תפריט נגישות

האינטרנט כפלטפורמה לניהול עסקים– מגמות ודגשים

המאמר מציין מגמות ודגשים בתחום זה ובכלל זה היבטים הקשורים בשימוש ב"כסף הווירטואלי".

כללי

גורמים רבים השפיעות על קידום האינטרנט כמקום לבצוע עסקים ובניהם: רוחב הפס והחדירה המאסיבית של האינטרנט לבתי האב. בבחינה ערוצי חשיפה שונים והזמן שלקח להם להגיע להיקף חשיפה של 50 מליון משתמשים והכנסות של מיליארד דולר אנו רואים כי:

לרדיו - לקח 37 שנים

טלוויזיה - 15 שנים

כבלים - 6 שנים

ולאינטרנט - 3 שנים.

מסקר של גוגל עולה כי 96% מהקונים המסחריים מבצעים חיפוש באינטרנט לפי רכישה של מוצר או שרות. עוד יש לציין כי באירופה, בה המסחר באינטרנט בשנת 2000 היה בהיקף זניח למדי , הגיע הסחר הסחר האינטרנטי בשנת 2005 להיקף של 50 מיליארד יורו וב-3 שנים הקרובות צפוי להגיע להיקף שנתי של 100 מיליארד יורו.

באופן כללי ניתן לחלק את הפעילות באינטרנט לשני תחומי פעילות: א. פעילות שבה השימוש באינטרנט מתבצע בהקשר לפעילות חוץ אינטרנטית ו-ב.  פעילות שהנה אינטרנטית "טהורה".

פעילות חוץ אינטרנטית

במסגרת פעילות חוץ אינטרנטית מתבצעות לדוגמא: תקשורת בין מערכות ERP - המעבירות מידע בניהן,  מידע הניתן ללקוחות של ארגונים ממערכות ERP ו-CRM, גישה מרחוק של עובדי הארגון למערכות התפעוליות של הארגון וכן אספקת מידע ע"י קבלני משנה וספקים למערכות הליבה הארגוניות.

סוג זה של פעילות אינטרנטית מאופיין בכך שהפעילות שלעצמה אינה מהווה חידוש,  החידוש הנו אפשרות יישומה באמצעות פלטפורמת האינטרנט. דבר זה כשלעצמו הביא לכך שארגונים קטנים ובינוניים נעזרים בפלטפורמה זו במהלך ביצוע עסקיהם.

פעילות אינטרנט "טהורה"

הסוג השני, של פעילות בתחום האינטרנט, מקיף את מערכות האינטרנט ה"טהורות". מרכז הפעילות של מערכות אלו וההצדקה לקיומן הוא האינטרנט כמדיה שבה גורמים גולשים, מאתרים הזדמנויות עסקיות ומממשים אותם.

תחת תחום זה ניתן לשייך את נושא השיווק והפרסום -  בסיוע מנועי חיפוש וזירות מקומיות; מסחר ישיר של לקוחות סופיים עם גופים, שבעבר לא היתה להם דרך לבצע מסחר אתם, כגון: המהפכה הגדולה בטיסות השכר באירופה, בה חברות תעופה מוכרות ישירות כרטיסי תעופה ללקוחות סופיים; מכירות של אנשים פרטיים בסיוע זירות כגון: EBAY; בורסות עולמיות למוצרים כמעט בכל תחום,  וכן מכירת שירותים של מומחים ללקוחות בתפיסה גלובלית ובקשר ישיר בין מומחה שרות  (שבעבר היה תלוי גיאוגרפית) לבין הלקוחות שהנם אנונימיים לגביו בסביבות מרוחקות.

הטרנד החדש בפעילות אינטרנט "טהורה" בשנתיים האחרונות הנו - פעילות קהילתית (COMMUNITY) - פעילות שהמיקוד שלה מקומי. תחת פעילות זו ניתן לשייך שירותים רבים המתבססים על  פלטפורמת האינטרנט. לדוגמא: אתרי הכרויות לוקליים, לוחות דרושים לוקליים (היום מודעות הדרושים האינטרנטיים מהווים את הדרך העיקרית לגיוס עובדים לשוק המקומי), זירות בהן אנשים מלווים לאנשים אחרים כסף ועוד.  

פעילות ה-COMMUNITY קשורה לתפיסה של פלטפורמת האינטרנט כמשרתת את הקהילה המקומית.  פורטלים של קהילות הנם יותר ספציפיים ויותר נוגעים. אם בעבר לא היתה הצדקה כלכלית לפעילות ה-COMMUNITY, כיום כשיש יותר כסף באינטרנט ויותר גולשים ישנה הצדקה כלכלית להקמת זירות מקומיות המיועדות לפעילות קהילתית.

פעילות האינטרנט ה"טהורה" שינתה למעשה את הדרך שהעולם העסקי פועל. דוגמא טובה לכך הנו שוק האלקטרוניקה בארץ שנאלץ להקטין את המרווחים ולעשות קונסולידציה של חברות, בכדי להתמודד עם מכירה ישירה דרך האינטרנט אשר בוצעה במרווחי מחיר יותר נמוכים. דוגמא נוספת, ענף התיירות  שבו חברות התעופה, גם בארץ, עברו למכירה ישירה דרך האינטרנט ללקוחות סופיים. במהלך השנים האחרונות ובצורה עקבית מספר משרדי הנסיעות בארץ מצטמצם, והערכה שפעילות סוכני הנסיעות בארץ למגזר הפרטי כמעט ותיעלם בשנים הקרובות.

גם תחומים שבעבר נתפסו כחוץ אינטרנטים, נמצאים היום בתהליך מואץ של חינוך שוק ושל מעבר לפעילות באינטרנט.  הערכה, לשם המחשה, שתוך כשנתיים 20 עד 25 אחוזים מהרכבים המשומשים ימכרו דרך האינטרנט, והקשר הישיר המתקיים כיום בין הקונה למוכר יהיה פחות משמעותי.

הכסף הווירטואלי

כפועל יוצא מפעילות אינטרנטית "טהורה" עולה חשיבותו של הכסף הווירטואלי. הכסף הווירטואלי  יוצר סביבת בטחון ושליטה מצד הקונה באינטרנט אשר מתקשר עם גופים קטנים ולא מוכרים המוכרים לו מוצרים ושירותים. אנו עדים במהלך השנים לאיחוד של טכנולוגיות: טלפון, טלוויזיה ומחשב מאוחדים לסביבת אינטרנט אחת. לכן המסחר האלקטרוני יכול להתבצע כיום לא רק באמצעות מסכי מחשב כי אם גם באמצעות הטלפון או הטלוויזיה, מה שמחזק את נושא הכסף הווירטואלי ופותח לחברות, שבעבר לא נתפסו כחברות בנקאיות, תחום חדש של אספקת שרותי סליקה. היום החברות הסלולאריות מוכנות לגבות עבור בתי עסק כסף כאשר עסקת המסחר נעשית דרך הטלפון הסלולארי. חברות הכבלים מוכנות לגבות כסף כאשר עסקת המסחר נעשית דרך הטלוויזיה וכן הלאה.

בפעילות של B TO- -B  הכסף עובר כמו בעבר. בתחום של C- TO -B או C-TO  -C האינטרנט מציב לרשויות הרגולטוריות אתגרים קשים. קיים הצורך לאזן בין הסביבה הקאוטית של האינטרנט לבין רצון המדינה לדעת מה קורה בתחום שיפוטה. למשל כל נושא איסור הלבנת הון. עסקאות בסביבת אינטרנט יכולות לכאורה להתבצע בצורה אנונימית, מאחר והקונה לא נמצא בקשר ישיר עם המוכר. מסלקות גדולות, שמוקמות בסביבת האינטרנט, מאפשרות לאנשים להכניס כסף ולהעביר דרך המסלקה את הכסף למוכר, מבלי שהמוכר יודע את מקור הכסף. יכול להתרחש תהליך הפוך, כאשר עסק למעשה מתגמל אנשים על ידי כך שמעביר כסף למסלקה אינטרנטית ומשם הכסף זורם אל הלקוח בצד השני. דברים אלה מערערים את התפיסות הבסיסיות של תשלומי מס הכנסה, תשלומי מכסים, איסור העברת כסף לפעילות לא חוקית ועוד.

הניסיון של המדינה לעצור פעילות כזו יכולה לגרום לאחד משני דברים: האחד, לחוסר הצלחה ופגיעה ביכולת ההרתעה של המדינה, והיו כבר פסקי דין בארץ שאמרו שמאחר ולא ניתן לאכוף את החוק אין טעם לתבוע. מצד השני, במקומות שיש הצלחה, עלולה להיגרם פגיעה ביכולת המסחר וההתפתחות של המשק. אחת הסיבות לפגיעה בהתפתחות של מכירות ישירות מלקוח ללקוח בארץ, נובעות מהעובדה שהמדינה מקשה על הקמת מערכות סליקה כדוגמת PayPal בישראל.

לסיכום

היום, כל עסק בינוני ומעלה חייב לשקול את הפעילות המסחר האינטרנטית, על צורותיה השונות, במסגרת  האסטרטגיה העסקית שלו. זאת מאחר וברוב התחומים האינטרנט מהווה או יהווה גורם משמעותי.  דוגמא לכך הנה אפשרות החיבור, באמצעות האינטרנט, בין עסקים הנמצאים על ציר פעילות סנרגטי,  לדוגמא: יש מקום לשיתוף פעולה אינטרנטי בין משרד השידוכים לאולמות וגני אירועים. האינטרנט מאפשר לשרת את הצרכן בהיבט כולל יותר ומאפשר אחוד כוחות של גופים, שאינם מתחרים אלא משלימים, במתן פתרון כולל.

כותב המאמר: יובל קורן

 ליצירת קשר:

 yuval@ecomtrade.co.il

פרסום באתר