CIO
   דף הבית       צור קשר       פורומים       בלוגים       מונחים       מאמרים       מרכזי התמחות       סדנאות       אודות      כניסת מנויים   הרשם עכשיו
שלום אורח 
הרשמה לקבלת NewsLetter
פתרונות "Business Analytics"
מקבץ ספקים מובילים בנושא תחקור נתונים / Business Analytics >>
27.9.17 - סדנה: יחסים בניהול וניהול יחסים בארגון
בסדנה יוצגו שתי גישות של אבחון והתערבות, המציידות את המנהלים בכלים מעשיים ואפקטיביים לבנייה וניהול מערך יחסים תומך בהנעת עובדים ויצירת מעורבות - Engagement. למידע נוסף >>
רשימת כנסי FOCUS 2017
כנסי Focus 2017 יתמקדו בטכנולוגיות ומתדולוגיות בנושאים שונים כגון: ERP, Cyber, BUSINESS ANALYTICS ועוד. לפירוט >>
30.10.17 כנס: CYBER&information Security FOCUS
מטרת הכנס: לספק מידע עדכני למנהלים בארגונים אודות הדרך הנכונה להתנהל מול סיכוני אבטחת מידע פנימיים וחיצוניים". לפרטים והרשמה>>
פתרונות "ניהול מסמכים ותוכן ארגוני"
מקבץ ספקים מובילים בתחום כולל פתרונות בתחום הסריקה, ארכוב, חתימה אלקטרונית, יצירת מסמכים ועוד. לפרטים>>>
מועדון המנמ"רים - מפגשי שיתוף ידע 2017
מפגשי שיתוף ידע של מועדון המנמ"רים לשנת 2017 יתמקדו באתגרים שונים הניצבים בפני המנמ"ר ויחידת ה-IT: תשתיות, יישומים, ניהול IT, אסטרטגיה וחדשנות ועוד>>
26.9.17 סדנה: "בחירה והטמעת מערכת ERP בארגוני SME"
בסדנה תוצג מתודולוגיה סדורה לשלבי הבחירה וההטמעה ותתבצע סקירה של שלוש מערכות ERP (פריוריטי, SAP Business One ו-Infor M3). לפרטים והרשמה>>

מאמרים

|
שלח באי-מייל גרסת הדפסה
הפלטפורמה השלישית והצדקת השקעות IT (אוקטובר 13)
הפלטפורמה ה-3 של ה- IT – ענן, ביג דאטה, ניידות, והעסק החברתי – משנה באופן רדיקלי את המשוואה בין עסקים וטכנולוגיה. כבר לא מדובר על "מערכות IT " אלא על שירותים עסקיים – לא על גמישות IT אלא על שיפור בגמישות עסקית ולא על הספקה של שירותי מידע אלא על חדשנות עסקית.


נקודת המוצא של ההנהלה על תפקידי ה-
IT בארגון

ברוב הארגונים הגדולים, ההנהגה הבכירה (מנכ"לים, מנהלי כספים , מנהלי יחידות, משקיעים ובעלי מניות) תופסים את תפקיד ה- IT כבמידה רבה פעילות משרד אחורי. בתוך קהילת ה-IT , רבים היו מתייחסים לטענה כזו כגובלת בהוצאת דיבה. ניתן להוכיח טענה זו דרך מבט קצר על דו"חות שנתיים של רוב החברות הציבוריות בהם הוצאות IT כלולות תחת "הנהלה וכלליות" – כלומר משרד אחורי.

באופן עמוק יותר, הבה נחשוב איך נהגו לאורך השנים להצדיק בקשה לתקצוב פרוייקטי IT . ברוב הארגונים, רוב הזמן, המדד הפיננסי שנעשה בו שימוש הוא גרסה כלשהי של החזר על השקעה ( ROI ). החזר על ההשקעה לסוגיו השונים הוא מדד פיננסי שנועד לחשב את ההחזר למיזם, לשיפור יעילות או הימנעות מעלות על ידי הקטנת (או הימנעות מ-) עלויות תפעול הנובעת מהשקעה המוצעת (בטכנולוגיה). לסיכום, כמו עם כמעט כל פונקציות המשרד אחורי, הוצאות על IT נתפסות כבעלות יעד של "צמצום".

השקעות שנועדו "לשנות את העסק "

בניגוד לכך, הבה נבחן כיצד ההנהלה מביטה על השקעות אמיתיות שנועדו "לשנות את העסק " – דברים כמו מוצרים חדשים, התרחבות גיאוגרפית, בידול מוצר, יוזמות לפילוח לקוחות וכן הלאה. אמנם הארגון עדיין שואף להחזר סביר על השקעות ההון שלו, אבל התחשיב הכלכלי הוא שונה לחלוטין. במקום לשפר את היעילות או להימנע מהוצאות, הדגש הוא על יצירת הכנסות או שיפור שולי הרווח.

מטבע הדברים, זה הרבה יותר קשה לחזות באופן מדויק הכנסות ממוצר חדש, משינויי תמהיל מוצרים, או מאירועים חיצוניים אחרים. מנהלי מכירות, שיווק ופיתוח עסקי משקיעים עמל רב, זמן וכסף במחקרי שוק, קבוצות מיקוד, ראיונות עם לקוחות וכדומה, בניסיון לחזות את התנהגות השוק במטרה לכמת את התחשיב הפיננסי של התרחבות. שוב, המדד הפיננסי הקובע נשאר החזר על ההשקעה, אבל הדיאלוג הוא שונה מאד. מטבע הדברים, מדובר ברכיב בעל סיכון רב יותר במשוואה העסקית. ניתן למדוד ולכמת שיפור תהליכים והקטנת חוסר יעילות ברמה גבוהה של ביטחון – הרבה יותר בעייתי לחזות התנהגות לקוחות או התפתחות של שווקים. במבט פשטני שתי הגישות נראות דומות, אך הן שונות באופן מהותי בכל הנוגע להסתברויות, סיכון ביצועי וההשלכות על הארגון.

זוהי נקודת המבט המסורתית של הנהלות על השקעות IT . השקעות ב- IT הן על שיפור ולא על שינוי עסקי. לפיכך, בעלי המניות, משקיעים, משקיעים פוטנציאליים, ושדרת ההנהלה ראו במידה רבה בהשקעות אלה פרויקטי משרד אחורי שרק משפיעים על היעילות של העסק ולא על תוצאות הליבה שלו. לבסוף, כדאי לשקול לרגע את ההאטה הכלכלית העולמית שהחלה בשנת 2009. רמות השקעה בפרויקטי IT חדשים ירדו באופן משמעותי כי היה חשוב יותר למנהלים לשמור על יתרות מזומנים עבור הוצאות בלתי צפויות מאשר לסבול קצת חוסר יעילות במערכות שלהם. הדברים בולטים מאד גם בשוק הישראלי.

איך הפלטפורמה ה-3 של ה- IT משנה את הכל

הפלטפורמה ה-3 של ה- IT – ענן, ביג דאטה, ניידות, והעסק החברתי – משנה באופן רדיקלי את המשוואה בין עסקים וטכנולוגיה. כבר לא מדובר על "מערכות IT " אלא על שירותים עסקיים – לא על גמישות IT אלא על שיפור בגמישות עסקית ולא על הספקה של שירותי מידע אלא על חדשנות עסקית.

  • ענן. לא אכפת לעסק אם השרתים שלו בדטהסנטר של החברה או בחדר המחשבים או האם משאבי המחשוב מועברים באמצעות ספק צד שלישי כשירותי ענן. לעסק אכפת מעלות, עמידות והיכולת להשתנות. דו"ח שפורסם לאחרונה באתר האינטרנט של AllThingsDigital.com הראה כיצד ויקיפדיה, מספר 5 מבין 40 אתרי האינטרנט המובילים בעולם, מגיש 19 מליארד דפים נצפים בחודש – עם תקציב IT שנתי של 27 מיליון דולר בלבד. זה מייצג שינוי עלות של שלושה או ארבעה סדרי גודל בהשוואה לאתרי אינטרנט אחרים. אמנם ויקיפדיה אינה זקוקה לאבטחת מידע, שרידות, וכו' כשל רוב אתרי האינטרנט המובילים האחרים, אבל הנקודה היא ברורה. עבור מנהיגים עסקיים, זה סוג של מבנה עלויות שמגדיר מחדש את המודל שלהם ואולי גם את התעשייה כולה.
  • ביג דאטה. הזכרנו קודם איך מנהלים עסקיים מבקשים להבין לעומק התנהגות של מוצרים חדשים, שווקים ולקוחות על מנת למתן סיכונים ולכייל השקעות. עם הטכנולוגיות והשיטות החדשות של התחום הנקרא באופן כללי "ביג דאטה" יש חברות המודדות שימוש של לקוחות באתרי האינטרנט שלהם ומבצעות שינויים פעמיים ביום, חמישה ימים בשבוע. זה לא קשור לבניית מערכת או השקת מוצר חדש ולאחר מכן להמתין במשך שבועות או חודשים לתוצאות. זה לא קשור לעבודה עם מחלקת ה- IT ביישום תכנית פיתוח מדורג שמייצרת מוצר חדש או מוסיפה תכונה חדשה במשך חודשים או שנים. מדובר כאן על שיתוף פעולה עסקי-טכנולוגי באמצעות שיטות עבודה גמישות כדי ליצור פתרונות חדשים כמעט בזמן אמת.
  • ניידות. לארגונים גדולים, מהפכת הניידות היא לא שעובדים ושותפים מתחילים לקרוא את הדואר האלקטרוני שלהם בטלפונים הסלולריים. ההזדמנות היא להרחיב את התהליך העסקי קרוב יותר ויותר אל הנקודה של העסקה עצמה. ניתן לעדכן את נתוני הלקוחות ולטעון אותם בזמן אמת. רופא יכול להעלות תוצאות בדיקה ישר לתיק הרפואי. ניתן להציג ללקוחות פוטנציאליים מוצרים ושירותים כשהם מהלכים בין מדפי החנות.
  • עסק חברתי. אחד האתגרים המטרידים הנהלות היא הצורך של הארגון להתגבר על האינרציה של עצמו, להאיץ יצירת מוצרים חדשים ולבדל את עצמם יחסית למתחרים. כדי לעשות זאת, שלושה דברים חייבים לקרות: עובדי קו החזית זקוקים להבין את דרישות הלקוחות שלא מומשו; הארגון חייב לנתח רעיונות הקשורים להזדמנויות חדשות ולהעריך האם לפעול על פיהם, וארגון זקוק ליכולת לבצע (כלומר, להביא את המוצרים ושירותים חדשים/מבודלים לשוק במועד). לא מדובר כאן על שרת חדש אלא על שיטוח וירטואלי של מבנים ארגוניים הירארכיים ויצירת פלטפורמה לשיתוף בזמן אמת.

ההשפעה המתרחבת של המנהלים העסקיים על תקציבי ה- IT

ממחקרי IDC עולה כי שלושה גורמים דוחפים מנהלים עסקיים לקחת תפקיד הרבה יותר ישיר ברכש וניהול של IT ולעתים קרובות ללא שארגון ה- IT המסורתי מעורב :

  • האנשים עצמם מתמצאים יותר בטכנולוגיה. הם משתמשים במגוון רחב של טכנולוגיות באופן אישי ויש להם מידה רבה יותר של אמון ביכולות ואופני הנגשה.
  • מודלים של צריכת טכנולוגיה משתנים לכיוון יותר ויותר שירותי מה שמאפשר דגימה של פתרונות ללא השקעה מרובה.
  • ככל שהולך וגדל הקשר בין טכנולוגיה לעסקים, מנהלים לא יכולים להרשות לעצמו להאציל סמכויות ולחכות, הם מתעקשים על מעורבות והשתתפות בתהליכי בחירת הטכנולוגיה ותהליך יישומה. במקרים רבים, ההצלחה האישית שלהם קשורה ליישומים של טכנולוגיה חדשה.

האצת תהילכים אלה מעלים שאלות חדשות על התפקיד והרלוונטיות של מחלקת ה- IT בארגון.

תחזית לעתיד

פלטפורמת ה- IT החדשה יוצרת הזדמנויות שלא היו קודם עבור מקצועני מחשוב שכן עם הטכנולוגיות הללו ה- IT לא רק תומך בעסקים אלא נעשה לעיתים לעסק עצמו. IDC מאמינה שלמנהלי IT ולמחלקות IT שייפרחו בסביבה החדשה יהיו שלושה תחומי פעילות עיקריים:

  • תפקיד קלאסי. תפקיד ה- IT קלאסי מורכב מהפעלת תשתית ה- IT , בדיקות מערכות וניהול פרויקטים.
  • טיפוח חדשנות. אחד הנכסים הגדולים של ה- IT הוא היכרות אינטימית עם תהליכים עסקיים ארגוניים. סיוע למנהלים עסקיים לפתח תהליכים פנימיים וחיצוניים הוא השיתוף המניע חדשנות בכל רמות העסק.
  • פיתוח השקעה. עוד אחד מהנכסים העיקריים של ה- IT הוא ניסיון מצטבר רחב ועמוק בכימות ההשפעה של שינוי בארגון והקצאת המשאבים לכך. תפקיד טבעי ל- IT יהיה עבודה משותפת עם מנהלים עסקיים על מנת לכמת ולהצדיק את ההשלכות הכספיות של טכנולוגיות חדשות. האתגר הברור - להתעלות מעל התפיסה המושרשת של יעילות וחיסכון, שכן זוהי נקודת הכניסה המינימאלית לאנשי IT המבקשים להרחיב ולפתח את התפקיד שלהם. ההזדמנות הקריטית היא בהחלת הידע לגבי המשמעות של שינוי טכנולוגי על תהליכים עסקיים ובשיתוף פעולה עם מנהלים עסקיים בעלי הניסיון בהערכת (וכימות) ההזדמנויות המתהוות בשוק. צוותים משותפים כאלה עשויים להוביל את הארגון ליכולות עסקיות מתקדמות הרבה יותר ממה שהיה ניתן בתקופת פלטפורמות ה- IT הקודמות.

כותב המאמר: גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל
ליצירת קשר: GLopez@idc.com

30.10.17 "SMB Cyber & Information Security FOCUS"
מטרת הכנס: לספק מידע עדכני למנהלים בארגונים קטנים ובינוניים אודות הדרך הנכונה להתנהל מול סיכוני אבטחת מידע פנימיים וחיצוניים. לפרטים והרשמה>>
26.9.17 סדנה: "בחירה והטמעת מערכת ERP בארגוני SME"
בסדנה תוצג מתודולוגיה סדורה לשלבי הבחירה וההטמעה ותתבצע סקירה של שלוש מערכות ERP (פריוריטי, SAP Business One ו-Infor M3). לפרטים והרשמה>>
27.9.17 סדנה: "ניהול יחסים ויחסים בניהול - בארגון"
בסדנה יוצגו שתי גישות של אבחון והתערבות, המציידות את המנהלים בכלים מעשיים ואפקטיביים לבנייה וניהול מערך יחסים תומך בהנעת עובדים ויצירת מעורבות - Engagement. למידע נוסף >>
17.10.17 מפגש שיתוף ידע של מועדון המנמ"רים: "תשתיות / CLOUD"
מוביל מקצועי: רולי ארד, תדיראן. מטרת המפגש להפחית סיכונים ולשפר את יכולות ה-IT בארגון על ידי סקירות מקצועיות ושיתוף ידע בין המשתתפים. לפרטים והרשמה>>>
סקירת כנס: ERP Focus 2017 - כנס המחשוב הארגוני
בכנס הוצגו מגמות חדשות בתחום המחשוב הארגוני בנושאים שונים כגון: מחשוב ענן, מוצרים מתמחים, התייעלות תפעולית, גישות יישום ועוד.
סקירת כנס: 2017 Business Analytics Focus
הכנס, שהתקיים בכפר המכביה בהשתתפותם של כ-150 מנהלים עסקיים, סיפק מידע אודות חדשנות ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים למקבלי החלטות בארגון. בכנס שיתפו החברות סלקום ו-MinuteMedia מניסיונן בהקמת מערכי Business Analytics מתקדמים >>
MBTI - Presenting Type in Organizations
מודל ה-MBTI המתבסס על התיאוריה של קארל יונג אודות סוגי טיפוסים פסיכולוגיים, מסייע למנהלים בהנעת והעצמת עובדים ושיפור תפוקות ברמת העובד והצוות>>
אחזקה |  איכות הסביבה |  אינטרנט לעסקים |  ארגונומיה |  בדיקות תוכנה |  בינה עסקית - BI |  ייצור |  יישום אסטרטגיה |  למידה ארגונית |  מחשוב ענן - Cloud Computing |  מלאי |  מניסיונם של ארגונים |  משאבי אנוש |  מתודולוגיות יישום |  ניהול השינוי |  ניהול חיי מוצר - PLM |  ניהול ידע - KM |  ניהול מחסן מתקדם - WMS |  ניהול מסמכים |  ניהול מעבדה - LIMS |  ניהול פרויקטים |  סקירת פתרונות |  ניהול תהליכים - BPM |  ניהול IT |  פרוגרמות ותכנון פונקציונאלי |  פיתוח מנהלים |  קמעונאות |  קשרי לקוחות - CRM |  רכש |  רצפת ייצור |  שיווק ומכירות |  שרשרת האספקה |  תגמול ותמרוץ |  תכנון |  IT&Business Alignment |  Lean |  SMB |  SOA |  Start UP |  Tec Insights - Jack GOld |  אורח באתר |  דבר המומחה |  סקירת כנס |  סקירת מוצר |  קהילות מקצועיות - פורומים |  מ.ה - מרכזי התמחות |  MBTI - סוגי אישיות (טיפוסים) בארגון |  דף הבית |  תנאי השימוש באתר | 
כל הזכויות שמורות © 2005   created by CyberServe