תפריט נגישות

אתגרי המנמ"ר בארגוני SMB

תפקיד המנמ"ר לא היה אף פעם קל והוא נעשה קשה יותר ויותר בעשור האחרון. דוקא ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והופכת נגישה לכל אדם בכל רמה

מבוא

נבחן את פעילות המנמ"ר בארגוני SMB במספר היבטים:

  • מהן החוזקות והחולשות המאפיינות את תפקיד המנמ"ר ב- SMB ( ארגונים בגודל קטן ובינוני ) בהתייחסות לתפקיד המנמ"ר בארגוני ה- Enterprise ?
  • מהם האתגרים העומדים בפני המנמ"ר בארגוני SMB ?
  • כיצד ישמור המנמ"ר ב- SMB על כסאו

השינויים בעשור הקודם והנוכחי והשפעתם על המנמ"ר

בעשור הקודם ( 2000 – 2010 ) חלה התפתחות אדירה ויוצאת דופן בעולם טכנולוגיות המידע ( כמו: E-Commerce , Google , IPHONE , IPAD , MOBILE , CLOUD , FaceBook , Smartphone ) וכן בעולם העיסקי כמו: M&A בהיקפים עצומים , רגולציות פיננסיות ואחרות ולכל אלו היו וישנם עדיין השפעות על תפקיד המנמ"ר .

בעשור הנוכחי ( 2010 – 2020 ) אנו חווים המשך של ההתפתחות הטכנולוגית ההופכת כמעט כל אדם ליצור מתוקשר וממוחשב בעולם דיגיטלי . ההשפעות של מגמות אלו , יחד עם גידול בסיכוני אבטחת המידע ( סייבר ) וגידול ברגולציות , הופכים את תפקיד המנמ"ר לקשה ובעייתי יותר ויותר .

ככל שהארגון בו מתפקד המנמ"ר הופך ליותר דיגיטלי , כך גדלות הדרישות מהמנמ"ר לספק שרות 100% עם 0% תקלות, זמינות ועדכניות אבסולוטית של המידע לכל מקום ובכל זמן . יחד עם כל זאת, התקציבים אינם גדלים , אלא נהפוך הוא , הם מצטמצמים !

חולשות ניהול ה- IT בארגוני SMB

כשאנחנו משווים את ניהול ה- IT בארגוני SMB לניהול ה- IT בארגונים הגדולים אנו רואים את החולשות הבאות:

א. ה- IT אינו אסטרטגי והמנמ"ר איננו סמנכ"ל / חבר הנהלה.

ב. ה- IT נחשב תקורות ולא ערך מוסף לביזנס .

ג. חולשה במיחשוב הגלובלי , כאשר מדובר בארגון SMB גלובלי אנו פוגשים מגדל בבל של יישומים או מערכות ERP מקומיות ולא מערכת ERP גלובלית אחת.

ד. חוסר תכנון לטווח ארוך .

ה. חולשה בניהול תוכניות עבודה .

ו. למנמ"ר אין אחריות על או"ש / שיפור תהליכי עבודה בארגון .

ז. חולשה בתעוד כל תחומי המיחשוב : חומרה, תוכנה ונהלי עבודה

ח. אין הקפדה על רגולציות ותקנים, כולל ITIL

ט. אין SLA

י. למנמ"ר אין שליטה על תקציב ה- IT ( אם קיים תקציב בכלל)

יא. אין ועדת היגוי למערכות מידע

יב. חולשה באבטחת מידע : מדיניות, כלים ואיוש ממונה אבטחת מידע

יג. חולשה ב- BCP/DR

יד. אין מדידת ביצועים ובכלל זה מדידת שביעות רצון משתמשים

טו. אין מערכת שליטה ובקרה ( שו"ב ) לניטור מרחוק של תשתיות חומרה ותקשורת

בדרך כלל חולשות אלו , במרבית ארגוני ה- SMB , נובעים ממשאבים מצומצמים שיש למנמ"ר , אם בכח אדם ואם בתקציב וגם בגלל המרוץ האינסופי של המנמ"ר לטפל בדחוף .... ולא תמיד בדבר החשוב . בודאי לא בדברים שהם לטווח ארוך !!

חוזקות ניהול ה- IT בארגוני SMB

כשאנו מחפשים מהם החוזקות של ניהול ה- IT בארגוני SMB , אנו מגיעים למסקנה שמדובר בשתי חוזקות עיקריות :

יעילות כלכלית בהוצאות IT 
ארגוני SMB באופן מסורתי מצמצמים את הוצאות ה- IT שלהם עד למינימום הנדרש ולכן יחידות ה- IT שלהם , הן בדר"כ מאד יעילות בהוצאות ה- IT ביחס לארגוני Enterprise .

מערכות מחשוב ארגוניות - ERP 
ניתן לומר בהסתברות גבוהה שארגוני SMB מתקדמים בתחום ה- ERP , גם ברוחב היישום ( בדרך כלל מקצה לקצה : מכירות, לוגיסטיקה, מלאי, רכש, ייצור, כספים ) וגם בגלל שהם נשענים בעיקר על חבילות מדף ולא מחזיקים צוותי פיתוח לפיתוח עצמי של מערכות מידע . בחלק לא מבוטל של ארגוני Enterprise ( כמו: בנקים, ביטוח, טלקום) ה- ERP המיושם הינו רק ב- Back office של הארגון, בעוד מערכות הליבה של ארגונים אלו מבוססות על פיתוח ותחזוקה עצמית או חבילות מדף משלימות יקרות כמו: בילינג .

מהן הסיבות האפשריות שהביאו בשנים האחרונות להחלפת מנמ"רים ?

יש לכך מיגוון של סיבות , וכל אחת מהמפורטות להן התרחשה בפועל בארגון זה או אחר :

1. תקלות חוזרות ונישנות שמביאות לפגיעה בתיפקוד הארגון וחוסר אמון ב- IT

2. כשלון בפרויקטי מערכות מידע שגורם לפגיעה במוניטין הארגון ותירוצים בשפע

3. איכות שירות נמוכה

4. חוסר יעילות ועלויות IT גבוהות

4. חוסר יוזמה וחדשנות טכנולוגית

5. התנהגות ארגונית לקויה שבאה לידי ביטוי בעיקר בכעסים, צעקות וריבים עם מנהלים בארגון .

6. פוליטיקה ארגונית – מנמ"ר לא מקושר פוליטית בארגון, לא מבין את מוקדי הכח בארגון

7. אובדן אמון המנכ"ל במנמ"ר ובערך האסטרטגי של ה- IT

כדי למנוע סיום תפקידו , על כל מנמ"ר לבחון את הסיבות המפורטות לעיל ולבדוק עם עצמו , באם הוא עושה כל אשר נדרש על מנת למנוע סיבות אלו.

מהם האתגרים של מנמ"ר ב- SMB בשנת 2013 ?

1. לקחת את כל אחת מהחולשות שצויינו לפני כן ולבחון כיצד הוא יכול ליישמה בארגונו על אף מיגבלותיו התקציביות .

2. להמשיך ולשמור על מסגרת תקציבית נמוכה , בהתאם למיגבלות של ארגונו ולמצות ממנו את המקסימום , למשל: שימוש בכח אדם טכנולוגי מתקדם, איכותי ויעיל במקום כח אדם ש"קפא על שמריו", שלא התקדם ביכולת המיקצועית והידע הטכנולוגי .

3. יוזמות של חדשנות טכנולוגית שיכולות לשפר את העסק .

4. שרות... שרות....ועוד פעם שרות !! המנמ"ר צריך להטמיע בו ובאנשיו תרבות שרות , להבין את ציפיות ההנהלה והמשתמשים ולהקפיד על רמת שרות גבוהה כולל התנהגות מתאימה.

לסיכום

תפקיד המנמ"ר לא היה אף פעם קל והוא נעשה קשה יותר ויותר בעשור האחרון. דוקא ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והופכת נגישה לכל אדם בכל רמה , כך הדרישות מהמנמ"ר הולכות ומתרבות ומידת הסבלנות של המנהלים והמשתמשים הולכת ויורדת.

על המנמ"ר לזכור תמיד שביקורת הולכת וגוברת בארגון מצד מנהלים שונים , יחד עם מיגבלות תקציביות על ה- IT , + חוסר הבנה בהתנהגות פוליטית בארגון .....הם מתכון כמעט ודאי לאובדן כסאו.

בסופו של דבר , מנמ"ר מצטיין , המגיע לביצועים והישגים גבוהים, המוערך ע"י המנהלים בארגון וע"י המשתמשים, לא יגיע לידי אובדן מקום עבודתו אלא נהפוך הוא, הוא יוכל להתקדם מעלה.

כותב המאמר : רפי שימל, מנכ"ל ביט פלוס ומנחה קורסי המנמ"רים של הטכניון וביט פלוס

ליצירת קשר : rafi@bitplus.co.il