) אקסל משחררת את המלאי מסטטוס בונדד לחופשי ומספקת אותו למפעל ללקוח הישראלי.

אורי תדמור נציג Sharp בישראל מספר: "בעולם, מודל VMI מוכר ומיושם, אך פתרון הבונדד באקסל מפל ייעל משמעותית את שרשרת האספקה ללקוח, הוזיל את עלויות מימון המלאי ובכך נתן ערך נוסף. בחרנו בשותף לוגיסטי בעל נסיון ויכולות בינלאומיות וכך קבלנו מוצר ושרות שמתאימים לסטנדרטים הגבוהים להם אנו מצפים"

שלבי הפרויקט:

שלב א': הגדרה של אוכלוסיית הפריטים הרלוונטית ליישום

שלב ב': תכנון שרשרת האספקה: הצטיידות הספק וייצור בעלות אופטימאלית, הגדרה של תהליך ההצטיידות ומדיניות המלאי באתר הבונדד, באתר הלקוח וביניהם

שלב ג': התקשרות מסחרית ועריכת הזמנת מסגרת לסה"כ מנות

שלב ד': היערכות לוגיסטית באתר/ים הלוגיסטי/ם

 שלבי המימוש:

שלב א:  ביצוע המשלוח באופן אופטימאלי בהיבט של זמן ועלות (קונסולידציה אווירית\משלוח ימי).

שלב ב: קבלה במחסן הערובה  (בונדד) של הספק הלוגיסטי ודיווח שוטף לשני הצדדים (ספק ולקוח) מהי רמת המלאי במחסן.

שלב ג: דרישה מצד הלקוח לקבלת סחורה, אישור הספק, שחרור הסחורה ממכס ותשלום המע"מ והמיסים כפי הנדרש ניפוק הסחורה ללקוח.

שלב ד: בעת הניפוק מתבצעת הלכה למעשה המכירה, העברת הבעלות ללקוח והפקת חשבונית החיוב ללקוח.

 סיכום ומסקנות

יישום שיטת ה – Bonded VMI אפשרה שיפור זמינות המלאי מחד והקטנת רמות המלאי מאידך. שיטה זו ישימה בתעשיות שונות, כל עוד קיימת מערכת יחסים איכותית בין הספק ללקוח, אינטרסים משותפים להעמקת הקשר ולספק ישנן יכולות ניהול מלאי, המאפשרות העברת האחריות אליו.

 על פי ניסיוננו, הנקודות המרכזיות בהצלחת המודל הינן:

  • תאום, סנכרון וכיול בין כל הגורמים המעורבים בתהליך
  • שיתוף פעולה מלא בין כל הגורמים
  • פשטות השיטה ותהליך העבודה
  • בחירת שותף הלוגיסטי בעל ניסיון וידע רחב ובינלאומי ויכולות מוכחות בניהול מחסנים חופשיים ומחסני ערובה
  • שקיפות וזמינות מידע
  • מדדי ביצוע ברורים 

כותבי המאמר :

 אודי זיו, סמנכ"ל פיתוח עסקי ושיווק, אקסל-מפ"ל

חן אשכנזי, מנהל תחום שרשרת האספקה, קבוצת אביב ניהול

  ליצירת קשר

 udi.ziv@exel.co.il

 chena@avivil.com

 

פרסום באתר