תפריט נגישות

מגמות בהתפתחות מערכות ה-ERP

במהלך ההתפתחות של מערכות ה- ERP ניתן לזהות שלוש מגמות עיקריות: א. תכולה הולכת וגדילה של מתודולוגיות ופונקציונאליות לניהול הארגון בתחומי פעילותו השונים;

א.תכולה הולכת וגדילה של מתודולוגיות ופונקציונאליות לניהול הארגון בתחומי פעילותו השונים

ראשיתן של מערכות ה-ERP במחשוב הקטעים הלוגיסטיים והפיננסיים של הארגון. מערכות אלה צמחו מתוך הצורך לאינטגרציה הדוקה שבין הקטע התפעולי – הלוגיסטי לבין הקטע הפיננסי וזאת בכדי לספק להנהלת הארגון את הכלים הנדרשים הן בהיבט התפעול והן בהיבטי תמחיר, ניתוחי תרומה ורווחיות. במהלך השנים נוספו הועמקו הפתרונות הפיננסים והלוגיסטיים הניתנים על ידי מערכות אלה ושולבו חלקים נוספים של ניהול הארגון לתוכן כגון: ניהול משאבי אנוש, ניהול אחזקה, ניהול השרות והשיווק ועוד. הקשר ההדוק שבין הארגונים המשתמשים במערכות לבין יצרני מערכות ה-ERP מניע מהלכים מתמשכים של הרחבת הפונקציונאליות של המערכות לתחומים נוספים וזאת משני טעמים עיקריים: היבט האינטגרציה הנדרשת לארגונים ורצון הארגונים לקבל פתרון מקיף מספק אחד שלו אחריות כוללת.

. אוסף הולך וגדל של פתרונות משלימים, המתממשקים למערכות ה-ERP, ומשלימים את המחשוב הארגוני. פתרונות שהופכים עם .הזמן לחלק אינטגרלי מתכולת מערכת ה-ERP עצמה

מפתחי תוכנה רבים, המשתייכים לקבוצות קטנות ובינוניות הבינו שאין ביכולתם לפתח מערכת ERP כוללת, מאחר ושוק זה נשלט על ידי מותגים בעלי מוניטין, ומפנים כתוצאה מכך את מרצם לפיתוח פתרונות משלימים – דהיינו פתרונות המתממשקים למערכות ה-ERP ומעניקים פונקציונאליות נוספת.

מגמה זו נתמכת על ידי יצרני ה-ERP המספקים כלי אינטגרציה ופיתוח בסביבת ה-ERP על מנת להקל על המשימות הנדרשות בפיתוח פתרונות משלימים כגון: אפשרות ליצירת ממשקים, אחידות ב-LOOK&FEEL של היישומים ועוד.

באופן זה, נוצרת דינאמיקה של הרחבת מערכת ה-ERP עצמה על ידי שותפים עסקיים לתחומים רבים נוספים. השותפים העסקיים נהנים ממוניטין של מערכת ה-ERP ויוצרים לעצמם יתרון יחסי בשווקי נישה כגון: התמחויות בשווקים ורטיקלים, ניהול תמריצי שכר, WORK FLOW, פתרונות MOBILE ועוד.

מתקיימת אינטראקציה שוטפת בין מפתחי הפתרונות המשלימים לבין יצרני ה-ERP וכאשר הפתרון המשלים מוכיח את יעילותו בהיבט הפונקציונאליות והדרישה בשוק, רבים הסיכויים לכך שהוא יירכש על ידי יצרן ה-ERP תמורת סכום נאה, וישולב באופן אינטגראלי במערכת ה-ERP עצמה.

ג.מגמת DOWN SIZING של מערכות ה-ERP,המציעות לארגון מסגרת ניהול אחידה ומקיפה וזאת על ידי התאמת המערכות לסביבות עסקיות שונות – .BEST PRACTICE מהלך זה נועד, בין השאר,  להקל את תהליך ההטמעה ולשפר את ה-ROI המושג מהטמעת המערכות. 

מערכות ה-ERP החלו ממתן פתרון גנרי לארגון תוך כדי מתן מענה לשונויות מסוימות אך עדין ברמה הכללית כגון: ניהול להזמנה מול ניהול למלאי, מעקב אצוות כ/ל, ניהול מספרים סידוריים כ/ל ועוד. המערכות הופנו לארגונים גדולים, בעלי יכולת השקעה מרובה ומוכנות להשקעה רבה במערכות אלה לשם התאמתן לסביבתם הייחודית. 

לאחר שמיצו את השוק העליון, פונות מערכות ה-ERP לשוק הביניים – שוק ה-SMB. בשוק זה מצויים ארגונים שתקציבם למחשוב הארגון אינו בהיקפים המתאימים לסוגי הפרויקטים שבוצעו ברובד העליון. שוק זה גם לא יכול להשקיע משאבי ניהול וכוח אדם בדומה לארגונים הגדולים.  

שחקני ה-ERP הבינו, שעליהם לשנות את ההיצע שלהם לשוק בשני היבטים: היבט התכולה – הפונקציונאליות המוצעת לארגון והיבט ניהול הפרויקט – שעות העבודה הנדרשות ליישום הפתרון בארגון. בהתאם לכך יוצרים שחקני ה-ERP  פתרונות מותאמים הן בהיקפם והן בפונקציונאליות שלהם למגזרי השוק השונים וכן מרחיבים את פעילותם מול שותפי יישום עסקיים. הפעילות מול שותפי היישום מסייעת בשני היבטים: האחד, הורדת עלויות הנוצרת כתוצאה מהתחרות על פרויקט היישום והאחרת: יצירת התמחויות יישום עמוקות יותר הנוצרות אצל שותפי יישום המתמחים במגזרי השוק השונים. 

לסיכום  

אין ספק ששוק המחשוב הארגוני, שנשלט בעבר על ידי תוכנות מקומיות, הופך לשוק המטרה של יצרנים בינלאומיים עתירי הון ויכולות פיתוח. יצרנים אלה, המשקיעים רבות במיתוג הפתרונות מתוצרתם, מרחיבים את ההיצע שלהם באופן מתמיד ויוצרים נוכחות, באמצעות שותפי יישום מקומיים, מתוך מטרה להרחיב את נתח השוק שלהם. מאידך, יש לציין כי במדרגי שוק הולכים וקטנים, תתקיים תחרות עזה בין פתרונות מקומיים, המעניקים פתרונות מקיפים דיים ללקוח ובתקציב נמוך, לבין הפתרונות הבינלאומיים ועדין מוקדם לקבוע ידו של מי תהא על העליונה.

כותב המאמר: שמואל מרדלר, מנכ"ל ERP.ORG

ליצירת קשר: shmuel.merdler@erp.org.il

פרסום באתר