תפריט נגישות

Location Intelligence - מתודולוגיה לניתוח עסקי על בסיס GIS

המימד הגיאוגרפי, הינו לעיתים המימד הנסתר בניהול עסקי, שחברות רבות אינן ממצות כהלכה לשם שיפור פעילותם והגדלת הרווחיות.


מבוא 

לכל ארגון העוסק באספקת שירות או מוצר, באופן המחייב פריסת סניפים בשטח ו/או הגעה ללקוח, יש עניין רב בבחינת המיקום של לקוחותיו הקיימים והפוטנציאליים.

מתודולוגיית הניתוח העסקי – Location Intelligence, המבוססת על מערכות מידע גיאוגרפיות – GIS, מעבדת ומציפה מידע על בסיס משתנים מרחביים ומאפשרת לסייע בקבלת החלטות בהיבטים שונים: 

  • היכן להשקיע
  • שיפור רמת השירות ללקוח
  • מיצוי הפוטנציאל האיזורי
  • ועוד 

שכבות מידע 

ארגונים הניגשים ליישומי GIS ו-Location Intelligence, נדרשים להקים שכבות מידע שונות לשם יישום המתודולוגיה וקבלת תוצרי ניתוח עסקי נכונים. 

השכבה הראשונה של המידע הינה מפת הרקע כגון Google Map. ניתן לרכוש את שכבת המידע הזו מחברות מיפוי שונות והיא מסופקת עם נתונים במבנה טבלאי של רחובות, מיקומים, שיוך אזורי ועוד. 

על גבי שכבת המידע הראשונה ניתן להניח שכבות מידע שונות כגון: 

מיקום סניפים על גבי הרשת

מידע אודות לקוחות/מתחרים אוכלוסייה

מידע אודות שיעור חדירה, ממוצע פדיון ללקוח ותדירות קניה

 

בציון המיקום על גבי המפה, נעשה שימוש בשלוש ישויות גיאומטריות: 

  1. נקודה – כתובת של בן אדם, מבנה
  2. קו – רחובות, צירים
  3. פוליגון – איזור (כגון איזור גיאוגרפי סטטיסטי המזהה לדוגמא בידול ברמה מדד חברתי כלכלי

לאחר שממוקמת ישות על המימד הגיאוגרפי, ניתן לקחת כל מאפיין של היישות כגון: הרגלי צריכה, מין, גיל ועוד ולייחס את המידע לאלמנט הגיאוגרפי. בנוסף ניתן לייצר בסיס מידע רחב יותר, המשלב מידע שמגיע מחוץ לארגון – כגון מיקום של המתחרים (מרכזי קניות, סניפי בנקים, ועוד). על גבי בסיס המידע ניתן לבצע ניתוחי מידע מגוונים בכדי למצות את התובנות המובססות על המימד הגיאוגרפי.

מקורות המידע 

התנאי לקבלת החלטות נכונות באמצעות ה-Location Intelligence הוא מקורות מידע אמינים ומעודכנים ברזולוציה הנדרשת. 

יש להדגיש שלא תמיד המידע הקיים במאגרים יתאים לביצוע הניתוח הנדרש. לעיתים מאגר מידע מתעדכן אחת למספר שנים, כגון מאגרי מידע של הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה  ואינו עדכני דיו לבחינת השאלה העסקית הנדרשת. 

בנוסף למקורות ממשלתיים, קיימים גורמים שונים המספקים מידע אשר נאסף על ידם כגון: 

  • אזורי פיתוח - מאגר מידע המציג תמונה של פיתוח עתידי ברחבי המדינה
  • איזורי זיקה - רובד מתחמים המחלק את הארץ למספר קבוצות של אזורים סטטיסטיים
  • שכונות - רובד מתחמים (פוליגונים) המחלק את הארץ לכ 3,200 שכונות על בסיס
  • הגדרות של רשויות מוניציפליות ומקורות משלימים.
  • ועוד 

ביצוע פרויקט Location Intelligence 

פרויקט של Location Intelligence הינו סינרגיה של GIS עם כלים ומתודולוגיות אנליטיות משלימות

הפרויקט מתחיל בבחינה האסטרטגית, ממשיך בהגדרה של הטקטיקה הנדרשת ומסתיים בתהליכי התפעול המחויבים. 

לדוגמא: 

  • הגדרת התהליך העסקי: גיוס לקוחות, מניעת נטישה, פריסת סניפים...
  • בניית מודל ניתוח מרחבי (קוביה, עולם):
      • שכבות רלוונטיות
      • הגדרת רזולוציית תאי שטח
      • אגריגציות סטטיסטיות לתאי שטח
  • עיבוד מרחבי
    • ליד, בתוך, קרוב, רחוק, שייך
  • תוצרים
    • תובנות אסטרטגיות, שיוך לקוחות, יעדי מכירות, מפות

הטמעת המערכת מחייבת בחינה והתייחסות למספר מרכיבים:

  • טכנולוגיה
  • מאגרי מידע
  • מתודולוגיה
  • תהליכי עדכון שוטפים של נתונים

 

סוגי לקוחות ויישומים לדוגמא 

סוגי לקוחות 

  • בנקאות , ביטוח, כרטיסי אשראי
  • רשתות שיווק, מרכזי סחר, רשתות זכיינות, שיווק והפצה
  • שרותי בריאות, תקשורת, רכב
  • שירותים ציבוריים, רשויות מוניציפליות, משרדי ממשלה 

יישומים

  • סינוף - פריסת רשת ארצית, מיזוג סניפים, הגדרת מרחב מחיה
  • שיווק - סגמנטציית לקוחות, איתור פוטנציאל שיווקי, קד"מ ממוקד מרחבית
  • מכירות - גיוס לקוחות, העמקת ערך לקוח, מניעת נטישה, ניהול טריטוריות למוכרנים
  • ניהול סיכונים - ניהול אשראי, תמחור פרמיות, ניתוח הונאות, היערכות לשעת חירום
  • שירותים - מיקום מרכזי שירות, פריסת נותני שירות, שיווק השירות
  • לוגיסטיקה – מיקום מרכזי הפצה, קווי חלוקה 

לסיכום 

המימד הגיאוגרפי, הינו לעיתים המימד הנסתר בניהול עסקי, שחברות רבות אינן ממצות כהלכה לשם שיפור פעילותם והגדלת הרווחיות. הוכח בפרויקטים רבים שבוצעו בתחום, שהתייחסות נכונה למימד הגיאוגרפי מביאה לקבלת החלטות טובה יותר ולהחזר השקעה מהיר. 

כותב המאמר: זמיר שמר, מנכ"ל פוינטס מיפוי עסקי 

ליצירת קשר:  zamir@points.co.il