תפריט נגישות

אתגר ניהול ההפצה – מנסיונה של חברת מ.ח. אלישר (יולי 06)

כיצד מתמודדים עם אתגר ההפצה היומי בחברה מסחרית שלה: 5 מרכזי הפצה, 100 מוכרנים בהפצה ישירה לכ-9,000 נקודות מכירה וכן הפצה באמצעות סיטונאים לעוד כ-3,000 נקודות מכירה.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • אמנון מילר, סמנכ"ל מערכות מידע
  • מ.ח. אלישר
  •  
  • בקבוצת אלישר שתי חברות אחיות העוסקות ביבוא ובהפצת
  • מוצרי Philip Morris : חברת היבוא, מנשה ח. אלישר בע"מ, נוסדה בשנת 1943 ומשרדיה בירושלים, וחברת ההפצה, מ.ח. אלישר הפצה בע"מ, אשר החלה פעילותה ב- 1 בנובמבר 1998.משנת 1959 החברה מחזיקה בזיכיון הבלעדי ליבוא מוצרי  Philip Morris לישראל.
  •  
  • החברה עוסקת בהפצת משפחות המוצרים: Marlboro, Parliament, L&M, Next, Eve, מונה 250 עובדים ומספקת סחורה ל- 12,000 לקוחות. מ.ח. אלישר מחזיקה בנתח שוק משמעותי בשוק הסיגריות בישראל ופעילותה מייצרת רישום של מאות אלפי שורות חשבוניות בחודש.
  •  
  •  אתגר ההפצה
  •  
  • מטרות הפצה בארגון מסחרי הנן: זמינות ונראות של הסחורה בנקודות המכירה. לשם עמידה ביעדי ההפצה, בחברת אלישר, נדרש תכנון מיוחד כתוצאה מהפריסה הגיאוגרפית של הארגון, מהות הסחורה המופצת ואופי הביקושים:
  •  
  • א.         לחברה 5 מרכזי הפצה,כ-100 מוכרנים בהפצה ישירה לכ – 9,000   
  •             נקודות מכירה כמו כן מתבצעת הפצה באמצעות סיטונאים לעוד 3,000 
  •             נקודות מכירה.  
  •  
  •  ב.        מלאי הסיגריות הנו מלאי יקר לאחזקה, המטרה לשמר רמות מלאי  
  •             נמוכות במחסני החברה  ובכלל זה במחסני הערובה.
  •  
  • ג.                  מעבר לאתגר התכנוני/לוגיסטי של העברת הסחורה בזמן לנקודות המכירה, קיים אתגר נוסף הנובע מעצם מהות הסחורה. סיגריות משולות לכסף מזומן ויש צורך לנהל את מלאי הסיגריות באופן מאובטח בדומה להעברה של כסף.
  •  
  • ד.         תגובה מהירה לדרישת השוק ברמת יום העבודה, דהיינו תגובה לביקוש
  •             שלא ניתן   לחיזוי מראש. לקוחות החברה אינם מזרימים הזמנות  מראש,
  •             הלקוחות צורכים בפועל מהסחורה שברכב המוכרן. מודל דומה מתקיים
  •             בשווקי הלחם והחלב ונקרא   (VAN SALE) – מכירה מהרכב.
  •  
  • תכנון המערך הממוחשב
  •  
  • בכדי לתמוך בפעילות ההפצה המורכבת, תוכנן המערך הממוחשב בחברת אלישר, בשני רבדים:
  •  
  • הרובד הראשון: ריצות תכנון לטווחי תכנון שונים
  •  
  • הרובד השני: תכנון ומעקב אחר הביצוע היומי
  •  
  • ריצות התכנון התקופתיות
  •  
  • בחברה מתבצעים שני סוגי ריצות תכנון:
  •  
  • א.         תכנון הצטיידות תקופתית לטווח של שבועות רבים מראש. מבוצע על ידי
  •             ריצת MRP תקופתית, אשר לוקחת בחשבון נתוני תחזית, עונתיות
  •             ופרמטרים נוספים ומבצעת  תכנון לשם הזמנת סחורה מהיצרן בחו"ל.
  •            האספקה מתבצעת בשילוח ימי. עקב זמן האספקה הארוך מתבצעת
  •            ריצת התכנון  שבועות רבים מראש.
  •  
  •  
  • ב.         תכנון הקצאות המלאי שבין המחסן המרכזי למחסנים אזוריים (מרכזי
  •             ההפצה). ריצה זו מתבצעת בתדירות שבועית, מתבססת על רמות מלאי
  •             הנדרשות במחסנים השונים, וכן על נתוני תחזית האספקות ללקוחות
  •             ממרכזי ההפצה.  
  •  
  •  
  • תכנון ומעקב אחר הבצוע היומי
  •  
  •  
  • ברמה היומית, ובהתאם לפרופיל של כל מוכרן, מבצעת המערכת את המהלכים הבאים:
  •  
  • א.      הכנת תוכנית ביקורים יומית והעברתה למסופון המוכרן
  • ב.      הכנת תעודת העמסה והעברתה למחסן (מרכז ההפצה) לשם העמסת הרכב
  • ג.       העברת עדכוני המחירונים למסופון המוכרן
  • ד.      העברת נתוני אובליגו לקוח למסופון המוכרן
  • ה.     העברת הודעות למסופון המוכרן
  •  
  • הדגש בעבודת ההפצה מושם על מספר הביקורים היומי הרב, כ 40 ביקורים ביום. במהלך הביקור, על המוכרן לבצע פעולות מכירה וגביה.  בכדי לקצר את זמן הביקור צויד המוכרן במסופון התומך בהדפסה, באמצעות תשדורת blue tooth , למדפסת המותקנת ברכב. 
  •  
  • במהלך יום המכירה ובהתאם לדיווחים בפועל מתעדכנת המערכת ב ON LINE באמצעות תקשורת סלולארית. לאחר כל ביקור לקוח מועברים למערכת: נתוני המלאי שנצרך, חשבוניות וקבלות. מידע זה מאפשר לנהל ולבצע מהלכים של  השלמות מלאי, במהלך יום המכירה, בין המוכרנים כתוצאה מזמינות נתוני הצריכה בפועל.  
  •  
  • כתוצאה מעדכוני ה ON LINE השוטפים, מהלך סגירת יום הנו מהלך קצר. במהלך זה מתבצע במרכז ההפצה מהלך פריקת  המלאי  שברכב ורישום התקבולים והתאמתם בלבד.
  •  
  • בסוף היום נשלח SMS יומי עם נתונים סופיים וניתן ציון לכל מוכרן בהתאם למדדי הבצוע היומיים.
  •  
  •  החיווי למנהלים
  •  
  • בחברת אלישר פותחו אמצעי בקרה עבור מנהלים המאפשרים חיווי ב ON LINE על שני היעדים  העיקריים: היקף המכירות היומי  וכמות וזמני הביקורים בפועל. באמצעות שימוש בפורטל ארגוני ובמחסן הנתונים נוצרת קובית מידע וירטואלית המאפשרת לתחקר את הפעילות היומית באופן קל ונוח. המנהלים בוחנים את נתוני הפעילות היומית תוך כדי התהוותם.
  •  לסיכום
     
  • השימוש בריצות תכנון תקופתיות, מהלכי תכנון יומיים, אמצעי מחשוב ניידים ופורטל בינה עסקית הביא לכך שניתנת תמיכה מחשובית מלאה לטיפול בהפצה. המודל לפיו פותחה המערכת תומך בהטמעתם של מהלכי שיפור מתמיד במדדי הביצוע.
  • אמנון מילר עוסק במחשוב מערכות שיווק, מכירות והפצה למעלה מ-20 שנה. עסק בפיתוח מודול שיווק ומכירות בבית תוכנה ולאחר מכן התמחה בנושא מסופונים ומחשוב נייד. הפתרונות שפיתח הוטמעו במערכות הפצה בחברות מובילות ובהן "שטראוס". במסגרת שטראוס, ניהל אמנון מילר את תחום מחשוב ההפצה וכיום משמש כסמנכ"ל  מערכות מידע במ.ח. אלישר.
     
  •  
פרסום באתר