תפריט נגישות

מהו יישום אסטרטגי ?

יישום אסטרטגי הנו פתרון הוליסטי הנותן מענה כולל לאתגרים אופיניים של ארגון אשר מתחבט בסוגיות של מורל ירוד, רווחיות נשחקת, מחסור במשאבים, חולשה תפעולית ואסטרטגיה של הישרדות.

למה אסטרטגיות נכשלות?

אם תתפסו יועץ אסטרטגי מנוסה, ברגע של כנות ותשאלו אותו: "מה הכי מתסכל אותך?" תקבלו תשובה אחת: "אסטרטגיה טובה שלא יושמה בהצלחה". אסטרטגיה טובה שלא יושמה היא כשלון. המציאות מורכבת וההסבר לכישלון יהיה מאד מגוון ולכאורה אינו תלוי ביועץ. הארגון היה טרוד בשגרה והתקשה להתמודד עם השינוי. הארגון לא היה מסוגל להקצות משאבים להשקעות בפרויקט אסטרטגי. הארגון מעסיק מנהלים/עובדים חסרי מוטיבציה. הארגון התקשה לקבל החלטות כואבות.

לעיתים הפרויקט אפילו מצליח, לכאורה, ובכל זאת הישגי הפרויקט מתמוססים כמו ארמון חול שגלי הים מחו אותו. לעיתים מהלך רכישה אסטרטגית שאינו מלווה בפעולות נדרשות לסינרגיה בין הגופים אינו נושא תוצאות. לעיתים שינוי בתפישת השיווק של הארגון נזנחת למרות שהראתה סימני הצלחה ולפעמים שיפור תפעולי, כמו קיצור set up של מכונה או פתרון לקיצור זמן אספקה מול ספקים אסטרטגיים מתמוסס בחלוף הזמן.

היועץ יטען שאין הדבר בשליטתו. לפעמים, אפילו הארגון יסכים איתו על כך. כך נוצרת פרדיגמה. הפרדיגמה טוענת שהצלחת הפרויקט תלויה רק בארגון. 

איך שוברים את הפרדיגמה?

כדי לשבור את הפרדיגמה: "הצלחת הפרויקט תלויה רק בארגון"  צריך לענות לשלוש שאלות:

1.      מהי הצלחה אמיתית?

2.      מה סיבת השורש לכשלון של רוב פרויקטי ייעוץ אסטרטגי?

3.      כיצד ניתן לפתור את בעיית השורש?       

נלך מן הקל לכבד וננסה לענות על השאלות:

ראשית, נגדיר מהי הצלחה אמיתית של שינוי אסטרטגי בארגון הנמצא בקיפאון או בהפסד. ההגדרה יכולה לעורר מחלוקת לפי השקפות עולם שונות, אבל ניתן לנסח אותה ב-5 מילים: "מעבר הארגון לצמיחה ורווחיות מתמשכת".

שנית, נזהה את סיבת השורש לרוב הכשלונות. נחלק אותם ל-2 משפחות:

  •        משפחה אחת, הם כשלונות שבאופן מובהק נובעים מחוסר מקצועיות היועץ- כשלונות אלו אינם מעניינים אותנו. אנחנו מניחים שיועץ מקצועי יודע את עבודתו.
  •         המשפחה השנייה, כשלונות שאינם נובעים באופן מובהק ממקצועיותו או יכולתו של היועץ. את הכשלונות הללו נחקור.

ברוב הפרויקטים שנכשלו לא קשה לשים את האצבע על הסיבה לכשלון. בדרך כלל מדובר בהעדר מרכיב נדרש להצלחת הפרויקט. המרכיב הנדרש יכול להיות הון כספי, משאב אנושי, תרבות ארגונית אפקטיבית, קשב ארגוני לשינוי ועוד. הסיבות לכשלון בולטות לעין. פעמים רבות היועץ מזהה את המוקשים, עוד בתחילת הדרך, אך אינו מסוגל לפרק אותם.

כדי להבין כיצד זה שיועץ מזהה את מוקש, אך לא מסוגל לפרקו, צריך להבין מה מאפיין יועץ אסטרטגי מנוסה: התמחות. כל יועץ מתמחה בדיסיפלינה מסויימת. האחד מתמחה במיזוגים ורכישות, השני בשיפורים תפעוליים, השלישי בשיפורים טכנולוגיים והרביעי בפיתוח הנהלה ועובדים.

כשיועץ נתקל בבעיה שאינו מומחה להתמודד איתה- הוא בבעיה. תגובתו תהיה לנסות ולהתמודד עם הבעיה בכלים המוכרים לו. אם הבעיה אינה ניתנת לפתרון בכלים המוכרים ליועץ, הבעיה הופכת לבעיית שורש.

בעיית השורש היא, אם כן, אי היכולת להתמודד עם פרויקט מגוון אתגרים.

כאשר יועץ מתמחה בתחום אחד בלבד, אזי הפתרון שהוא מסוגל להציע לארגון הוא חד גוני. נכון הדבר גם לגבי חברות ייעוץ המתמחות בנושא אחד- אף הן מתקשות להתמודד עם פרויקט מרובה אתגרים. בין חברות הייעוץ המתמחות אשר הנן בעלות יכולות משלימות, נהוג לקיים שיתופי פעולה, אך שיתופי פעולה אלו אינם קולחים כמו יכולת בין תחומית באותה החברה. אם כן, במילים אחרות, מה בעיית השורש? אי היכולת להפעיל באופן אפקטיבי שילוב של פתרונות הדרושים להצלחת הארגון. לשם כך קיים היישום האסטרטגי.

מה זה יישום אסטרטגי?

יישום אסטרטגי הנו מהלך מקיף המשנה את פניו של הארגון ומציב אותו על פסים של צמיחה מתמשכת ורווחיות. יישום אסטרטגי אינו יישום אסטרטגיה משום שאינו עוסק רק באסטרטגיה. יישום אסטרטגי הנו פתרון הוליסטי הנותן מענה כולל לאתגרים אופיניים של ארגון אשר מתחבט בסוגיות של מורל ירוד, רווחיות נשחקת, מחסור במשאבים, חולשה תפעולית ואסטרטגיה של הישרדות.

איך זה עובד?

תהליך יישום אסטרטגי הנו מסע עמוק ויסודי שעל הארגון לעבור. לתהליך יש 4 שלבים ברורים אך כל ארגון נמצא ברמת בשלות אחרת, וצרכיו שונים. לעיתים השלב הראשון פתור ולעיתים הוא האתגר העיקרי. לעיתים השלב השלישי מיותר ולעיתים הוא יצריך את עיקר המשאבים. מהם השלבים?

1.      השלב הראשון הוא גיבוש האסטרטגיה- שלב זה עונה לשאלה: "לאן הארגון רוצה להגיע?" בהמשך נתייחס לכלים שנעשה בהם שימוש בתהליך בשלב זה.

2.      השלב השני הוא הכנת תוכנית יישום- זהו תכנון מלא וישים של הדרך ליעד. מדובר בשלב תכנוני מעמיק וקריטי להצלחה. הוא למעשה הדבק בין האסטרטגיה ליישום.

3.      השלב השלישי עוסק בבניית תשתית לשינוי. למעשה מדובר בפירוק המוקשים הקיימים לפני שניתן לגשת ליישום. בדרך כלל נדרש טיפול באחד או שניים לפחות מבין הנושאים הבאים: טיפול בתהליך השינוי בארגון, טיפול במבנה ההון והבעלות, טיפול במבנה ההנהלה והדינמיקה שבה, טיפול ברוח הקרב והמוטיבציה, טיפול ביסודות התפעוליים של הארגון, טיפול במאגר ההון האנושי של החברה.  

4.      השלב הרביעי והאחרון הוא יישום אפליקציות- זהו שלב פרקטי של פרויקטים בנושאים שונים. בין אם מדובר בפרויקט שמטרתו השגת מצוינות תפעולית או ביישום התוכנית השיווקית. בין אם מדובר במימוש אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות או בפיתוח טכנולוגי והנדסי של המוצר- בכל המקרים הללו- היישום מבוצע על קרקע מוצקה ותנאי הפתיחה של הפרויקט משפרים את סיכויי הצלחתו.

הפתרונות העיקריים:

תכנון אסטרטגי- ביצוע תהליכי תכנון אסטרטגי לארגונים, באמצעות יועצים אסטרטגיים מנוסים הפועלים מזה מספר שנים בתחומים של פיתוח עסקי הממוקד במיזוגים ורכישות.

  1. One Day Audit- אבחון ממוקד בן יום אחד בהשתתפות הנהלת הארגון וצוות מומחים אשר בסיומו מגובשים עיקרי האסטרטגיה של הארגון. הפתרון מתאים לארגונים קטנים ובינוניים, או לחטיבות עסקיות בארגונים גדולים. היתרון הוא בדינמיקה הטובה שנוצרת במהלך היום האינטנסיבי. גם העלות מאפשרת הקצאת המשאבים העיקריים ליישום. יתרון נוסף הוא, הארגון מסיים את יום האבחון הרבה יותר רענן מאשר לאחר תהליך אסטרטגי שאורך מספר חודשים. חברת אביב מוצאת שבארגונים קטנים ובינוניים רבים בתעשייה קיימת הזדמנות אסטרטגית מרתקת. 
  2. תכנון אסטרטגיה שיווקית- פרויקט המתמקד בבניית האסטרטגיה השיווקית המתאימה לארגון. הפתרון מתאים במקרים בהם הפתרון האסטרטגי ממוקד בקשר בין הארגון ללקוחותיו.  

פתרונות לשלב בניית תוכנית יישום

  1. Strategy Maps מתודולוגיה העוסקת בתרגום האסטרטגיה לתוכנית אופרטיבית, עם מדדים, יעדים וחיבור בין המטרות למשימות.
  2. תוכנית עבודה שנתית- כלי אפקטיבי המשלב בניית אסטרטגיה לטווח הקרוב: הגדרת מטרות, יעדים, מאמצים מרכזיים ותקציב לשנה הקרובה, לצד תוכנית עבודה מפורטת הכוללת משימות ופרויקטים לביצוע. 

פתרונות לשלב היערכות ליישום האסטרטגיה

  1. Change Management Solution- מתודולוגיה סדורה להובלת שינוי בארגון.
  2. גיוס והשמת מנהלים- תהליך איתור של מנהלים פנויים לתפקידי מפתח בארגון, וסיוע בהשמתם. הפתרון מתאים כאשר זוהה פער בין יכולות הנהלת הארגון לבין האתגרים שמציב היישום האסטרטגי הנדרש.  
  3. יישום מערכות תגמול- חיבור העובדים והמנהלים להצלחת הארגון באמצעות מערכות תגמול.

פתרונות לשלב יישום האפליקציות

1.   אפליקציות תפעוליות- הדגש בארגונים תעשייתיים הוא על השגת מצוינות תפעולית, אשר מהווה שלב הכרחי ביישום אסטרטגי. זאת משום שבהעדר מצוינות תפעולית, ייכשל הארגון בהמשך היישום עקב מבנה עלויות לא תחרותי ובשל חוסר אפקטיביות להגיב לצרכי השוק המשתנים. ניתן למצוא כלים רבים המשמשים להשגת מצוינות תפעולית.

2.      גיוס הון ושינוי מבנה הבעלות- מימוש אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות באמצעות בנקאות השקעות העוסקת באיתור חברות, גיוס הון וסגירת עסקאות.

לסיכום,

הצלחה ביישום אסטרטגי תלויה ביכולת לתת מענה משולב לאתגרים הרבים העומדים בפני הארגון. ארגון שהצליח ביישום האסטרטגי- בנה עצמו לעתיד של צמיחה ורווחיות מתמשכים, מה שהופך את המאמץ לכדאי. כמו כל מסע של 1000 מייל, גם מסע זה מתחיל בצעד הראשון.

ליצירת קשר

מאת ערן קופל, מנהל פעילות בכיר בקבוצת אביב

 ekopel@avivil.com

קבוצת אביב

פרסום באתר