תפריט נגישות

שלבים בהכשרת מיישם ERP או ברוכים הבאים לעולם היישום האמיתי

"ואם חשבת שבהפיכתך למומחה טכנולוגי, הסתיימה הכשרתך המקצועית. טעית." חיים יוספי, מנהל ERP בחברת RBC, כותב לחברים בתחילת הדרך על מסלול ההכשרה הארוך הנדרש לקבלת התואר Senior.


מיישם נדרש להכשרה בשלושה עולמות תוכן מהן מורכב יישום ERP : הטכנולוגי, התהליכי והאנושי.

כמישם מתחיל התרכזת בלימוד התחום הטכנולוגי של המערכת. שיננת את מאפייניו של כל מודול ומודול. למדת על-פה את תפקידיו ואת התהליכים בהם הוא תומך. תרת אחר מגוון דרגות החופש, set up , השונות שהוא מאפשר. צללת אל נבכי טבלאות הנתונים המשרתות אותו, והוכחת בקיאות בכל הקשור להתממשקות המודול אל המודולים האחרים במערכת.

בתחום התהליכי למדת לקשר בן תכונות המודול לבן התהליכים המיטביים, Best Practice , בהם הוא תומך כמו כן למדת כיצד רצף של מודולים משרתים תהליכים חוצי ארגון.
בתחום התהליכי הדרישות ממך הן תחזוקתיות בעיקרן וכוללות שינויים (מינוריים) בדרגות החופש של המודול, פיתוח דוחות ניהול בקרה, כתיבת Alerts , הדרכות משתמשים וכד'. כמו כל המיישמים המתחילים גם אתה עוסק בשחרורן של תנועות התקועות בממשקים השונים (הן בד"כ נובעות מטעויות של מיישמים שהיו שם לפניך).

בתחום האנושי: לקוחותיך הם משתמשי קצה או משתמשי מפתח. לקוחות אלה מתאפיינים לרוב במומחיות רבה בשטח המקצועי בו הם עוסקים אך פחות בראיה תהליכית עיסקית חוצה אירגון (כמובן שתמיד ישנם יוצאים מן הכלל והם תמיד מבורכים).

אם חשבת שבהפיכתך למומחה טכנולוגי,הסתיימה הכשרתך המקצועית. טעית.
ואם חשבת שהמשך הכשרתך יתבטא בהכרת מודולים נוספים בבחינת  "עוד מאותו דבר" הרי ששוב טעית.
כבר בפרויקט היישום הראשון תגלה שעד כה שמרו אותך הרחק מהאש  או במילים אחרות: עולם היישום האמיתי שונה לחלוטין ממה שהורגלת אליו עד כה.
 

ברוכים הבאים לעולם היישום האמיתי

בשלב הגבוה  של ההכשרה המקצועית כמיישם (שלב שנהוג לכנותו 'מיישם בכיר') הבנה טכנולוגית עמוקה,היא 'רק' תנאי סף הכרחי. ביישום הבכיר העולם העיסקי הוא  זה הנותן את הטון.

בתחום האנושי: המיישם הבכיר עובד על פי רוב עם קברניטיו של האירגון. שפתם של אלה היא שפה עיסקית בעיקרה והוא נדרש לשנן שפה זו על בוריה (ולא. אין טעם שתשתמש במילות הבאז' המגניבות שלמדת עד כה, כי ברוב המקרים תגלה שאין להם מושג על מה אתה מדבר).
הקברניטים הם אנשי מקצוע מנוסים המביאים עימם אג'נדה מאוד ברורה לכיצד צריכים הדברים להיות.
סיכוייך להזיז אותם מעמדתם יהיו נמוכים להפליא אם עדיין לא שכנעת אותם שאתה מבין  את העולם העסקי בו מתקיים הארגון והפנמת מהי בשלותו העסקית.
לכן, אם עדיין אינך יודע מהי אסטרטגיה עסקית וכיצד היא מתורגמת למטרות ארגוניות ולתהליכי ליבה עסקיים , אם עדיין לא פגשת את המושג
SWOT , או אם עדיין אינך יודע לקשר בן העולם הלוגיסטי לעולם הפיננסי, זה הזמן ללמוד ולהשלים.

בתחום התהליכי: כל שינוי תהליכי ובמיוחד זה הנוגע לתהליך ליבה עסקי הוא הזדמנות מצוינת (ויש לומר הכרחית) לבחינת יעילותו ומידת תרומתו למטרות האירגון.
ואם חשבת שהמשפט הקודם הוא אמת מוחלטת הרי שצפויות לך הפתעות בדמותן של התנגדויות.
אם ההתנגדות היא במישור הלוגי- רציונאלי הרי תהיה עבודתך פשוטה יחסית, אבל אם ההתנגדות נמצאת באזור המכונה 'רגשי' , הרי שאתגר ניצב לפניך.
אם השכלת להבין את צרכיו של האדם-שמאחורי-הלקוח ואת התרבות הארגוני הסובבת אותו, ואם התכונות:  סבלנות , יכולת-שכנוע ואסרטיביות נמצאות בין כלי העבודה שלך הרי שסיכוייך להתמודד עם התנגדויות טובים מאד.

הכרות עם תהליכיו של הארגון היא תנאי סף הכרחי אך איננה מספקת. בנוסף אליה אתה נדרש להכרות עם תהליכים זהים בארגונים אחרים. דוגמא להמחשה: ממבט ראשון חברות ההפקה בהוליווד נראות שונות לחלוטין מחברת בואינג המתמחה בפיתוח מטוסים.  אך ממבט שני תהליכי הליבה בשני החברות דומים ביותר, שכן שתי החברות עוסקות בניהול פרויקטים. מיישם שיכיר את היישום בבואינג עשוי ל"יבא"  משם תהליכי best practice  לחברה שלכאורה עוסקת בעולם תוכן אחר.

התחום הטכנולוגי: כמו שכבר נכתב בשלבים הבכירים הבנה טכנולוגית היא רק תנאי סף הכרחי. היכולת הנוספת הנדרשת מכל מיישם בכיר היא  'יצירתיות טכנולוגית'.
למיישם יצירתי הסיכוי הרב ביותר לשדך בן צורכי הארגון ובן  יכולותיה של המערכת המיושמת במינימום התאמות. יצירתיות טכנולוגית היא אמנות של ממש.

לסיכום נאמר כי הבנה עסקית עמוקה,יכולת אישית גבוהה ויצירתיות טכנולוגית הם ראשי פרקים ליכולות הנוספות הנדרשות ממיישם בכיר, ועליהן נוספת ההכרה שהבנת התהליך העסקי היא זו הקודמת לכול.

כותב המאמר: חיים יוספי, מנהל ERP בחברת RBC - חברה המאפשרת צפיה בשידורי לווין לרכב ,בארה"ב.
ליצירת קשר: haimy@raysat.com