תפריט נגישות

אורח באתר - נתי מרקוביץ, מנהל מערכות מידע בחברת דלק

נתי מרקוביץ מתאר את ציוני הדרך המרכזיים בעבודתו בענף: מעורבותו במסגרת אינטנטיה ישראל-נציגת מערכת MOVEX, מהלך פרויקט יישום המערכת בחברת תנובה ופיתוח מערכות ייעודיות לענף הרכב.

 

 

 נתי מרקוביץ,

מנהל מערכות מידע בחברת דלק

 שמואל מרדלר: נתי, מהם ציוני הדרך בקרירה המקצועית שלך ? 

נתי מרקוביץ: אני עוסק בתחום המחשוב הארגוני משנת  1976 ובמסגרת הקרירה המקצועית שלי עבדתי הן בצד הארגונים והן בצד הספקים. בצד הספקים אציין את עבודתי בחברת אזימוט, שלימים הפכה לחברת אינטנטיה ישראל, המייצגת בישראל את מערכת MOVEX ERP. בשנים האחרונות באינטנטיה, פעלתי כמנהל היישום וכמנהל פרויקטים ליישום שהתובעני מבניהם היה פרויקט יישום מערכת MOVEX בקונצרן תנובה. בנוסף, בתפקידי הקודם באינטנטיה כמנהל הפתוח, בצעתי את תהליך הגיור למערכת ה-MOVEX במסגרת זו התוודעתי לארכיטקטורה ההנדסית הממושמעת של היצרן השבדי. ארכיטקטורה זו היתה אבן יסוד לתהליך הסבה אוטומטית כמעט לחלוטין מסביבת RPG/400AS  לסביבת ה-JAVA.

פעילות נוספת בה הייתי מעורב היתה בנהול פרויקטים לפתוח ויישום מערכות לענף הרכב. במסגרת זו פתחתי ויישמתי,  מערכת מכירת רכב ונהול תביעות בחברת דלק מוטורס. בשנת 2003 פנה אלי מנכ"ל דלק דאז - ג'קי בן אסייג, שהיה בזמנו סמנכ"ל הכספים בדלק מוטורס, והציע לי לבוא לקבוצת דלק. קבלתי את הצעתו ומספטמבר 2003 אני מנהל מערכות המידע של דלק. מעבר לקרירה המקצועית חשוב לי לציין כי יש לי שלושה בנים: הגדול בהם סיים זה עתה תואר שני באוניברסיטת

MIT בבוסטון מתחיל לעבוד בחברת מקנזי ב-NY,  השני עושה תואר שני בכימיה בירושלים והשלישי משרת בצה"ל.

שמואל: כיצד היה להטמיע מערכת ERP  מקיפה כ-MOVEX בקונצרן תנובה שמשתמש בה לצרכי לוגיסטיקה ומלאי?

 נתי: תפיסת תנובה היא BEST OF BREED ולכן בחרו לצרכי ניהול המחלבה את תוכנת ה- MOVEX , לנושאי HR  את המודול של SAP, מערך הפיננסים מנוהל באמצעות מוצר מקומי ומערכת המכירות של הקונצרן פותחה על ידם. אגב תעשית החלב, במחלבות הגדולות, הינה עתירת טכנולוגיה.

אחד הדברים שלמדתי בפרויקט תנובה הוא שגודל הארגון, מעבר לתכולת היישום, יוצר מאפיינים שונים להתנהלות פרויקט. בארגון גדול מאד מסוג תנובה ישנו משקל רב לפעילות האדמיניסטרטיבית: מנהלות, ישיבות, נהלים, מאחר ופעילות זו תופסת משקל ממשי בתוך הפרויקט. בפרוייקט הפעילות איננה לינארית לאורך הזמן. לדוגמה קבלת אישור הלקוח לתוצר בפרויקט בכלל ובפרויקט גדול בפרט לוקחת זמן לכן יכולה להיווצר אבטלה של צוות הפרויקט. מנהל פרויקט צריך שיהיו לו אוסף של פעילויות במגירה, הכרחיות אך לא דחופות, שניתן לבצע אותן במקביל לניהול יעיל של משאבי כח האדם המוקצים לפרוייקט.

מנהל פרויקט גדול צריך לטעמי להיות בעל מקצוע בניהול פרויקטים ולאו דווקא מומחה במוצר. זאת לעומת בפרויקטים קטנים ובינוניים נדרש מנהל פרויקט שיש לו גם התמחות יישומית.
שמואל: מהן התובנות הנוספות בניהול פרויקט ERP שתוכל לחלוק אתנו?

נתי: שוק הפרויקטים של ה-ERP מתבגר, היום יודעים שהלקוח לא תמיד צודק אך הוא תמיד הלקוח, גם הלקוחות מבינים היום שעדיף להם ללמוד לחיות עם המוצר כמו שיצא מהמפתח ולהמעיט בפיתוח שינויים. חייבים לעשות כל מאמץ לכופף את הלקוח למוצר, ולעשות פיתוחים רק בנקודות שפוגעות בCORE BUSINESS-. לא תמיד זה אפשרי וגם אנחנו חוטאים בוויתור ללקוח או משתמש המפתח משיקולים שאינם שיקולים מקצועיים.

נושא נוסף הוא קבלת אישור הלקוח לשלבים במהלך הפרויקט. בתנובה היה מקובל להעביר את המסמכים לאישור הלקוח והלקוח בזמנו הפנוי ומשאביו מחזיר תשובות (כמובן תחת מגבלות לו"ז חוזיות).  היום בדלק בפרויקט ה-ERP שאנו מיישמים בימים אלו, נפגשים משתמשי המפתח עם צוות הפרויקט, מטעם חברת היישום ומערכות מידע, ומבצעים "קריאה מונחה" - תהליך בו מסבירים את המסמך אותו נדרש לאשר למשתמש המפתח. תהליך זה מקצר את זמן האישור ובמיוחד מתאם ציפיות בין צוות הפרויקט למשתמשי הארגון. במחשבה שניה נכון לעשות תהליך כזה בכל פרוייקט.  

שמואל:  כיצד תומכת הפעילות הטכנולוגית בפעילות העסקית של דלק?

 נתי: דלק הנה חברה מוטת טכנולוגיה המבצעת פעילות מאסיבית בשוק בעל נפח מכירות גבוה המאופיין במרווחים נמוכים. בדלק ישנן שלוש מערכות טכנולוגיות עיקריות:

א. מערכת  מכירות סיטונאית. המערכת מנהלת את תהליכי רכש הדלקים (מיצרני הדלקים או מהיבואנים), את נהול תהליכי האחסון והניפוק (בצוע הניפוק בפועל למיכליות מבוצע ע"י מערכת ממוחשבת),  ואת נהול הזמנת הלקוח לאורך כל הדרך (רישום, אספקה, והתחשבנות). חברת דלק מנפקת למעלה מ-100,000 תעודות משלוח בשנה. חברת דלק מפעילה חברת בת להובלות עם צי של 60 מיכליות המבצעת את החלק הארי של המשלוחים הללו. מערכת המכירות העובדת כיום פותחה ע"י דלק בשלהי שנות השמונים ובשנות התשעים, מטרתו העיקרית של פרויקט ה-ERP המבוצע כיום היא להחליפה בטכנולוגיה חדשה.

ב. מערכת ניהול מתחם קמעונאי – לניהול תחנת דלק וחנות נוחות. ברשת דלק יש למעלה מ-230 תחנות ציבוריות שברובן מופעלת מערכת ניהול מתחם קמעונאי מתוצרת חברת RETALIX ובחלקן מערכת של חברת ORPAK (יצרנית הדלקנים). כל תחנה ציבורית מחוברת בקו תקשורת למרכז דלק.

ג. מרכז תקשורת וטיפול בלקוחות קמעונאיים.
מרכז התקשורת הוא מרכז תוכנה (
RETAIL TRANSACTION SWITCH) שתפקידו לנהל את כל פעילות התקשורת מול התחנות. לכל פעילות תקשורת התוכנה מחליטה איזה FLOW  נדרש להפעיל. מרכז התקשורת בעצם פונה למערכות שונות ומחזיר תשובה לתחנה. לדוגמה: הכנסת פית תדלוק לרכב עם התקן דלקן יוצרת בקשה לאישור מהתחנה המופנית למערכת הדלקנים בדלק ואם זו מאשרת היא מופנית לאישור חברת האשראי אם גם זו אישרה מוחזרת תשובה לתחנה המאשרת להפעיל את המשאבה תחת מגבלת סכום.
יש להדגיש כי כל פעילות מכירת דלק יוצרת אירוע תקשורת מול מרכז דלק הדורש נתוני אשראי, הרשאות ועוד.

במסגרת מערכת הטיפול בלקוחות קמעונאיים אנו מנהלים אמצעי תשלום מגוונים כגון: מערכות הדלקן, כרטיסי אשראי יחודיים לרכישת דלקים, ארנקים אלקטרוניים, כרטיסי הנחה, ומועדוני לקוחות.

בכדי להמחיש את ההיקף אציין כי דלק מבצעת למעלה מ-100,000 עסקאות ביום.
בתקופה הקרובה ננהל פרויקט שיאחד את כל המערכות תחת מעטפת ניהול אחת.

שמואל: נתי, מהם האתגרים והתוכניות לעתיד?

 נתי: דלק נמצאת בתהליך שיפור מסיבי של מערכות המידע. החברה משקיעה בכל אחת מתחומי הטכנולוגיה שציינתי השקעות אדירות בכדי להפיק את המיטב ולהגיע למצוינות תפעולית של ממש.

·        אנו נמצאים במהלכו של פרויקט גדול של ERP לשדרוג מודולים פיננסים, רכש, מלאי, ומחליפים את מערכת המכירות הסיטונאית ומכלילים ואתה במסגרת ה-ERP.

·        בשנים האחרונות השקענו הון רב בשדרוג תחנות הדלק והעברתן לתוכנת RETALIX ואנו ממשיכים לשדרג את התחנה תוך הוספת פונקציונאליות ויכולות.

·        כמו כן אושר לביצוע פרויקט החלפת מרכז התקשורת וטיפול בלקוחות קמעונאיים – מערכות שיסופקו על ידי חברת מירקם.

·        במסגרת תפיסת העולם למצוינות תפעולית, אנו ניישם בתקופה הקרובה מערכת תקצוב ובקרה חזקה וחדשה ומערכת BI איכותית לניתוח כלל הפעילויות של החברה. המערכת תאסוף נתונים ממגוון מבסיסי נתונים: בסיס נתונים של מערכת ה- ERP, בסיס נתונים של מערכת טיפול בלקוחות קמעונאיים, ומבסיס נתונים קמעונאי (איסוף נתוני מכר מהתחנות).

באופן אישי אציין כי אני מרגיש סיפוק רב בעבודתי בדלק, אני רואה אתגר של ממש במימוש היעד האסטרטגי של דלק למצוינות תפעולית ואין לי ספק שבתפקיד זה אני מביא לידי ביטוי את היכולות והתובנות שרכשתי במהלך דרכי המקצועית בענף.

ליצירת קשר: nati@delek.co.il

 

 

 

 

 

פרסום באתר