תפריט נגישות

מרכז התמחות: "Opex למצוינות תפעולית": ניוזלטר מס' 1

מצוינות תפעולית (Operational Excellence, Opex) היא אחת מהכלים לשיפור פריון העבודה בישראל, והשגתה היא החזון של מרכז התמחות Opex למצוינות תפעולית, הפועל במסגרת האתר ERP.org.il.

אצלנו הטבלה לא משקרת : בטורו "השבוע" במוסף Marker week (10/5), מביא גיא רולניק את צמרת דירוג 2013 של "החברות שהכי כדאי לעבוד בהן" ב- "Start-up nation" . במקום הראשון הנחשק ניצבת חברת החשמל; בעשיריה הראשונה לא פחות מארבע שלוחות מקומיות של ענקיות אמריקאיות [אינטל (2), HP (4), גוגל (6) ומיקרוסופט (8)]; שני בנקים [לאומי (3), ופועלים (7)], ורק שלוש חברות תעשיה ישראליות נוספות – טבע (5), אמדוקס (9), ושטראוס-גרופ (10). חומר למחשבה..

לכתבה המלאה ב- The Marker

סטאטוס פריון העבודה בישראל : קטעים מדו"ח בנק ישראל ל-2012, שכותרתו: "פריון העבודה בישראל מפרספקטיבה בין לאומית":

"פריון העבודה בישראל נמוך ב-24 אחוז מזה של כלל מדינות ה- OECD . פריון העבודה מוגדר כיחס של סך התוצר לשעות העבודה בפועל, והוא מודד את כושר הייצור של המשק בהינתן תשומת העבודה שברשותו. בחינה בין לאומית של פריון העבודה ב-2011 מעלה שישראל נמצאת בשליש התחתון של המדינות המפותחות (איור 1):

הפריון בישראל נמוך ב-37 אחוז מזה של 7 המדינות המתועשות ( G7 ) ודומה יותר לפריון במדינות כגון ניו זילנד, יוון ופורטוגל, וכן לפריון במספר מדינות מזרח אירופיות:"

..."דוח הוועדה להגברת התחרות במשק הצביע על כך שבישראל רווחת תחרות נמוכה. ייתכן כי רמת התחרות הנמוכה מסבירה גם את קצב הגידול הנמוך של הפריון וגם את שיעורי ההשקעה הנמוכים בענפים המוטים לשוק המקומי."

להודעת בנק ישראל המלאה


חדשות APICS – משולחנו של אייב אשכנזי ( Abe Eshkenazi )

מחורבות מפעל הטקסטיל שקרס בחודש שעבר (24/4) בדאקה, בירת בנגלדש, חולצו עד עתה גופותיהם של למעלה מ-1,000 עובדות ועובדים, והמניין אינו סופי. בטורו השבועי ( 3/5 ), מתייחס אייב אשכנזי, מנכ"ל APICS , להתמוטטות, מתאבל ומזהיר:

"...אסון כזה מביא אותנו לבחון שוב את מידת השקיפות של שרשראות האספקה שלנו, את מורכבותן ואת האתיקה הנוהגת בהן. היום, יותר מתמיד, עסקים מוצלחים ומכובדים זקוקים למומחי ניהול שרשראות אספקה מנוסים ובעלי ידע. מצוינות תפעולית של שרשראות האספקה מהווה יתרון תחרותי, ושרשראות אספקה המנוהלות היטב יוצרות ערך רב לארגונים. מיצובם, על כן, של מומחי ניהול תפעול ושרשראות אספקה, משתפר והולך בצפון אמריקה ובעולם בכלל, ויש גם טענה על מחסור בהם.

ואולם בכל הקשור בשיחה על מחסור בעובדים מנוסים ובעלי ידע, עלינו לחדד את ההבחנה בין מקצוענים מנוסים לבין עובדי כפיים. בבנגלדש, כמו גם במקומות רבים אחרים בעולם, עבודת כפיים בשכר נמוך היא אפשרות התעסוקה היחידה עבור רבים."

בכל הקשור בכבוד העובד ורווחתו, אין דין עובדת כפיים, שכישוריה בסיסיים ואפשר שניסיונה מועט, כדין מקצוען בניהול תפעול ושרשראות אספקה. אסור שהצורך בעבודת כפיים זולה יבלבל את מקבלי ההחלטות בארגונים, וישכיח מאתנו את הציווי האנושי הבסיסי "ואהבת לרעך כמוך". הריצה אחר עלויות ייצור נמוכות חייבת להיעשות בעיניים פקוחות ובאוזניים קשובות.

לכתבה על האסון ב- nana10

לנוסח המלא של הודעתו של אשכנזי


חדשות ASQ

השבוע (9/5) ראה אור דו"ח המסכם מחקר מקיף של ה- ASQ על "מצב האיכות הגלובאלי" ( The ASQ Global State of Quality Research: Discoveries 2013 ), והוא זמין להורדה.

המחקר סוקר פעולות איכות ואת השפעתן על ארגונים בעולם. הוא מקיף כ-2,000 ארגונים ב-22 מדינות, מציג מגמות עולמיות, ונתוני התייחסות ( benchmark ) שמסייעים בהשוואת סטאטוס האיכות בארגון שלנו, לסטאטוס האיכות הנוכחי בעולם. נתוני המחקר גם מאפשרים לקורא לזהות הזדמנויות עסקיות ברמה מקומית, אזורית וגם גלובאלית.

ממצאים לדוגמא מהמחקר:

  • רק 30% מהארגונים המשתתפים מעידים על כך שהאיכות מנוהלת בהם ע"י יחידת איכות מרכזית,
  • רק 34% מהארגונים "מסכימים מאוד" עם האמירה שהאסטרטגיה ויעדי ההנהלה בהם כוללים יעדי איכות מדידים,
  • רק 14% מהארגונים "מסכימים מאוד" עם האמירה שהם משתמשים במדדי איכות בתכניות תגמול עובדים מבוססות ביצועים..

מפתיע? רבים מאתנו נתקלים מידי יום במערכות איכות מהדור הישן (בעצם, מערכות ביקורת טיב), המסרבות לפנות מקום למערכות מתקדמות של הבטחת איכות וניהול איכות. סיבה מרכזית כאן לטעמי היא העובדה שעלויות אי-האיכות מתחבאות בסך עלויות חוסר היעילות. בהיעדר מוטיבציה להתייעל (תחרות כבר אמרנו?), אפילו תעשיית התרופות משגשגת עם תנובה מביכה של כ-98% ( 20,000 DPM ) בייצור, או ברמת איכות של 3.5 סיגמא. הפיצוי על חולשת כושר התהליך הוא בעלויות ביקורת טיב אדירות, שהלקוח (בינתיים) מסכים לממן..

להודעה המלאה של ה- ASQ 


חדשות LEI - The Lean Enterprise Institute 

תרבות ארגונית, תמיכת הנהלה לא מספיקה, חוסר ידע ב- Lean ואפילו קיצוצים בתקציבים ממשלתיים – כל אלה ועוד נאמרו בתשובה לשאלה: "מהם המכשולים הגדולים ביותר העומדים בפניך במסע ליישום Lean בארגונך?" בניוזלטר השבועי ( 1/5 ) של LEI , מצוטטות כמה תשובות מפתיעות למדי:

  • "המכשול הגדול ביותר להתקדמות יומיומית ביישום Lean הם מובילי ה- Lean , שבטוחים שהם המומחים לדבר",
  • "האתגר הגדול ביותר שלי הוא לצפות בבוגרים "טריים" ונרגשים מאבדים מוטיבציה ואנרגיה כאשר הם שבים אחרי הסדנה לסביבת העבודה שלהם.. זה בערך כמו לשמור בתנועה 20 סביבונים הסובבים על שולחן אחד..",
  • "המכשולים רבים ומגוונים, אבל בגדול נחלקים לשני סוגים: חוסר הבנה, והיעדר תמיכה",
  • "(היעדר) תמיכה",
  • "קיצוצים בתקציב גורמים לחיל האוויר להתחיל לומר "לא", ולחדול מלהפעיל את אנשיו בכיבוי שריפות. אתם תחשבו לתומכם שזאת הזדמנות מושלמת ל- Lean-Six Sigma ולשיפור מתמיד לתפוס מקום, אבל..",
  • "הבעיות הכי גדולות שלי היו בעבודתי בחברה ששילמה לחברת ייעוץ המתמחה ביישום Lean , אבל מעולם לא יישמה Lean הלכה למעשה..

מפתיע? לי נדמה שהבעיה המרכזית ביישום Lean היא הקצב. לכן גם הוספתי לבאנר שבמרכז ההתמחות Opex את משפט הסיום – "It takes time to Just-In-Time" . אנחנו, במערב, מנסים הרי לדחוס לתוך שנה-שנתיים מהפכה שלטאיצ'י אונו לקח עשרות שנים לחולל. אני בדעה שכדי להצליח, ההכשרה של ההנהלה הבכירה חייבת להיות רצינית. מי שלא מבין לעומק – לא יכול באמת לתמוך.

לניוזלטר השבועי של איגוד ה-LEAN

ליצירה המוסיקלית המרתקת "Take10" : (מחווה לדייב ברובק).

שלכם,

בנימין (בני) גוזלן
ליצירת קשר: benny.gozlan@gmail.com
למרכז ההתמחות - Opex למצוינות תפעולית