תפריט נגישות

ניהול קשרי ספקים (SRM) – העתיד כבר כאן

SRM הינו חלק מתהליך שרשרת האספקה. שימוש בטכנלוגיה תומכת מאפשר לספק תשתית מתקדמת של מידע לניהול הרכש והמלאי ולהפחתת עלויות. ה-SRM מטפל בתהליך הרכש החל משלב הדרישה, דרך בניית ה-RFx, שליחתו לספק...

מבוא

בעקבות התחרות הגוברת והולכת בין הפירמות על נתחי שוק, ועולם ללא גבולות, התפתחו מערכות לניהול קשרי לקוחות (CRM) במהירות רבה. מערכות אלה יצרו בסיסי נתונים למקבלי ההחלטות על הרגלי הלקוחות, דרישות בזמן אמת והתאמת הפירמה לצרכיהם.

במקביל לתופעה זו, התחרות הגוברת יצרה לחץ על הפירמות לחפש מקורות להתייעלות ולחיסכון בעלויות. המקור העיקרי להתייעלות הוא הרכש, אשר בשנים האחרונות עבר מהפיכה בעולם ובישראל. ארגון הרכש שולט בהוצאות של בין 40% ל 70% מהכנסות החברה, עובדה המחייבת  הכנסת מתודולוגיות וטכנולוגיות המאפשרות הורדת עלויות, קיצור תהליכי רכש, והגדלת היכולת לאיתור ספקים (Sourcing)  .

בתחילה התפתחו מערכות למכרזים מקוונים דינאמיים (eSourcing), שהביאו תוצאות מיידיות בהורדת מחירי הספקים. כיום משתמשים בכלים ממוחשבים כ 64% מהחברות הגדולות בעולם, כאשר רק 5% משתמשות בכלים של מערכות ה [1]ERP.

 

 

 

 

 

 

 [1] מתוך מחקר של, 16th April 2006  Caps Research, Focus on eProcurement

ההתפתחות זו לא נעצרה רק במכרזים המקוונים הדינאמיים. צרכי הלקוחות - ארגוני הרכש גדלו, והביקוש למענה לנושאים כגון: מיכון תהליכי רכש, שיתוף הספקים, שקיפות מידע, איתור ספקים, ניהול חוזים, הביא לפיתוח מערכות כוללות לניהול כל תהליכי הרכש. מטרת מאמר זה היא לסקור את תכונות מערכות לניהול קשרי ספקים ומגמות עתידיות של יישום מערכות אלה בישראל.

ניהול קשרי ספקים – מילון מונחים

להלן הגדרות של המושגים הבסיסיים הקשורים לנושא ניהול קשרי ספקים אשר יעשה בהם שימוש בהמשך המאמר:

ניהול קשרי ספקים (SRM-Supplier Relationship Management) - מונח המתאר את מערכת היחסים בין החברה לספקיה באמצעות אוטומציה של תהליכי רכש כוללים משלב הדרישה, דרך איתור ספקים וכלה בניהול הזמנות, התאמת חשבוניות וניהול חוזים.

 

 

 

 

 

 

 

RFx בקשה של הקניין מהספקים למידע (RFI), מחירים (RFP), או מחירים לכמויות (RFQ).

Grid תבנית בתור ה-RFx המאפשרת לספק לענות על הצרכים הספציפיים של המוצרים או השירותים הנדרשים

eMarketplace זירת מסחר של קונים רבים וספקים רבים, המשתמשת באינטרנט כמתווך ביניהם.

eProcurement מערכת המאפשרת ליצור דרישות, להעביר אותם אלקטרונית לאישורים לפי הרשאות, ולשלוח אותם לספקים.

eSourcing תהליך רכש היוצר בסופו מו"מ דינאמי באמצעות האינטרנט בין הספקים, המתחרים ביניהם על אספקת שירותים/מוצרים/ציוד לפירמה

ASP (Application Server provider) - ספק תוכנה (אפליקציה), המאפשר ללקוחותיו שימוש בתוכנה דרך האינטרנט. המודל העסקי הוא בדרך כלל השכרה של זכויות השימוש לתקופת החוזה. שיטה זו אינה מצריכה מעורבות רבה של מערכות המידע של הפירמה.

SRM התפיסה

SRM הינו חלק מתהליך שרשרת האספקה. שימוש במערכת מסוג זה מאפשר לספק תשתית מתקדמת של מידע לניהול הרכש והמלאי. ריכוז המידע והידע באמצעות הסרת המחיצות בין ובתוך המפעלים/חטיבות מאפשר אחידות ואינטגרציה של תהליכים ומשאבים ושפה משותפת.

התפיסה מדברת על שימוש במקור נתונים אחיד והעלאת מהירות התגובה לשינויים נדרשים (אוטומציה בקשר בין הקניין לספק) וניהול יעיל של המשאבים.

ה-SRM מטפל בתהליך הרכש החל משלב הדרישה, דרך בניית ה-RFx, שליחתו לספק, ניהול תהליך קבלת התשובות, ניהול מו"מ, יצירת חוזה וניהול ביצועים של הספק הזוכה. בכל שלב בתהליך יש יציאה ממערכת המידע של הפירמה אל האינטרנט כדי ליצור את הדיאלוג עם הספקים.

מגמות והתפתחויות בנושא מערכות SRM של יצרניות ERP

הדרישות הגוברות של ארגוני הרכש, מורכבות התהליכים ותשומת הלב הניהולית המוקדש לנושא הרכש, והצורך בשקיפות, מהירות תגובה לצרכי שוק משתנים, ממשקים עם גופי הייצור והשירות הביא לכך שיצרניות תוכנות ה ERP הגדולות, פתחו מודולים המאפשרים לנהל את נושא הקשר עם ספקים ממערכת אחת היוצרת תהליך שלם משלב הדרישה, דרך ניהול תהליך הרכש של הקניין, יצירת RFx, מו"מ והוצאת הזמנה לספק.

היתרון הגדול של מערכות מסוג זה הוא האינטגרציה השלמה עם מערכת ה-ERP (אותו יצרן תוכנה).

מערכות אלה מטפלות במספר נושאים עיקריים:

  • תהליך eProcurement מלא, כולל מערכת מעקב גרפית אחר תהליך הוצאת דרישה לספקים
  • קטלוגים של ספקים – שתילת קטלוגים של ספקים להזמנות ישירות לפי מק"ט יצרן
  • פורטל ספקים – מאפשר שליחה וקבלה של הצעות מחיר, הזמנות וחשבוניות וכן הערכת ביצועי ספקים
  • מכרזים מקוונים – מנוע המאפשר לבצע מכרזים מקוונים דינאמיים
  • ניהול חוזים – מודול המאפשר לנהל את חוזי הרכש לאחר סגירת המו"מ עם הספק.

היתרונות של מערכות אלו הם:

  • אינטגרציה מלאה למערכת ה ERP של הפירמה
  • תהליך eProcurement  מובנה עם היררכית הרשאות קיימת
  • מודול ניהול חוזים אשר נמצא במערכת ה ERP

חסרונות:

  • אין ניסיון רב ביישום פורטל הספקים
  • מנוע המכרזים המקוונים אינו בשל טכנולוגית ואינו ידידותי למשתמש ולספק
  • תהליך ההתאמה לצרכי הארגון הוא ארוך ויקר
  • אין Grids המותאמים למגזר הספציפי של הלקוח
  • אין טיפול בנושא איתור ספקים (Sourcing)
  • חברות היישום באות מצד מערכות המידע ולא מצד המקצועי של הרכש

 בישראל יישום מערכות SRM כחלק ממערך ה-ERP נמצא במגמה שהולכת ועולה, ואולם היישום הוא חלקי ומבוצע בעיקר בנושא eProcurement. הסיבה לכך היא מורכבות מערכות SRM, והעובדה כי במרבית המקרים ה eProcurement הוא חלק מחבילת הERP הנרכשת על ידי הלקוח. סיבה נוספת לקצב חדירה איטי יחסית היא העובדה שלא נצבר ידע וניסיון ביישום מלא של מערכות אלה, הכוללות: פורטל ספקים, eSourcing . גורם נוסף לקצב חדירה איטי הוא עלויות גבוהות של היישום במונחי זמן וכסף.

מגמות והתפתחויות בנושא מערכות SRM בתצורת ASP

במקביל להתפתחות מערכות לניהול קשרי ספקים של יצרניות ה-ERP, התפתחה בעולם גישה לניהול נושא הספקים תוך שימוש באינטרנט כמנוף לשיתוף ידע, מציאת ספקים ושיתופם בתהליכי הרכש (eSRM).

הגישה התקדמת ביותר כיום היא מערכות לניהול קשרי ספקים בתצורת ASP, המשולבות יחד עם eMarketplace תצורה זו יוצרת יתרונות רבים:

  • שיתוף ידע של חטיבות/מפעלים/חברות של אותה חברה אשר משתמשים במערכות מידע שונות
  • אחידות בתהליכי רכש
  • שימוש ב  Grids מותאמים לעולם התוכן של הלקוח
  • שיתוף הספקים בקבלת מידע ומחירים בתוך המערכת
  • שימוש במערכת רב לשונית להורדת חסמי גישה לספקים פוטנציאלים מהעולם
  • איתור ספקים פוטנציאלים באותה מערכת ייעודית לעולם הרכש הרלוונטי של הלקוח
  • אינטגרציה עם מערכות ERP
  • מחיר יישום והתאמה נמוך לאין שיעור ממערכות SRM  של חברות ה ERP

 

 

 

 

 

מערכות eSRM  מאפשרות למצות את הטוב מכל העולמות: פונקציונאליות של מערכת מידע וידידותיות למשתמש וקישור לעולם הספקים. תצורה זו מאפשרת לקניין ולמנהל הרכש לבצע .השוואות בין מחירי הספקים שלו, בקטגוריות הרכש השונות לבין ספקים פוטנציאלים הקשורים למערכת באמצעות eMarketplace

עלויות יישום זניחות ומהירות יישום גבוה ביחס למערכות SRM של ERP, חיבור מהיר של ספקים למערכת (לספקים יש תמריץ להתחבר מכוון שהם יכולים לקבל הזדמנויות עסקיות מפירמות אחרות הקשורות ל eMarketplace), ידידויות למשתמשים (קניינים וספקים) יוצרים ערך מוסף גבוה מאוד עבור הלקוח ומאפשר יישום מדורג תוך הורדת עלויות וסיכונים.

דוגמא למודל של eSRM היא חברת SourcingParts. חברת SourcingParts (להלן SP), פיתחה מערכת eSRM המשלבת תצורת ASP עם eMarketplace לעולם התעשייה. 

 

 

 

 

 

 המערכת פועלת ב 10 שפות, ומכילה מעל 100,000 ספקים וקניינים, העובדים בעולם הייצור. תבניות המערכת בנויות במיוחד לעולם זה, והמערכת מאפשרת השוואת הצעות מחיר עד 10,000 שורות של פריטים במהירות רבה בין ספקים של הלקוחות לבין ספקים פוטנציאלים אשר משתמשים במערכת להזדמנויות עסקיות (CRM).

בניגוד למערכות SRM של מערכות הERP, במערכות החדשות מדובר במודל של שיתוף בין ארגונים. כאשר כל ארגון שמצטרף, גם ספקיו מצורפים למאגר ההולך וגדל.

אחת הסיבות שמערכות SRM בתצורת ASP  תפסו תאוצה בשנים האחרונות הנה שיפור דרמתי בנושא אבטחת המידע אשר עונות לדרישות המחמירות ביותר של הלקוחות.

ניתן ליראות בין המצטרפים ארגוני ענק כגון :  ABB Secheron SA , Inergy Automotive Systems ,  Mettler-Toledo,  Renault Agriculture , Schneider Electric כדוגמא ניתן את חברת שינדלר שלה 700 קניינים המשתמשים במערכת הפזורים על פני רחבי הגלובוס ומנהל הרכש הגלובלי שלה מציין שהסיבות העיקריות לשימוש במערכת היו :

  • 1. שימוש בכלי אחד בכול הארגון אשר יבטיח התייעלות ושקיפות בתהליך הרכש
  • 2. הפיכת הרכש לתהליך מובנה ואחיד

סיכום

באיטיות אך בהתמדה מאמצות חברות וארגונים ישראליים את נושא הרכש המקוון (eSourcing). תהליך זה נמשך כבר כ-5 שנים, והיקפי הרכש בשיטה זו נאמדים במעל 1.5 מיליארד ₪ בשנה וגדלים בקצב של כ-30%  מדי שנה.

לאור זאת הצפי של אימוץ טכנולוגיות ה eSRM, בישראל, הוא של גידול מואץ, זאת מכוון שחברות המכירות את נושא רכש מקוון ויתרונותיו, צפויות לאמץ ביתר קלות את הדור הבא של הרכש המקוון אשר מאפשר בלחיצת כפתור, לא רק לבנות RFx, אלא גם באותו מהלך לבצע חיפוש ספקים (Sourcing) ולבצע השוואה מיידית (Benchmark) מול ספקי הארגון ולקצר את תהליכי הרכש

כותב המאמר: ארן פסטמן – סמנכ"ל שיווק ומנהל חטיבת רכש, חברת משיק

ליצרת קשר:  eranf@mashik.com

פרסום באתר