תפריט נגישות

מבט על שוק ה-IT ברבעון הראשון של 2009 - IDC ישראל

האנליסיטים של IDC ישראל סוקרים את הפעילות והמגמות בשוק ה-IT בנושאים הבאים: IT&Business Alignment, Business Intelligence, אחסון, מחשבים אישיים וטכנולוגיות חדשות.


במסמך זה מובא תקציר מנהלים.  ניתן לצפות במידעון המלא באמצעות לינק המופיע בסוף מסמך זה. 

גדעון לופז
מנכ"ל IDC ישראל
glopez@idc.com


קשה לדעת מי היה הראשון שאמר זאת אבל סביר להניח שאמרו משהו דומה כל משבר. "המשבר הזה גדול מידי מכדי שלא ננצל אותו." ארגונים רבים נמצאים כיום במידה זו או אחרת של לחץ. בהרבה ארגונים הוטל אמברגו הוצאות בכל המישורים לרבות במערכות המידע. מגמה זו, הגם שנותנת תחושה מיידית של מעשה התייעלות ברוב המקרים גורמת נזק ארוך טווח לפעילות העסקית של הארגון.

לא תמיד חסכון מיידי היא ההחלטה העסקית הנכונה. מנהלים צריכים לנצל את המשבר לא על מנת לצמק את מערכות המידע בארגון, אלא על מנת לשאול את השאלה היסודית אותה היו אמורים לשאול מזמן: מה התועלת העסקית של מערכות המידע בארגון שלי? זו לא שאלה של מנכ"ל בלבד אלא של כל אחד ממנהלי היחידות העסקיות והתפעוליות בארגון. כמה פעמים שומעים ממנהלים שמערכות המידע הן באחריות מנהל המחשוב- או "אני לא מבין במחשבים. בשביל זה יש לי מנהל מחשוב"? התשובה היא שמערכות מידע כמו כל תחום אחר המשפיע ישירות על הפעילות העסקית הן באחריות של ההנהלה העסקית. כן זו אמנם נעזרת במחלקת המחשוב לתכנון וביצוע אך האחריות הנה שלה בלבד.

אפרת דרורי
אנליסטית בכירה
תוכנה
edrori@idc.com

המשבר הפיננסי מוביל לירידות בשוק התוכנה הגלובלי אולם ניתן לראות כי יש תחומים שנפגעים פחות מאחרים. שוק ה-Business Intelligence העולמי צפוי לרשום גידול כפול ביחס לקצב הגידול הכללי של שוק התוכנה ולצמוח ב-7.6% בשנת 2009 וב-10.2% בשנת 2010 (לעומת גידול מקביל של כלל שוק התוכנה של 3.4% ו-5.0% בהתאמה).

בארץ נצפה מצב דומה - בסקר שבוצע בקרב חברת הפאנל של IDC נראה כי רק 9% מהמשיבים דוחים את הטמעת הפתרון בשל אי הוודאות, ואילו 50% מהמשיבים נמצאים בתהליך מסויים בנוגע למערכות Business Intelligence משלב הבחירה במערכת ועד שלב האינטגרציה והשדרוג.

מוטי פולק
אנליסט בכיר
תשתיות ומערכות ארגוניות
mpolak@idc.com


לפני מספר שבועות IDC פרסמה את הנתונים השנתיים אודות שוק האחסון בישראל, כאשר המכירות של מוצרי אחסון חיצוני מבוסס דיסקים הסתכמו בישראל בכ-155.46 מיליון דולר. מובילת השוק מבחינת הכנסות היתה חברת EMC עם 32.4% מהשוק, כאשר את המקום השני תפסה חברת NetApp עם 23.1% ובמקום השלישי חברת IBM עם 17.5%. את הגידול המשמעותי ביותר במכירות חוותה חברת IBM גם בשל הגידול ההדרגתי במכירות וגם בשל התווספות חברת XIV לפרוטפוליו המוצרים.

למרות המשב המשמעותי העובר על כלכלות העולם ולא פסח גם על ישראל, אנו שוב רואים את עמידתו היחסית של תחום האחסון בפני משברים - וזאת בשל חשיבותו ההולכת וגדלה עבור ארגונים מכל הגדלים והסוגים. בתחזיות המודכנות של IDC אנו צופים כי תחום האחסון יקטן באחוזים בודדים בלבד בשנה הקרובה, זאת בהשוואה לקיטונים משמעותיים יותר בתחומי חומרה אחרים כגון שרתים ומחשבים אישיים.

חני שטרן
אנליסטית בכירה
מחשוב אישי והדפסה
cstern@idc.com

 
בעוד שההאטה הכלכלית ממשיכה להתפשט בישראל, מחשבים ניידים זולים מושכים את השוק הביתי כלפי מעלה ומהווים מניע לגידול בשוק המחשבים האישיים הכולל. מכירות המחשבים האישיים בישראל גדלו ברבעון הראשון של 2009 ב-3.6% לפי נתונים ראשונים של IDC נתון המהווה הפתעה יחסית לתחזיות קודמות ויחסית לחולשה היחסית של תחומי חומרה אחרים.

בזמן שהמיתון הגלובלי והגידול באבטלה משפיעים על רכישות של מוצרי IT בשוק העסקי ועל בטחון הצרכנים בשוק הביתי, שוק המחשבים האישיים נשאר יחסית עמיד למצב - בעיקר בהשוואה לירידות במכירות שהיו במהלך תקופת המיתון הקודמת. הסיבות העיקריות שעזרו לצמצם את הירידות הצפויות בשוק זה היו ירידות מחירי המוצרים, שנובעות חלקית ממכירות מוגברות של מחשבים מיני ניידים, כמו גם התפתחות בערוצי מכירות שונים - בעיקר התחזקות ערוצי הטלקום השונים.

אורן רביב
אנליסט
טכנולוגיות חדשות
oraviv@idc.com


כיצד יושפעו השקעות בסטארט-אפים בעקבות המצב הכלכלי?
המשבר הכלכלי שפרץ ב-2008 עדיין עמנו והוא נותן את אותותיו בחברות הסטארט-אפ המקומיות.
לדוגמא בשנים האחרונות פרחו חברות רבות בתחום ה- Web 2.0 שהתבססו בעיקר על מודל ה-Eyeballs, הכנסות מפרסום המבוסס על מספר הכניסות לאתר והדפים הנצפים. הרשת מלאה במיזמים שקמו במהירות - הודות לחסם הכניסה הנמוך יחסית בתחום - המבוססים לעיתים על רעיונות יפים, אך עם מודל עסקי רעוע. האם מיזמים שכאלה יכולים לשרוד את התקופה הכלכלית הקשה?

משיחות ש-IDC עורכת באופן שוטף עם קרנות הן סיכון ואנג'לים מקומיים, עולה שמשקיעים מעדיפים לבצע השקעות המשך בחברות שלהם ולא להיכנס למיזמים חדשים. בנוסף, משקיעים לא יזרימו כספים כיום בחברות שהמודל העסקי העיקרי שלהם מבוסס על פרסום.

לצפיה במסמך המלא - לחץ/י כאן