לכל ארגון העוסק באספקת שירות או מוצר, באופן המחייב פריסת סניפים בשטח ו/או הגעה ללקוח, יש עניין רב בבחינת המיקום של לקוחותיו הקיימים והפוטנציאליים.
מתודולוגיית הניתוח העסקי – Location Intelligence, המבוססת על מערכות מידע גיאוגרפיות – GIS, מעבדת ומציפה מידע על בסיס משתנים מרחביים ומאפשרת לסייע בקבלת החלטות בהיבטים שונים:
ארגונים הניגשים ליישומי GIS ו-Location Intelligence, נדרשים להקים שכבות מידע שונות לשם יישום המתודולוגיה וקבלת תוצרי ניתוח עסקי נכונים.
השכבה הראשונה של המידע הינה מפת הרקע כגון Google Map. ניתן לרכוש את שכבת המידע הזו מחברות מיפוי שונות והיא מסופקת עם נתונים במבנה טבלאי של רחובות, מיקומים, שיוך אזורי ועוד.
על גבי שכבת המידע הראשונה ניתן להניח שכבות מידע שונות כגון:
מיקום סניפים על גבי הרשת
מידע אודות לקוחות/מתחרים אוכלוסייה
מידע אודות שיעור חדירה, ממוצע פדיון ללקוח ותדירות קניה
בציון המיקום על גבי המפה, נעשה שימוש בשלוש ישויות גיאומטריות:
לאחר שממוקמת ישות על המימד הגיאוגרפי, ניתן לקחת כל מאפיין של היישות כגון: הרגלי צריכה, מין, גיל ועוד ולייחס את המידע לאלמנט הגיאוגרפי. בנוסף ניתן לייצר בסיס מידע רחב יותר, המשלב מידע שמגיע מחוץ לארגון – כגון מיקום של המתחרים (מרכזי קניות, סניפי בנקים, ועוד). על גבי בסיס המידע ניתן לבצע ניתוחי מידע מגוונים בכדי למצות את התובנות המובססות על המימד הגיאוגרפי.
מקורות המידע
התנאי לקבלת החלטות נכונות באמצעות ה-Location Intelligence הוא מקורות מידע אמינים ומעודכנים ברזולוציה הנדרשת.
יש להדגיש שלא תמיד המידע הקיים במאגרים יתאים לביצוע הניתוח הנדרש. לעיתים מאגר מידע מתעדכן אחת למספר שנים, כגון מאגרי מידע של הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה ואינו עדכני דיו לבחינת השאלה העסקית הנדרשת.
בנוסף למקורות ממשלתיים, קיימים גורמים שונים המספקים מידע אשר נאסף על ידם כגון:
ביצוע פרויקט Location Intelligence
פרויקט של Location Intelligence הינו סינרגיה של GIS עם כלים ומתודולוגיות אנליטיות משלימות
הפרויקט מתחיל בבחינה האסטרטגית, ממשיך בהגדרה של הטקטיקה הנדרשת ומסתיים בתהליכי התפעול המחויבים.
לדוגמא:
הטמעת המערכת מחייבת בחינה והתייחסות למספר מרכיבים:
סוגי לקוחות
יישומים
לסיכום
המימד הגיאוגרפי, הינו לעיתים המימד הנסתר בניהול עסקי, שחברות רבות אינן ממצות כהלכה לשם שיפור פעילותם והגדלת הרווחיות. הוכח בפרויקטים רבים שבוצעו בתחום, שהתייחסות נכונה למימד הגיאוגרפי מביאה לקבלת החלטות טובה יותר ולהחזר השקעה מהיר.
כותב המאמר: זמיר שמר, מנכ"ל פוינטס מיפוי עסקי
ליצירת קשר: zamir@points.co.il