תפריט נגישות

הובלת היישום של מערכת ORACLE APPLICATIONS – מניסיונה של חברת modu

בתחילת הפרויקט מנתה החברה עשרות בודדות של עובדים ולקראת ה"עלייה לאוויר" גדל מספר עובדי החברה בצורה משמעותית.


אודות החברה

 חברת modu הוקמה על ידי דב מורן בתחילת שנת 2007. חזון החברה הוא לשנות מהיסוד את הדינמיקה של תעשיית הסלולר על ידי הפרדה בין מרכיבי עיצוב המכשיר, תכונותיו והמוח הטכנולוגי שלו. modu מעניקה למשתמש אפשרויות בלתי מוגבלות ליצור מראה ועיצוב חדש לטלפון שלו, ולהוסיף תכונות פונקציונליות נוספות והכול בקלות ובמחיר אטרקטיבי. modu השוקל כ- 40.1 גרם בלבד, מהווה לב סלולרי מתוחכם אשר ניתן להכניסו למגוון רחב של jackets modu ההופכים אותו למכשיר מעוצב ואופנתי בעל תכונות פונקציונליות נוספות ולמוצרי צריכה אלקטרוניים - ,modu mates  ובכך להעניק להם יכולת תקשורת סלולרית.

 דב מורן, שהיה מנכ"ל חברת msystems אשר נמכרה ב-1.6 מיליארד דולר, החל את פעילותו ב-modu עם צוות של אנשים שצבר ידע רחב בתחום הקמת ותפעול חברה משלבי ההקמה הראשוניים ועד להפיכתה למובילת שוק.

 אומר טל שלומוביץ, מנהל פרויקט ה-ERP בmodu-: "הצטרפתי לחברה במרץ 2007, החברה מנתה כ-80 עובדים". טל, מהנדס תעשיה וניהול בעל תואר שני בניתוח מערכות, הנו בעל 18 שנות ניסיון בתחום המחשוב הארגוני – ERP. טל: "הנחות היסוד שקיבלתי היו כי modu תתפתח בקצב מהיר ולכן היא נדרשת למערכת ERP מובילה אשר תתמוך בהתפתחותה העסקית ולפריסה הגלובלית שלה".

 

 

בחירת מערכת ה-ERP ושיטת היישום 

מוסיף טל: "קבלנו החלטה אסטרטגית שלא ממציאים את הגלגל אלא לומדים מניסיונם של אחרים, התמקדנו בשני ערוצים: יכולתה של מערכת ה-ERP לתמוך בתהליכי החברה והניסיון היישומי שנרכש על ידי גופי היישום בחברות הדומות לנו".

הוחלט כי כתיבת RFP ארוך, המקיף מאות עמודים ומפרט את סך הדרישות של הארגון הנו מהלך בזבזני ומיותר. לכן, הוגדרו דרישות בתחומים שאופיינו כלא סטנדרטים כגון: מכירה בקונסיגנציה, מכירה חוצת חברות, יצור אצל קבלני משנה בעוד מזמין העבודה מספק את החלקים ועוד.

חברות היישום התבקשו להציג "תרחישים" ובאופן זה הושוו מערכות ה-EPR המובילות. דרישה נוספת שהעלתה modu היתה שהצוות החיצוני אשר מציג את היכולות יהיה גם הצוות שיבצע את הפרויקט בעתיד. 

בנוסף התקיימו ביקורים אצל לקוחות דומים מבחינת מפת התהליכים הרצויה. מציין טל: "בקשנו ללמוד מהקשיים של לקוחות דומים ופתרון הנושאים הייחודיים להם - כיצד חברות היישום התמודדו עם דרישות שלא נענו על ידי החבילה הסטנדרטית". 

בשלב הפניה לספקים נדרשה הצעה במחיר קבוע – Fix Price. תכולת הפרויקט הוגדרה ברמת התהליכים שנדרשו ולא ברמת מודול. מוסיף טל: "מבחינתנו, הדברים הייחודיים הועלו במסגרת ימי התרחישים כאשר לגבי שאר הדרישות  סוכם שיתקבל מענה על ידי המערכת הסטנדרטית - השארנו פתח לחריגה מהסטנדרט עד ההיקף של 10% מעלות היישום. לקראת תחילת הפרויקט ב-1.4.08 החלטנו לקחת את הסיכון ולבצע את הפרויקט בהתאם ל-Time & Material &  ובאופן זה להשיג את יכולת הגמישות ולכוון את הפרויקט כרצוננו". 

 מהלך הפרויקט 

בהתאם להנחיית הצוות המקצועי בmodu- ועל בסיס הצרכים ולוחות הזמנים הוקם צוות הפרויקט שבו שובצו אנשי מקצוע מטעם הספק החיצוני. טל שמש כמנהל הפרויקט בפועל מטעם modu וניהל את הפרויקט בשיתוף עם מנהל הפרויקט מטעם הספק. לפרויקט הוגדרו אבני דרך עיקריות לפי המתודולוגיה של CRPConference Room Pilot והצוות התכנס בהתאם למשימות אלו.

 טל: "תפקידי העיקרי היה מיקוד בתהליכים הנדרשים למחשוב, החלטה על סדרי עדיפויות והתאמת  תכולת הפרויקט אל מול ה-SOW המקורי". 

שתוף משתמשים

 בתחילת הפרויקט מנתה החברה עשרות בודדות של עובדים ולקראת העלייה לאוויר גדל מספר עובדי החברה בצורה משמעותית.מציין טל: "התהליכים התגבשו במהלך הפרויקט תוך שיתוף המשתמשים בצורה סלקטיבית (10-30% מזמנם) בכדי לא להפריע לחברה שהיתה עסוקה בצמיחה וגיוסים". 

 ספונסר הפרויקט היה סמנכ"ל מערכות המידע , אודי וינשטיין, אשר קיבל מנדט לגבי התוויית התהליכים וקביעת סדרי עדיפות.  

 הדרכת משתמשים

 הדרכת המשתמשים בפרויקט בוצעה באמצעות מודול פתוח לומדה ייחודי – UPK מבית Oracle . מודול זה אפשר הקלטה ותיעוד של התהליכים ושימש להדרכה, בחינה ותמיכה במשתמשים גם בשלב התפעול השוטף. טל: "הלינק לחומר ההדרכה מופיע בפורטל של החברה כאשר כל משתמש חדש ומשתמש וותיק נגיש לו. ה-UPK משמש אותנו גם בעת שינוי תהליכים ומקיף כ-70 תהליכים מרכזיים בארגון".

"העלייה לאוויר" ומרכז הסיוע – Help Desk

 לאחר כארבעה חודשים מתחילת הפרויקט בוצעה "העלייה לאוויר" בתאריך ה-08.08.08. תכולת המערכת בשלב זה הקיפה את כל המודולים והתהליכים הלוגיסטיים: שרשרת אספקה, רכש, מכירות, ניהול מלא של כוח אדם, אתר אינטרנט לרכש, MRP ומערכת פיננסית ובהמשך התממשקות לפתרון PLM מתמחה -  AGILE. בנוסף לתחומים הלוגיסטיים והפיננסים עלו לאוויר מערכות לשימוש כלל עובדי החברה כגון: דו"ח הוצאות לעובדים, רכש אינטרנטי ומודולים של ניהול כוח אדם. למעשה המערכות שירתה כבר מיומה הראשון את כל עובדי החברה.

 תובנות  

טל מסכם את התובנות שלו דלקמן:

 

-          בנושא הגישה לפרויקט, הוכח לטעמי כי אין צורך בהכנת מסמכי RFP ארוכים וכדאי להתמקד בהגדרה של תהליכים ייחודיים/חיוניים.  

-          חשוב להטמיע בדיונים עם משתמשי המפתח את התפיסה התהליכית חוצת הארגון. בשלות של תהליכים ומערכת בפרק זמן קצר מנעה בידור של התהליכים בארגון כאשר כל גוף בחברה מקים לעצמו "איי מידע". הצלחנו כחברה בת שנה וחצי למזג את כל המידע ולהביא את כולם למכנה משותף.

-          דילגנו כחברה על שלבי אבולוציה אותם עוברות רוב החברות וקפצנו אל הבגרות הארגונית מאוד מהר על ידי אימוץ תהליכים כפי שהם מובנים בתוך המערכות בשיתוף צוות היישום בעל רקע עסקי ולא רק רקע טכני. 

-          יש לתת משקל רב לידע התהליכי של המיישם החיצוני ולא לטכנולוגיה. רוב תהליכי החברה נקבעים בסופו של דבר על ידי צוות הפרויקט, כאשר יש בצוות ידע צבור מיישומים דומים אחרים התוצאה היא מיטבית.

-        ההחלטה להטמיע את מהדורה האחרונה של Oracle מ הדורה 12, למרות שהמהדורה היתה נדרשת לייצוב, הוכחה כנכונה.  מהדורה זו מספקת חדשנות טכנולוגית וכן פונקציונליות עשירה בעיקר בתמיכת המערכת בחברה גלובלית, בעלת  התהליכים חוצי חברות כאשר כל אחת מהחברות כפופה לחוקי המדינה הרלוונטים ומנוהלת כחברה עצמאית לכל דבר ועניין. 

 

מסכם טל: ההחלטה לעבוד בהתאם לזמן וחומרים הוכחה כיעילה גם בהיבט התמחירי.  

ליצירת קשר: tal.shlomowich@modumobile.com