תפריט נגישות

ראיון עם איתי רותם - מנהל קבוצת SAP בחברת יבמ

שמואל מרדלר - מנכ"ל ERP.ORG נפגש עם איתי רותם – מנהל קבוצת SAP ביבמ. מטרת הפגישה לשמוע מפיו של אחד המנהלים המקצועיים הבכירים במשק, אודות מגמות בתחום המחשוב הארגוני – ERP.

  

איתי רותם,

מנהל קבוצת SAP ביבמ.

לאיתי רותם ניסיון של 30 שנה בתחום המחשוב הארגוני. החל דרכו בתחום כסמנכ"ל בבית תוכנה שפתח מערכות לניהול עסקי ולאחר מכן שמש כמנכ"ל של בית תוכנה מוביל אשר פתח מערכת ERP לשימושים עסקיים ותעשייתיים. בעשר השנים שלאחר מכן פעל כיועץ לחברות מובילות בישראל בתהליכי בחירה והטמעה של מערכות מחשוב ארגוני. בתשע השנים האחרונות חצה את הקווים והפך ללקוח של מערכת מחשוב ארגוני וזאת כסמנכ"ל משאבי אנוש ומערכות מידע של חברת נילית. כיום משמש איתי רותם בתפקיד מנהל קבוצת SAP ביבמ.

שמואל: מהן המגמות לפי דעתך אשר אפיינו את תחום המחשוב הארגוני במהלך תקופת ההיכרות שלך עם תחום זה ?

איתי: התפתחות מערכות המחשוב הארגוני בוצעה במספר שלבים:

א' – פעילות במסגרת לשכות שרות גדולות. פעילות זו בוצעה למעשה מחוץ לתחומי הארגון כאשר נעשו עיבודים ממוחשבים תקופתיים בעיקר בנושאי המלאיים, הנהלת החשבונות והקשר עם הבנקים.

ב' – משנות ה 70 המאוחרות ועם פיתוח ה"מיני מחשבים" החל מהלך המחשוב הארגוני אשר התבסס על אותם תחומים פופולארים שציינתי,  אך מחשוב זה בוצע כבר באתר הארגון ומנהליו זכו למידע ברמה עדכנית יותר.

ג' – בשנות ה 80 החלה מגמה של פתוח מואץ ביחידות המחשב הפנים ארגוניות ובמקביל פתוח של חבילות תוכנה מקיפות יותר על ידי בתי תוכנה מקומיים. באותה תקופה היתה נוכחות דלה של תוכנות זרות בישראל בלטה בעיקר תוכנת ה BPCS.

ד' – המהפך האמיתי החל בשנות ה 90. חלק ממהפך זה נבע מכך ששוק התוכנה הבינלאומי הצמיח חברות תוכנה גלובליות וכן כתוצאה מכך שחברות ישראליות מקומיות נדרשו למערכות מקיפות, רב לאומיות בכדי לתמוך בפעילותן הבינלאומית. החלה ההבנה של המשמעות האמיתית של ה ERP אשר מאפשר הגדרה של שפה אחידה ותהליכים סטנדרטיים בקבוצה של חברות ולמעשה מבצע אינטגרציה אמיתית. משנות ה 90 קיימת נוכחות הולכת וגוברת של חבילות ERP בינלאומיות כגון: SAP, ORACLE, BAAN, INTENTIA ועוד. ארגונים רבים מסבים מערכות מקומיות למערכות בינלאומיות ומרחיבים את מערך המחשוב הארגוני לתחומים נוספים כגון: BI- תובנה עסקית, CRM – קשרי לקוחות, HR – משאבי אנוש  ועוד.

שמואל: האם חל שינוי בתפיסתו של המנכ"ל הישראלי את תרומת תחום מערכות המידע לארגון ? ואם כן מה השתנה אצל הספקים כתוצאה מכך ?

איתי: היום ההנהלה שמחליטה על בצוע פרויקט ERP אינה מדברת על החלפת מערכות,  הרצון הנו לבצע קפיצת מדרגה מחשובית והן ארגונית/תרבותית. דבר זה מצריך מהגוף המקצועי, דהיינו ספקי הפתרונות והיישום,  לבצע יישומים מורכבים יותר. ישנה דרישה הולכת וגוברת מצד הארגונים לבצע יישומים ממוקדים וקצרים יותר וזאת כתוצאה ממהלכי התייעלות בארגוניים ורצונם בהחזר השקעה מהיר. לכן, התפתחה לאחרונה מתודולוגיה חדשה של BEST PRACTICE  שעיקרה - מערכות מותאמות מראש. הארגונים יכולים לבחור ולאמץ תהליכים הפועלים בארגונים רבים תוך בצוע בחינה של תהליכים אלה מול התהליכים הנהוגים אצלם. מניסיוני, ברוב המקרים מאמצים הארגונים את התהליכים המוצעים ובכך מקצרים את זמן היישום, מקטינים את העלויות הכרוכות בהתאמות ובשינויים ומפחיתים את עלות הבעלות של המערכת.

שמואל: כיצד תובנות אלו יבואו לידי ביטוי בתפקידך הנוכחי ?

איתי: גוף שמוכר שירותי יישום של כל חבילת תוכנה ישרוד אם יצליח לבצע יישום מהיר של חבילת ה ERP ומודולים חדשים במינימום שינויים והתאמות. גוף זה צריך להעמיד מומחי תהליך ולא מומחי תוכנה ואפליקציה, מאחר והארגונים, מעבר לרצונם לרכוש פתרון תוכנה, חפצים ברכישת ידע במהלך ביצוע שינוי התהליכים והתרבות הנדרש.  כדי להקטין בצורה משמעותית את הסיכונים הנובעים מיישום מקיף וגדול של החלפת ה BACKBONE של הארגון, חייב התהליך להיות מלווה במתודה לניהול שינוי בכל רמות הארגון. ניהול השינוי תקף מרמת ההנהלה ועד רמת העובדים וזאת לאורך כל חיי הפרויקט וכן בשלבי ההפעלה השוטפת. החברות המיישמות חייבות לשכנע את הלקוחות.  השינוי אינו שינוי טכנולוגי, כי אם תרבותי/ארגוני מקיף, קשה אך חיוני, המהווה אמצעי חשוב לשיפור כושר התחרות של הארגון מול חברות אחרות. לכן כיום, בבצוע פרויקטים של ERP  בקבוצת SAP, ישנה יחידת ניהול שינוי, הכוללת פסיכולוגיים ארגוניים אשר עברו הכשרה מיוחדת במתודולוגיית יבמ לניהול שינוי בארגון. ממדידות שבצענו בפרויקטים שבהם קבוצת ניהול השינוי פעלה,  הוכח כי אובחנו פחות התנגדויות וניתן היה להשיג הישגים טובים יותר ולנצל טוב יותר את ההשקעה שבוצעה.

שמואל: ולסיכום, מה צופן לנו העתיד?

איתי: לדעתי במהלך עשר השנים הקרובות יובילו את תחום המחשוב הארגוני בעולם כשלושה עד ארבעה ספקי תוכנות ארגוניות גדולות. הסיבות העיקריות לכך הנן היקף ההשקעה  הנדרש וכן הסטנדרטיזציה המתבקשת על ידי השוק. המערכות המובילות יהפכו למערכות מומחה, ינחו את המשתמש בבצוע תהליכים ויפתרו את בעיית עודף המידע.

משתמשים בכל הרמות ובעיקר המנהלים ייהנו ממידע זמין, איכותי ובעיקר אינטואיטיבי אשר יאפשר להם לשפר תוצאות עסקיות ויתקיים הקשר ההדוק שבין ה BUSINESS למחשוב אליו אנו שואפים היום.

פרסום באתר