תפריט נגישות

סקירת כנס: "מחשוב ענן"

במפגש, שהתקיים במסגרת מועדון המנמ"רים - Business ALignment בו נכחו עשרות מנמ"רים מארגונים מובילים במשק, נסקרו נושאים שונים הקשורים למחשוב ענן: תכנון Road Map ארגוני

 אלכס דרוקר, מנמ"ר כ.צ.ט ויו"ר הארגון, פתח את הכנס והציג את פעילות מועדון המנמ"רים המיועדת לסייע למנהלי מערכות מידע בתהליכי קבלת החלטות. בין הפעילויות: מפגשי "שולחן עגול", הפורום האינטרנטי, ספריית המנמ"ר ופעילות קורסים וסדנאות. אלכס דרוקר הודה למשתתפים על תמיכתם ומעורבותם בפעילות.

 גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, סקר בהרצאתו את נושא "מחשוב ענן בישראל – תמונת מצב ותובנות מעשיות". 

שירותי ענן ציבורי כוללים את התכונות הבאות: 

·שירות סטנדרטי המיועד לרבים (שוק)

·שירות של פתרון עצמי (לא דורש רכיבי עיבוד, אחסון או תוכנה באתר המשתמש)

·שירות עצמי (ניהול של המשתמש)

·סקאלאביליות דינאמית לפי מימדים שונים

·תמחור מדוד לפי שימוש (משתמש, משאבים)

·טכנולוגיות גישה סטנדרטיות (דפדפן)

 שירותי הענן יכולים להיות מסופקים בשלושה אופנים:

  • SAAS – כל סוג של יישום תוכנה המסופק ללקוח על בסיס תשתיות ענן
  • PAAS – פיתוח יישומי ענן על תשתיות ספק השירות (תוכנה וחומרה)
  • IAAS -  מחשוב, אחסון ורשתות כשירות שעל בסיסם יכול הלקוח להריץ יישומים כרצונו. 

אספקת השירותים מתבצעת בשלושה אופנים: 

·ענן ציבורי: השירות משותף לארגונים רבים שאין ביניהם קשר (שוק)

·ענן פרטי: מיועד לארגון בודד, כאשר מחלקת המחשוב היא ספק השירות והמשתמשים האירגוניים הם הלקוחות. יכול להיות פנימי או חיצוני / מנוהל על ידי הארגון או נתון למיקור חוץ

·ענן היברידי: שירות המשלב ענן ציבורי ומערכות מחשוב של המשתמש 

גדעון הציג את נתוני ההוצאה על ענן ציבורי בישראל ואת המגמות בעולם:

 


בין ממצאי הסקר האינטרנטי, שבוצע בקרב חברי מועדון המנמ"רים, על שימושי ענן ציבורי בעסקים, נמצא בין היתר:

  • הגם שיש שיקולים אחרים, רוב הארגונים לא מיישמים ענן ציבורי מטעמים של העדר צורך
  • תועלת עסקית, גמישות וחיסכון מובילים את מערך השיקולים בנושא זה
  • תחומי ענן קלאסיים כמו ןCRM ו-HR, קיימים כשירות הרבה לפני שהחלו לדבר על ענן ולכן הובלתם בהקשר זה מובנת
  • למעלה שליש מהמשיבים תוכניות מעשיות בשנה הקרובה 

על בסיס סקר IDC שבוצע בארגונים בחו"ל, בהקשר לאופי קבלת החלטות בנושא אימוץ שירותי ענן ציבורי,  התקבלו בתובנות הבאות:

  • מחשוב ענן הוא התפתחות טבעית של המחשוב הארגוני. כשם שברור שבהרבה ארגונים יהיה חלק מהמחשוב באתר החברה לאורך שנים, הרי ברור גם כן כי כמעט כל ארגון יצרוך שירותים מענן ציבורי.
  • לאור האמור, ארגונים צריכים לפתח נהלים ארגוניים של איך בוחרים, מטמיעים, ומבטיחים התאמה של שירותי ענן לאסטרטגיה העסקית. ארגון שיהיה לו ניסיון ו-Best Practice ייהנה מיתרונות תפעוליים ותחרותיים.
  • IDC ממליצה לארגונים להתחיל ולהתנסות בשירותי ענן על מנת לבנות ולשפר את התהליכים הארגוניים שיבטיחו מינוף הזדמנויות ומיתון סיכונים.
  • כל ספקי התוכנה והתשתיות הבינ"ל נמצאים בענן ציבורי עם יישומים, פלטפורמות ותשתיות. מולם מתרבים ספקים מקומיים עם תשתיות ומחירים תחרותיים. אין תשובה אחת לשאלה מה מתאים למה. בסופו של דבר ההחלטה צריכה להיות לפי מה מתאים לארגון שלי.
  • דעה קדומה לא יכולה להוות בסיס לאסטרטגיית IT ארגונית. 77% מהארגונים בצפון אמריקה עושים שימוש עסקי בענן ציבורי. 74% מתוכם מתכוונים להגדיל שימוש זה ביותר מ-20% ב-2012. כ-80% מיישומים עסקיים חדשים ב-2012 יפותחו לסביבת הענן.

סגן ניצב עופר שנהב, ממינהל הטכנולוגיות במשטרת ישראל, הציג את תפיסת המחשוב במשטרת ישראל, שמטרתה: "פיתוח והפעלה של מערכך טכנולוגי יוזם ומחדש הנשען על חזית הידע והטכנולוגיה ומעצים את יכולות המשטרה לבצע את יכולותיה ביעילות". בהרצאתו סקר עופר שנהב היבטים טכנולוגיים שונים בפעילות המשטרה כגון: טכנולוגיה למאבק בפשיעה, השוטר הטכנולוגי, מחשוב נייד, מערכות גיאוגרפיות – GIS, ועוד. סגן ניצב שנהב הסביר את נקודת המוצא הנוכחית של מ"י כלפי ענן ציבורי.

 נתן גביש, דירקטור איזורי ב-Salesforce.com, סקר את התפתחות המחשוב הארגוני  משנות ה-60 (Mainframe) ועד היום. נתן הדגיש את המגמה המתרחבת של המשתמשים לפעול במסגרת רשתות חברתיות ומכשירים ניידים, על פני כלים אחרים. Salesforce מפנה משאבים רבים למימוש חזון ה-"Social Enterprise", בין השאר, על ידי מימוש טכנולוגיית Chatter שפותחה על ידה, המאפשרת למשתמשים בתוך ומחוץ לארגון לתקשר בדומה למתבצע ברשתות חברתיות. נתן פרס בפני הנוכחים את פלטפורמת הענן של SF והאפשרויות השונות הקיימות בפני הארגונים.

 ירון אלטולר, מנהל תחום בסיסי נתונים בא.מ.ת מיחשוב, סקר את ה-"Road Map for Database Cloud". בהרצאתו הדגיש את הסיבות למעבר לענן פרטי, הבנת הגבולות  וההגבלות של הענן, שלבים בבצוע   DB Consolidation וכלים ויכולות משלימות לענן : Resource Management, Charge Back, Automation.

 המפגש הסתיים בדיון "שולחן עגול" בנושא זה במסגרתו נדונו היבטים שונים של מחשוב ענן, ניסיון מעשי של המשתתפים ותובנות מעשיות. 

 לרשימת אירועי מועדון המנמ"רים Business Alignment  2012– לחץ כאן

 הסיקור בוצע על ידי שמואל מרדלר, מנכ"ל פעילות ERP.ORG

ליצירת קשר: shmuel.merdler@erp.org.il

פרסום באתר