תפריט נגישות

אורח באתר - ברוך רוטשילד

לקראת כנס ה-BPM נפגש שמואל מרדלר עם ברוך רוטשילד הנמנה על היועצים הבכירים והמוערכים ביותר בתחום המחשוב הארגוני בישראל.

  

 

 

ברוך רוטשילד, שותף ומנהל בחברת סקר

 מוביל תחום הייעוץ למערכות מידע ארגוניות

שמואל: כמי שפועל בענף מספר רב של שנים ומול כלל הספקים והמוצרים, מהן המגמות במחשוב הארגוני שאתה יכול להצביע עליהן?

ברוך:  ניתן לזהות  שלוש מגמות להתפתחות הפתרונות של מערכות מידע  ארגוניות  – ERP:

א. מגמה ראשונה:הרחבה והעמקה של פתרונות ה-ERP המוצעים לארגונים. פעילות זו מתבצעת על ידי ספקי המוצרים בשני מימדים: המימד ראשון , הרחבת טווח האינטגרציה של המערכות הממוחשבות ,כמו  על ידי שתוף ושלוב נתוני ספקים ולקוחות במערכת המידע הארגונית, והשני, העמקת התכנים והתהליכים הקיימים במערכות . 

ב. מגמה שניה:יצירת פתרונות מתמחים. הספקים מרחיבים את ה-OFFERING  בכיוון ה-INDUSTRY SOLUTIONS - פתרונות מתמחים לתעשיות שונות כמו : תחזוקה אווירית, אופנה, מזון, מוצרים קטנים, הפצה ועוד.

ג. יצירת בסיסי ידעBEST PACTICES. לפי סוגי תעשיות שונות .בסיסי ידע אלה מכילים  תהליכים מוכנים מראש המיועדים בעיקר לשוק הSMB  - ארגונים קטנים ובינוניים.

שמואל: האם מסתמן שינוי במתודולוגית היישום של מערכות  ERP?

ברוך: אכן מסתמן שינוי מהותי במתודולוגית יישום של  פרויקטי ERP, מתרחש  מעבר משיטת יישום המבוססת בעיקרה על תהליכים המוגבלים לתחומי המודולים המתוכננים ומיושמים כל אחד בנפרד עם אינטגרציה מוגבלת בנקודות ההשקה של מודולי התוכנה, לשיטת יישום לפי תרחישים/תהליכים מקצה לקצה. תרחיש הנו אוסף של תהליכים החוצים יחידות ארגוניות ותפקידים, כמו תרחיש המתחיל בייזום דרישות לרכש חומרים ומסתיים בתשלום לספק .

  • לתרחיש זה שותפים , אנשי התפי היוזמים את דרישות הרכש , נציגי הרכש והקניינות האחראיים להסכמים ולהזמנות , אנשי הכספים  בקבלת מידע על הוצאות מתוכננות  , נציגי המחסנים – בקבלת חומרים בהשוואה להזמנות הרכש ,אנשי בקרת האיכות , ושוב נציגי הכספים באישור התשלומים לספקים.  

המעבר לעבודה לפי תרחישים  מתרחש החל משלב ההכנה והתארגנות שבו הארגון מגדיר את צרכיו לפי תרחישים , עבור לשלב התכנון והיישום בו מתוכנן היישום לפי תרחישים לרבות הכנת תוכניות עבודה , הגדרת גורמים אחראיים לתרחישים  הן בצד הלקוח והן בצד הספק ,ובהמשך הצגת התרחישים לאנשי מפתח לצורך קבלת הערות ואישור .

המתודולוגיה המבוססת על תרחישים אומצה על ידי ספקי פתרונות – אינטגרטורים  ובימים אלה מתבצעים מספר פרויקטים על פי מתודולוגיה זו , הן בסביבה של SAP והן בסביבה של ORACLE APP.

שמואל: מה גרם  לשינוי  במתודולוגית היישום של מערכות ERP  ?

ברוך: לפי דעתי חברו יחדיו מספר סיבות:

סיבה ראשונה-קושי מובנה במתודולוגיה הנוכחית  ליישם מערכת ERP , ובמקביל  לממש שינויים בתהליכי העבודה הקיימים.

סיבה שנייה – התפתחות הטכנולוגיה במספר מישורים , התפתחות מוצרי ה- BPM החל משלבי ההכנה והגדרת הצרכים , כלים אלה אפשרו להציג תרחישים מקצה לקצה ובמספר רמות היררכיות. ספקי הפתרונות SAP ןORACLE APP יצרו ממשקים לפתרונות ה BPM .

חברת  IDS המשווקת את מוצר ה ARIS  יצרה שותפות לבניית ממשקים ופיתוח MODLERS  עם   SAP ו ORACLE APP.

סיבה שלישית - ההכרה שיישום של מערכת ארגונית חדשה שמהותה שינוי באופן שבו הארגון מנהל תהליכים העסקיים ,מחייב התנהלות ודיאלוג מול נציגי הארגון במתודולוגיה התומכת בשינוי. 

סיבה רביעית  –הקושי במימוש תועלות מפרויקטים רבים שבוצעו בעבר.  

שמואל:כיצד לדעתך תומכת המתודולוגיה עליה אתה מדבר למעורבות ההנהלה בפרויקט.

ברוך:כדי להניע את ההנהלה הבכירה להיות מעורבת בפרויקט  ומשפיעה על שינוי התהליכים העסקים  יש לאפשר לה לבחון את התהליכים העסקיים בצורה ברורה ונוחה. מתודולוגיית התרחישים/תהליכים, המיושמת בגישת ה  , TOPDOWN מאפשרת להציג את התהליכים העסקיים ברמת הפירוט הנדרשת ונפרד לכל היררכיה בארגון.  

שמואל: מה אחריותו של ספק התוכנה בפרויקט לעומת אחריות הארגון להצלחת הפרויקט והשגת התועלות המצופות ממנו.

ברוך:  הספק מביא פתרון לארגון אותו הוא מכיר ואותו הוא שואף ליישם. ברוב המקרים האחריות לשלמות ויעילות התהליכים העסקיים שבארגון נשארת בצד הלקוח. ארחיב ואומר כי לפי ניסיוני בחלק ניכר של המקרים אין ללקוח  את הכלים והיכולת לקחת את האחריות וכתוצאה מכך נפגעת הצלחת הפרויקט.  במקרים אלו, לאחר שהמערכת מיושמת,  מנסים לבצע התאמות או"שיות ו"לגלגל" את הפרויקט אחורה ולבצע את הנדרש. למותר לציין כי בשלב זה, אין את אותה נכונות למשתמשי הארגון כפי שהייתה בתחילת הפרויקט, מתבצעות חריגות תקציב ולו"ז ועוד.

שמואל: מניסיונך, מהי הדרך הנכונה לארגון להפוך את פרויקט ה-ERP לפרויקט התורם להתייעלות בתהליכים העסקיים ?

ברוך: ראשית  להכיר  בחשיבות הנושא זה ולהתחיל בכך בשלב של הכנת הארגון לפני הפרויקט.  בשלב זה יש לסכם עם הארגון את מפת התרחישים העסקיים .על בסיס התרחישים שימופו נדרש להגדיר את צרכי המידע העתידיים על בסיס התיחום ותפיסה של מערכת מידע אינטגרטיבית כל זאת בשיתוף משתמשים מובילים של הארגון , בשפה ארגונית אחידה..

ראויה לתשומת העובדה שמדובר בצרכים עסקיים המתבססים על התהליכים המיחשוביים , ולא על צרכים מחישוביים בלבד כפי שנהוג  לעיתים .

רק גישה המתבססת על  צרכים עסקיים היא זו שתוביל להשגת התועלות מהפרויקט.

הדרך להשיג  זאת היא על ידי  יישום מתודולוגיה וכלים המשלבים בין תהליכים עסקיים ותהליכים מחשובים. לביצוע עבודה זו  נדרשים יועצים בעלי יכולת ארגונית עסקית ותהליכית המשלבים הבנה והכרות  של עולם המערכות הממוחשבות. היועצים אלה הם  מובילי השינוי (בדפוסי העבודה) הן בשלב ההכנה והן בשלב הפרויקט.

שמואל:מהי לדעתך רמת ההשקעה של הלקוחות בישראל  בשלב ההכנה לקראת יישום פרויקט ERP  לעומת לקוחות בשוק הבינלאומי.

ברוך :ההשקעה של הלקוחות בישראל הנה לאין ערוך נמוכה מזו המקובלת בחול , הלקוחות הישראלים רואים את עבודת ההכנה כשלב הכרחי המוגבל להכנת מסמכי דרישות שישמשו לצורך כיסוי של כלל הצרכים ותמיכה בהתקשרות ,וזאת  כדי להבטיח את המחיר הקבוע שהם דורשים לקבל. בנוסף הם מצפים לסיוע בבחירת הספק הזוכה .

מעטים הלקוחות המגדירים את חיוניותו של שלב זה להכנת הארגון וכתנאי הכרחי להצלחת הפרויקט .  מניסיוני אני יכול להעיד על מספר ארגונים ומנכלים שהלכו בדרך זו וטענו שההשקעה בשלב זה הייתה הטובה ביותר שהם השכילו לעשות במסגרת כלל ההשקעות בפרויקט.

שמואל : ולסיום, מה החזון שלך לגבי בצוע פרויקטים בשנים הבאות.

ברוך: לפי דעתי צפויה בעתיד מגמת התרחבות בהכנה והתארגנות הארגונים לשינוי המתחייב מהעמקה של יישומים קיימים ו\או כניסה ליישומים חדשים מתוך מטרה להשיג תועלות ויתרונות עסקיים שלא הושגו עד היום ,מגמה זו תכלול בנוסף להתמקדות על תרחישים ותהליכים עסקיים בחינה ויישום של  שיטות חדישות  METHODS , כמו למשל על ידי בחינה ואימוץ  תפיסות חדישות לניהול קשרי לקוחות , בחינה ושינוי של מערכת היחסים עם ספקים , בחינה ואימוץ תפיסות  של ניהול שטף הזרימה בשרשראות אספקה ועוד .

ליצירת קשר: 

baruch@sekerconsult.com

ברוך רוטשילד משמש כמנהל ושותף בחברת הייעוץ סקר.

רכש ניסיון בהובלת ארגונים ליישום  של יותר מ 20 פרויקטי SAP , כ 20 פרויקטי ORACLE APP  , 18 פרויקטי PRIORITY ועוד.

בין לקוחותיו נמנים ארגונים מובילים במשק כמו:קוקה קולה , אגיס –פריגו ,אל על , רכבת ישראל , הדואר , משרד הביטחון , חיל האוויר , קבוצת אלון בארץ ובחול, טבע , M- SYSTEMS , ראדוויר, גילת לוויינים,סופרגז,השרות הציבורי,דיפלומט,ראדויזן,מפעלי ים המלח , קבוצת גדות , איסטרוניקס,ועוד רבים אחרים.

פרסום באתר