תפריט נגישות

פתרונות ERP והטרנספורמציה הדיגיטלית

מהם קישרי הגומלין בין פתרונות ה-ERP והפתרונות החדשים המסייעים לטרנפורמציה דיגטלית בארגונים, ועל מה יש לתת את הדעת בתהליך האימוץ והיישום.

כללי

אימוץ השם ERP לפתרונות מחשוב ארגוני התבסס על הנחת העבודה שמערכת מחשוב אחת תנהל כל תהליכי הארגון, על גבי בסיס נתונים אחד, באופן המשמר "וורסיה אחת של האמת הארגונית".  ואכן, יצרני פתרונות ה-ERP התמקדו במתן מענה לתחומים משיקים בארגון: כספים, מלאי, ייצור, רכש ושיווק.

כתוצאה מהתפתחויות טכנולוגיות ודרישות ארגוניות,  חווינו בעשרים השנים האחרונות היצע גובר והולך של פתרונות משלימים בתחומים שונים: ניהול תקציב, Business Analytics, תכנון בקיבולת סופית, ניהול מסמכים, קשרי לקוחות – CRM  ועוד.  

ספקי פתרונות ERP מובילים החלו במסע רכישות הולך וגובר של פתרונות משלימים פופולאריים, אשר הוטמעו בצורה חלקית או מלאה, מתוך כוונה להעצים ולשפר את פתרונות ה-ERP מתוצרתם. 

הטרנספורמציה הדיגיטלית

השינוי שחל בשנים האחרונות במתן פתרונות מחשוב על בסיס פלטפורמות ויכולות חדשות: פייסבוק, לינקדין, WhatsApp, IoT, AI , יכולת פילוח/פרסונליזציה, מחשוב נייד, סייעו לשחקנים חדשים פורצי דרך להתחרות בעסקים המבוססים על מודלים עסקיים קודמים.

הצלחתם גרמה לגל של תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים – הנעת תהליכי חשיבה ויישום של טכנולוגיות דיגיטליות חדשות לשיפור יכולת התחרות וההתייעלות הארגונית.

פתרונות טרנספורמציה דיגיטלית

פתרונות המחשוב החדשים משנים למעשה את הדרך בה הארגון "עושה עסקים" תוך שימוש בפלטפורמות ויכולות חדשות. פתרונות אלו משנים באופן מהותי תהליכים עסקיים מהותיים שעל בסיסם פותחו פתרונות ה-ERP הנוכחיים.

המושגים: פקודת עבודה, הזמנת רכש, דרישת רכש, הזמנת לקוח, הסכם וכיו"ב מקבלים משמעות שונה כאשר האינטראקציה עם הלקוח/ספק/ייצור משתנה. תהליכים שבוצעו ידנית הופכים לאוטומטיים, מתבצע מעקף של אנשי קשר שהיו בתהליך בסטטוס "מאשרים" לסטטוס "מיודעים" ועוד. 

האימוץ על ידי ארגונים

פלטפורמת ה"ענן" ורכישת תוכנה כשירות – SaaS הקלה מאד על הספקים והארגונים באימוץ פתרונות מחשוב חדשניים. אין צורך ברכישת חומרה ייעודית וניתן להתחיל ב"קטן" ולגדול עם הזמן בהתאם להצלחת היישום.

דרך אימוץ זו מביאה לעיתים ליצירת תהליכי עבודה חדשים, ללא בחינה כוללת של מכלול שיטות העבודה והמחשוב הקיים. בעיות יכולות להיווצר בהיבטים של שלמות התהליך העסקי,  אינטגרציה עם תשתיות מנוהלות ואבטחת המידע.

מה צופה העתיד

אין ספק שאנו מתרחקים ממגמת "מערכת מחשוב אחת אחודה" וצפויים להיצע הולך וגובר של פתרונות מחשוב שחלקם גם ינגוס בתהליכים ויישויות שנוהלו בעבר במערכת ה-ERP.

יש לתת את הדעת, בין היתר, להיבטים הבאים:

  • להגדיר אסטרטגיית מחשוב המגדירה את גבולות הגזרה שבין פתרון ה-ERP לפתרונות האחרים
  • לשמור על עקיבות בתהליך העסקי – גם כשהוא חוצה מערכות
  • לצמצם למינימום את כפילות היישויות המנוהלות (כגון לקוח ב-ERP ולקוח ב-CRM)
  • לשלב את ה-IT והגורמים העסקיים בשלבי האפיון, בחינה ורכישה 

כותב המאמר: שמואל מרדלר, מנכ"ל  ERP.ORG  
Shmuel.merdler@erp.org.il