תפריט נגישות

סקירת כנס: SAP Business Objects Workshop Event

הכנס התקיים בבית SAP בהשתתפות מנהלים מארגונים מובילים במשק ושותפים עסקיים ובמסגרתו הוצג הפורטפוליו הרחב של פתרונות SAP Business Objects, נסקר סיפור לקוח - חברת בטוח ישיר והתקיימו סדנאות יישומיות.


מיקי מגדל
, מנכ"ל SAP ישראל
, ברך את המשתתפים ואחל להם כנס מוצלח ופורה. מיקי ציין את עובדת היות הכנס – כנס יישומי המאפשר למשתתפים להתנסות במוצרי הבינה העסקית –  SAP Business Objects.

שמוליק סיטון – מנהל תחום BI, SAP ישראל ציין כי הפתוח של SAP Business Objects הועבר לישראל ומאפשר התייחסות מהירה יותר לצרכי הלקוחות המשתמשים במערכות. שמוליק הציג את הפורטפוליו של פתרונות הבינה העסקית.

פתרונות ה-EPM (Enterprise Performance Management) המסייעים לארגון לשפר את פעילותו בתחומים שונים כגון: ניהול אסטרטגיה ארגונית, תכנון ותקציב, אחוד דוחות כספיים ופתרון לניהול הוצאות – Spend Analytics– המאפשר לאנשי הרכש יכולת של זיהוי הזדמנויות חיסכון הניתנות למדידה.

פתרונות ה-GRC המסייעים לארגונים לעמוד בדרישות לממשל תאגידי, ניהול סיכונים ותמיכה ברגולציה. בין השאר ניתן באמצעות הפתרונות לנהל סיכונים לפי מתודולוגיות שונות; לבצע מעקב בקרות פנימיות לצרכי SOX; להשתמש בתהליכי Best Practice  - החל מניהול הרשאות וגישה למערכות (תמיכה בהפרדת תפקידים ומניעת מעילות והונאות) ועד לניהול שירותי סחר גלובליים ומניעת אספקת שירותים ומוצרים לגורמים שאינם מורשים.

פתרונות ניהול המידע Business Objects Enterprise Information Management – המסייעים לארגון להקים ולנהל את מחסני הנתונים כולל פתרונות לשמירה על איכות הנתונים כגון פתרון ה– MBM (Maser Data Management ) המאפשר ניהול ישויות קטלוגיות באופן ריכוזי וקונסיסטנטי (לקוחות, ספקים, פריטים וכיו"ב)  – פתרון שפותח בישראל, נרכש והוטמע בחבילה.

יכולת לתחקר ולהפיץ את המידע בארגון באמצעות פתרונות Business Objects Information Discovery and Delivery. יכולת זו מתבססת על כלים להפקת דוחות תפעוליים – Crystal Reports – המעצימים את משתמשי המערכת בכך שמאפשרים להם להפיק את המידע הנדרש להם וכלים לבניה והצגה של תצוגות ניהוליות, באמצעות מצגי מידע - DASH BOARD מגוונים, עם יכולת תחקור - DRILL DOWN.

בסקירה הושם דגש על הפתרונות הבאים:

Pioneer - מוצר דמוי אקסל המאפשר נגישות לנתונים בהיותו OLAP VIEWER לכל הפלטפורמות: מיקרוסופט, אורקל ו-SAP.

SAP BusinessObjects WEB המסייע למשתמשים לשאול שאלות עסקיות ספונטאניות ומעצים את יכולות המשתמשים באמצעות מתן גישה אינטואיטיבית למידע.

SAP BusinessObjects EXPLORER בעל יכולות חיפוש מהיר במאגרי הנתונים באמצעות מילות חיפוש המעניק חווית משתמש פשוטה בדומה לשימוש במנועי חיפוש אחרים.

 לסיכום, ציין שמוליק, כי SAP יכולה היום באמצעות הטכנולוגיה שברשותה לספק את יכולות ה-BI לכל ארגון, כאשר יכולת זו מקיפה גם את אפשרויות הפצת מידע למכשירים ניידים – MOBILE, בצורה מאובטחת ואמינה.





עמית גבע, מנהל מחלקת מערכות מידע ו-
BI בחברת בטוח ישיר הציג את החברה ואת  פרויקט חידוש תחום ה-BI.

חברת בטוח ישיר הוקמה בשנת 1994, מעסיקה כיום כ-1,000 עובדים ומשרתת מעל ל-350,000 לקוחות. מחזור המכירות של החברה לשנת 2009 למעלה ממיליארד שח. 
פרויקט חידוש תחום ה-BI בבטוח ישיר החל בשנת 2007 ויימשך במהלך חמש שנים. ייזום הפרויקט בוצע עקב בעיות וחסרונות עסקיים וטכנולוגיים:

עסקי

  • לא ניתן היה לתת מענה לשילוב בין עולמות ושאלות חוצות תחומים
  • אין אמת ארגונית אחת
  • תלות של המשתמשים באנשי IT להפקת דוחות Ad-Hoc 

טכנולוגי

  • המערכת הקודמת היתה בנויה כטלאי על טלאי
  • תהליכי טעינה ממושכים ולא יעילים
  • שיכפול נתונים – תחזוקה מורכבת ויקרה
  • טכנולוגיה מיושנת שחייבה שדרוג 

במהלך הפרויקט נבנה מחסן נתונים ארגוני, תשתיתי (כפי שצרכני המידע רוצים לראות), שודרגו טכנולוגיות, נרכשו כלי ה-SAP Business Objects ונבנו מצגי נתונים – Dashboard, מרמת ההנהלה ועד לרמת ראשי הצוותים. ההקמה הראשונית בוצעה בסיוע של ספקים חיצונים ובמקביל הוקם צוות BI פנימי אשר ממשיך את הפתוח, ונותן שרותי הטמעה והדרכה למשתמשי המערכת.

 לאחר ההטמעה נצפו היתרונות הבאים:

- בצוע שאילתות Ad-Hoc על ידי משתמשי קצה

- אין תלות ב-IT בהפקת דוחות

- יכולת הפצה כלל ארגונית (דחיפה)

- פיתוח מהיר מאד של עולמות תוכן ממגוון רחב של נתונים

- פונה לכל בסיסי הנתונים בארגון

-ROI מוכח (מאות אלפי דולאר ומעבר לכך)

 

 

עמית הציג את מטרותיו להמשך הפרויקט: לאפשר יכולת תחקור באתר האינטרנט על ידי לקוחות בטוח ישיר, יכולת שימוש בכלי ה-SAP Business Objects לכל עובד, להטמיע את פלטפורמת הבינה העסקית בפורטל הארגוני ולספק מצגי מידע ודיווחים על פלטפורמת הסלולר.  

סקירת סדנאות

 משתתפי הכנס השתלבו בסדנאות – Workshop – אשר אפשרו להם לחוות ולהתנסות בפתרונות:

SAP BusinessObjects – BUSINESS PLANNING & CONSOLIDATION 

בסדנא הוצגו שני רכיבי מערכת ה-BPC:
Business Planning – לצורך טיפול ותמיכה בתהליכי תכנון התקציב
Business Consolidation – לצורך טיפול ותמיכה בתהליכי איחוד הדוחות


צוין כי ארגונים רבים שישמו מערכות

ERP, ישמו גם את רכיבי ה-BI בעולמות תוכן שונים לצרכי ניתוח, מעקב ובקרה של ביצועי הארגון באמצעות דוחות ו/או לוחות מחוונים.

בשנים האחרונות, ניתן לראות מגמה ברורה של ארגונים המשכילים להשתמש באותן תשתיות BI שעד כה שימשו לצורכי ניתוח ובקרה בלבד, גם כתשתית למימוש מערכת תכנון תקציב. כאשר בפועל מחליפות מערכות אלה את גיליונות האקסל והאקסס ששימשו עד כה לצרכים אלה.

תהליך תכנון התקציב הארגוני כולל לא מעט אתגרים, הן ברמה העסקית והן ברמה הניהולית, החל מניהול ובקרת התהליך, מעקב התקדמות, אינטגרציה בין משתמשים בעלי תפקידים שונים (מכירות, לוגיסטיקה, כספים) ועד סגירת התקציב, הפצתו ומעבר לניהול שוטף הכולל בד"כ תהליכי עדכון ו/או תחזית מתגלגלת (חודשית/רבעונית).

בסדנא הוצג יתרונה המרכזי של מערכת תכנון תקציב המביאה למיכון התהליך ויוצרת סביבה ארגונית אחת אשר בה מבוצע, מתנהל ומבוקר כל תהליך התכנון, החל משלב איסוף הנתונים ועד סגירת התקציב וניהולו. יתרון זה בא לידי ביטוי באמצעות היכולות הבאות:

  • תהליך תכנון ארגוני אחד ואחיד המחייב את כלל אנשי התקציב והבקרה בארגון
  • שליטה ובקרה מרכזית בתהליך התכנון ומעקב אחר התקדמותו
  • ניהול מרכזי של נתוני האב הארגוניים (חברות, יחידות ארגוניות, לקוחות, חשבונות, מוצרים)
  • "אמת ארגונית אחת" – ביצוע תהליך התכנון על בסיס נתוני ביצוע היסטוריים
  •  אפשרות ביצוע סימולציות וניתוחי What If (ע"ב כמויות, מחירים, שערי חליפין)
  • קיצור משמעותי של הזמן המוקדש לאיסוף נתוני הביצוע ותהליך התכנון עצמו
  • בקרת תכנון מול ביצוע בכל רגע נתון ועל בסיס הנתונים המעודכנים ביותר
  • ממשק משתמש ידידותי ונוח שאופיין, המיושם ומעוצב בדיוק לצורכי המשתמש

בסדנא הומחשו הנושאים הבאים:

ניהול ושליטה בתהליכי התכנון באמצעות Process Flows

  • הובלת המשתמש ע"י המערכת בשלבי תהליך התכנון
    • תפריטים ייעודיים במסכי העבודה ""תפורים" לתפקידו של המשתמש
    • ממשק משתמש מוכר וידידותי מבוסס Microsoft Office
    • גמישות ביצירת מסכי עבודה ופונקציות חישוב על ידי המשתמש
    • יכולות Drill Down בכל ממדי התכנון
    •  Business Content פיננסי ופונקציות תכנון מובנות
    • הפצת מידע וביצוע תכנון Off line
    •  

      SAP BusinessObjects STRATEGY MANAGEMENT

       

      הוצג פתרון המסייע למנהלים לשלב את יישום האסטרטגיה בתהליך התכנון על ידי קישור ישיר בין תכנון אסטרטגי לבין יוזמות, מדדי ביצוע ואנשים לשם שליטה על הגורמים המשפיעים על ביצועי הארגון. באופן זה יכול הארגון להוציא לפועל ולבחון ברמה יומית את יישום האסטרטגיה הארגונית.

       

      בכדי להמחיש את הפער הקיים בין אסטרטגיה ארגונית לבצוע בפועל, נשאלו משתתפי הסדנא את השאלות הבאות לגבי ארגונם:

      1. האם העובדים שלך מבינים את האסטרטגיה העסקית ?
      2. האם כולם מבינים את ההחלטות הארגוניות ואת השפעת פעולותיהם על התוצאות ?
      3. האם לעובדים יש את כל המידע הנדרש לקבלת החלטות ?
      4. האם כולם עובדים עם אותו מקור נתונים מהימן ?
      5. האם המשאבים התקציבים שלך מופנים בהכרח לקידום היעדים האסטרטגיים בארגון ?

      בסדנא הומחש כיצד ניתן, באמצעות הפתרון, להקצות משאבים, לנהל סיכונים, להקים מדדים וכן לעקוב אחר משימות ונהלים הקשורים ליישום האסטרטגיה הארגונית.

       הודגש כי שיפור הסנכרון חוצה-הארגון הנו יעד חמקמק עבור חברות רבות, שהשגתו מחייבת הנהגה חזקה, מוכנות להתמקד בהערכת ביצועים ומתן תמריצים אפקטיביים להשגת היעדים. כמו כן צוין הצורך בתשתית מידע לביסוס האסטרטגיות הנכונות, זיהוי מצבים של תלות הדדית ארגונית והבנה מעמיקה לגבי המקום נכון שבו יש להשקיע בכוח אדם ובתקציבים.  כמו כן התקיים דיון בהקשר לכלים והתמריצים הנכונים שיסייעו לעובדים ליישם את האסטרטגיות על בסיס קבוע, ובאופן העולה בקנה אחד עם אסטרטגיות הארגון.

       

      SAP BUSINESSOBJECTS DATA FEDERATOR

       מטרת הסדנא לאפשר שיפור של תשתית המידע בארגון, המאופיינת בסביבות טכנולוגיות שונות, אי בהירות וחוסר אחידות בנתונים, באופן שיקל על המשתמשים לבצע ניתוחי מידע מקיפים / חוצי ארגון.

       בסדנא הוצג פתרון ה- Data Fderator המאפשר לבצע אינטגרציה של מידע ממקורות שונים בזמן אמת, ולייצר מאגר מידע כולל אחד שעל בסיסו ניתן לבצע תחקורי מידע מקיפים.

       הומחשה הדרך לבצוע האינטגרציה, תוך שימוש בסביבה המאפשרת הגדרת חוקיות, והניתנת להטמעה ללא קוד. כמו כן הוצגו המנגנונים המאפשרים למפות את מאגרי המידע השונים ולבצע את האינטגרציה הנדרשת על ידי יישום תובנות עסקיות.

       בין מאפייני הפתרון שנסקרו:

       קלות ומהירות השימוש – החישובים מתבצעים בזיכרון – RAM

      אפשרות ליישום מודלים של נתונים מסוגים שונים

      קישוריות לכל מקור נתונים (גם בסביבת "ענן").

 

SAP BusinessObjects Xcelsius  Enterprise

 נסקרו כלים שונים, המאפשרים למשתמש לבצע הדמיה גרפית של הנתונים כגון: סביבת עיצוב, רכיבים מוכנים מראש (מפות, תרשימים, מונים ועוד) וכלים נוספים המאפשרים הן להציג את הנתונים וכן לבצע תרחישי "מה אם".

 כמו כן הוצגו תסריטים המאפשרים למקבלי החלטות לראות מגמות, לחשוף פרמטרים משפיעים ולבסס החלטות על בסיס המידע הארגוני. 

 הודגשה קלות העבודה במערכת ה-SAP Business Objects XCELSIUS Enterprise וכן הדרכים לאבטיח את הסודיות של נתונים ארגוניים רגישים – כך שמשתמשים ומקבלי החלטות חשופים אך ורק למידע אותו הם רשאים לקבל.

 

הצגת מידע על ידי משתמש עסקי בשלוב של Crystal Reports ו-Xcelsius 

 SAP BusinessObjects Crystal Reports

בסדנא הוצגו מגוון פתרונות ה-Crystal Reports אשר מסייעים למעלה מ-15 שנים, למשתמשים עסקיים בכל העולם בתחום אחזור וניתוח המידע. הומחשו הדרכים ליצירת דוחות פשוטים ומורכבים על בסיס כלים אלו וכן יכולות הצגת הנתונים באופנים שונים. כמו כן הוצגו הדרכים לאיסוף מידע, מבסיסי נתונים ומקורות מידע שונים, לשם יצירת תמונת מידע אחת, מקיפה, הנותנת מענה לצרכי המשתמש.

 בהמשך, הוצגו אופנים שונים לשיתוף המידע כגון: דוא"ל, מסמכי PDF, מסמכי OFFICE ורשת האינטרנט. הומחש השימוש ב-crystalreports.com המאפשר לשתף מידע עם גורמים פנימיים וחיצוניים לארגון.

 דגש הושם על יכולת הפקת דוחות על ידי משתמש עסקי, שיכול להשתמש במידע הן לצורך הזנתו למערכות ה-OFFICE כגון EXCEL והן להציגו באופן גרפי באמצעות לוחות מחוונים לביצועים, מבוססי Xcelsius (ראה דוגמא לעיל).

 

SAP BusinessObjects Web Intelligence

הומחש פתרון המאפשר למשתמש גישה למידע עסקי בשירות עצמי באמצעות ה-WEB, וזאת תוך שילוב של שאלות אד-הוק. כל זאת, באמצעות מספר לחיצות כפתור המאפשרים למשתמש לאפיין את המידע הנדרש ולבצע על בסיסו ניתוחי מגמות ואיתור גורמים משפיעים.

ממשק המשתמש מאפשר גרירת נתונים (drag-and drop), סנכרון בין נתונים ממקורות שונים כולל נתוני טקסט, קבצי CSV ועוד. הממשק גם מאפשר למשמש ליצור נוסחאות מותאמות לצרכיו.

בין היכולות שהודגמו: בחינה של מטה-דטה של נתונים; יכולת צפייה, עריכה והסרה של סעיפים ומסננים; שינוי גודל תאים, טבלאות ותרשימים; שילוב בין אובייקטים של דוחות ומשתנים שונים בטבלאות ותרשימים; הפיכת טבלה לתרשים; יצירת נוסחאות ומשתנים ועוד.

SAP BusinessObjects Explorer

 

המשתמשים במערכת זו יכולים להזין מספר מילים, בדומה לשימוש במנועי חיפוש, ולחפש את המידע הרלוונטי לרוחב כל היישומים ומקורות המידע הארגוניים. הפתרון מציג את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ומוסיף פרטים בהקשר למילות החיפוש.

הומחש כיצד משתמשים עסקיים יכולים להקליד באופן אינטואיטיבי מילות מפתח וולאתר את המידע הנדרש, ללא צורך בהיכרות של מקור ומבנה הנתונים. המערכת מציגה את המידע באופן נוח – כדוגמת טבלה עם מדדים – ומאפשרת המשך חקר ויצירת תובנות על בסיס המידע שנחשף.

שילוב יכולת זו עם פתרון ה-Web-Intelligence  מאפשר יצירת תרשימים, טבלאות וחישובים נוספים לשם מיצוי התועלות העסקיות מהמידע הקיים.

לפרטים נוספים:
שמוליק
סיטון,
מנהל
תחום SAP BI
ו-
SAP BusinessObjects,
SAP ישראל
s.sitton@sap.com