תפריט נגישות

עשרת הדיברות להצלחת המנמ"ר - CIO

רפי שימל מונה את "עשרת הדיברות" לניהול מערכות המידע שישמשו נר לרגליו של המנמ"ר (CIO). כאשר יקפיד לקיימן, הוא יביא להצלחת ארגונו ובהכרח גם להצלחתו האישית.


לקראת פתיחת המחזור השישי של קורס ניהול בכיר למנמ"רים ( CIO ) של הטכניון וביט פלוס  המתקיים בסמוך לחג השבועות , בו על פי המסורת קיבל עם ישראל את עשרת הדיברות , החלטתי לפרוס בפני המנמ"ר את "עשרת הדיברות" לניהול מערכות המידע, שאם יקפיד לקיימן הוא יביא להצלחת ארגונו ובהכרח גם להצלחתו האישית.

  1. " דע מול מי אתה עובד -  ארבעת הכוחות" – סגל ראיה רחבה , הכר את התמונה הכוללת זאת לשם מתן מענים מקצועיים להנהלה, הלקוחות ( משתמשי המחשוב ) , עובדי ה- IT ,  הספקים. 

  2. " זכור את מטרתך - Business & IT Alignment  "  - מערך ה- IT  שאתה מופקד עליו חייב להתאים לאסטרטגיה העסקית של הארגון. למד להכיר אותה ובנה מפת דרכים ( Roadmap )  למערכות המידע שבאחריותך כך שיתאמו למטרות וליעדים של הארגון. 

  3. " התמקד במתן מענה לתהליכים עסקיים "  –  קודם כל תהליכים עסקיים ואח"כ טכנולוגיה.  בעדיפות ראשונה תהיה בקיא בתהליכים העסקיים של הארגון , הבנתם, ואיתור הדרכים לשיפורם ואח"כ יישום הטכנולוגיה שתשמש אותך למתן הפתרונות.

  4. " זכור כי -  השינוי הוא הדבר הקבוע ביותר בתפקידך " – "השינוי" הוא הדבר הכי קבוע בעולמו של המנמ"ר . השינוי מגיע מהיעדים של ההנהלה , מהשינויים הפרסונאליים בהנהלה ובקרב המשתמשים, מהשוק , מהלקוחות ומהטכנולוגיות המתחדשות כל הזמן.

  5. " הקפד על אבטחת המידע "  - המידע, האגור במערך המחשבים שבאחריותך הופך להיות הנכס היקר ביותר של הארגון , יותר ממכונות, בנינים ואולי אף מהעובדים . אבטחת המידע היא מהמשימות הרגישות והקריטיות ביותר שבאחריותך כי פגיעה במידע ( ע"י גורמים חיצוניים או פנימיים ) יכולה לחסל את הארגון.

  6. " שאף לניהול אופטימאלי של תקציבך " –  נכסי המחשוב ומערכות המידע ומשאבי הפיתוח והתחזוקה מתבטאים בסופו של דבר בתקציבים ( כסף ) . ניהול ההיבטים הפיננסיים של מערך המחשוב הופך להיות קריטי להצלחת המשימות , הפרויקטים ורמת השרות עליה אתה מופקד ולכן עליך לנהל את תקציבך בצורה יעילה ואפקטיבית.  
      
  7. " תהיה מנהל " –  מימוש יעדי הארגון וצרכי המשתמשים מתבטאים בפרויקטים ומשימות ביחידת ה- IT .  עמידה ביעדים, לוחות הזמנים והתקציבים של הפרויקטים מחייבת ניהול תוכניות עבודה , אבני דרך ובקרה של המנמ"ר כולל אתראות וקבלת החלטות לטיפול בחריגות.  

  8. "כבד את משתמשי הארגון" –  השרות ללקוחות ( המשתמשים ) הוא אבן יסוד של כל יחידת IT ועליך לזכור כי  אם כל המשיכה לטכנולוגיות מתקדמות , יוזמות של פרויקטים חדשניים , עדיין לחם חוקה של יחידת IT  הוא השרות למשתמשים.  אי שביעות רצון מרמת השרות יכולה להביא לסיום תפקידך. על כן אתה נדרש, בין השאר, להקמת מרכז תמיכה ( Service Desk ) מקצועי ויעיל, לאייש אותו בכח אדם מקצועי ולבקר את רמת השירות . 

  9. "מדוד את הביצועים" –  אין ניהול בלי מדידת ביצועים !  אם ברצונך לשמור על רמת ביצוע גבוהה של יחידת ה- IT  לאורך זמן ובכל תחומי הפעילות: תשתיות, פיתוח, פרויקטים, תחזוקה ושרות , עליך לבנות מערכת מדדים ויעדים ולבצע מדידה מתמדת של התפוקות בכל אחד מהמדדים. 

  10. " טפח את המשאב האנושי ביחידתך" – וכפי שנאמר תמיד "אחרון אחרון חביב.." הוא מהחשובים ביותר : המשאב האנושי ביחידת ה- IT .  הצלחת מערך המחשוב ומערכות המידע בארגון תלויים במשאב האנושי שבאחריותך ומה אתה מפיק ממנו . ניהול המשאב האנושי ( ואין זה משנה אם מדובר בעובדים פנימיים או עובדי חוץ )  הוא מהמשימות המרכזיות שלך ועליך להשקיע בהדרכה , שדרוג טכנולוגי, הכוונה וכן בקרה על ביצועים ואיכות.  התמונה השלמה בכל הקשור למשאב האנושי  כולל גם את האנשים שמחוץ ליחידת ה-IT ( לקוחות, משתמשים הנהלה וספקים  ) וכאן תידרש לאומנות הפוליטיקה הארגונית שגם אותה עליך ללמוד  ולהשתלב.

דיברות אלו נחלקות, בדומה לדיברות האמיתיות שניתנו לעם ישראל בחג השבועות ל"מצוות שבלב" ול"מצוות שבמעשה". עצתי לך, על בסיס ניסיוני בתחום (מנמ"ר כעשר שנים בחברת אלאופ ומוביל קורסים וייעוץ בתחום ניהול מערכות המידע במהלך ה-15 השנים האחרונות), להקפיד הן על המצוות בלב והן על המצוות במעשה. כך, לא תשא את שם המנמ"ר לשווא.   
*  *  *  *  *  
כותב המאמר: רפי שימל, מנכ"ל ביט פלוס.

ביט פלוס עוסקת בייעוץ אסטרטגי וניהולי למיחשוב ומערכות מידע עם התמחות במחשוב עסקי, הנדסי וניהולי, ERP/ CRM/ PDM , סקרי מחשוב, ייעול תהליכי עבודה, אפיון מערכות מידע, ארגון ותיקצוב יחידת מחשב והתאמת שירותיה לצורכי הארגון, ניהול פרוייקטי מחשוב והדרכה למנהלי יחידות מחשב, למנכלי"ם ולחברי ההנהלה. ליצירת קשר: rafi@bitplus.co.il