תפריט נגישות

דבר המומחה: גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל: מחשוב ענן

קיימות עדויות מצטברות במספר מחקרי IDC שהמצב הכלכלי מאיץ את ההתייחסות של ארגונים לפוטנציאל הגלום בענן – פרטי וציבורי.


אמנם קיץ, אך יש סיבה למנהלים לחשוב על עננים.

 IDC מבצעת מספר רב של מחקרים בממדים שונים על מחשוב ענן והסוגיות השונות העולות ממנו. מחקרים אלו מעלים מספר נושאים מרכזיים:

 

q       האם מחשוב ענן הינו התפתחות בלתי נמנעת שתשפיע במוקדם או במאוחר גם על הארגון שלי?

q       מתי זה יקרה – טווח קצר או ארוך?

q       איך זה ישפיע על מחלקת ה-IT של הארגון ואיזה מיומנויות היא צריכה לפתח?

q       איך זה ישפיע על ספקי הציוד והשירות איתם אני עובד?

q       איך זה ישפיע על תהליכים עסקיים בארגון?

      ועוד ועוד.

 הדעה הרווחת בקרב מנהלים היא: " אנחנו במיתון ועזוב אותנו מהתפלספויות". אמנם חזון מעמיק, אבל המסקנה העולה מסך העדויות המצטברות ב-IDC מחייבת התייחסות למספר גורמים:

 שיקולים כמו אבטחה, ביצועים, זמינות, היעדר קסטומיזציה, היעדר סטנדרטים חשובים ככל שיהיו לא משנים עובדה פשוטה אחת – מפתחי היישומים העסקיים עוברים לענן ציבורי. בעוד זמן לא רב מצאי היישומים העסקיים הרחב והעשיר ביותר יהיה ברשת. יתרון תחרותי יהיה מבוסס על גמישות בזיהוי ואימוץ יישומים אלה היכן שיש בהם לשפר ביצועים והחלפתם במשהו טוב יותר לכשיימצא. לרוב המנהלים דבר זה הוא התגלמות של חלום בלהות ארגוני. עמדה זו היא פרדוכסלית משום שהיא מתבססת על ההנחה שמה  שקבוע ומוכר הוא הטוב ביותר לביצועיו העסקיים של הארגון. היא גם מתבססת על ההנחה שמחלקת המידע בארגון (כפי שזו מוכרת כיום) היא הבורר האחרון בסוגיות של אימוץ יישומים.

  1. מחלקת מערכות המידע בארגון נמצאת בפרשת דרכים: להיגרר לענן כמי שכפאו שד, או להוביל שינוי זה בארגון. מעבר לסיסמאות מדובר בעבודה לא פשוטה משום שהיא דורשת בראש ובראשונה מיומנויות עסקיות יותר מטכנולוגיות. מחלקת מערכות המידע העתידית תסייע למנהלים העסקיים לנווט ולהתמצא במגוון העשיר של יישומים עסקיים בענן הציבורי. עוד דרישה שללא ספק תבוא היא האדריכלות של אשכולות יישומים. המעבר מניהול יישומים, רשתות וחדרי שרתים לא יהיה מהיר, אבל כמו בכל מהלך אבולוציוני מהירות ההסתגלות לשינוי תעשה את ההבדל.

  2. כבר היום, מנהלים רבים בעולם בוחנים שירותי ענן ציבורי כתחליף לשירותי מיקור חוץ מסוימים. לדעת IDC מגמה זו רק תגבר ותניע אינטגרטורים לפתח את סל השירותים שלהם בשני כיוונים מקבילים: פיתוח ענן ציבורי משלהם (כלומר אספקה של תוכנה ותשתית כשירות ללקוחות שלהם) ופיתוח שירותי ייעוץ עסקי וסקאוטינג של יישומים בענן ציבורי כללי המטרה לסייע לארגון לזהות ולאמץ יישומים עסקיים מתאימים. כמובן שהתמחות ורטיקלית ותהליכית יעשירו מגוון שירותים זה. 

קיימות עדויות מצטברות במספר מחקרי IDC שהמצב הכלכלי מאיץ את ההתייחסות של ארגונים לפוטנציאל הגלום בענן – פרטי וציבורי. לפחות לפי מספר הכנסים והארגונים וההשקות בשנתיים האחרונות, ניתן היה לחשוב שארגונים בישראל מובילים את הדרך בתחום זה, אולם הדבר רחוק מלהיות כך. לאחר שיחות עם גורמים רבים בקהילות רלוונטיות שונות עולה כי קיימת תמימות דעים בקרב ספקי שירות, יצרני טכנולוגיה ומשתמשים שבישראל התהליך יהיה ארוך יותר. מוסכם, אבל למרות שחם, העננים באופק וחובת ההנהלה להבין את המשמעות.  

 

ליצירת קשר: GLopez@idc.com