CIO
   דף הבית       צור קשר       פורומים       בלוגים       מונחים       מאמרים       מרכזי התמחות       סדנאות       אודות      כניסת מנויים   הרשם עכשיו
שלום אורח 
הרשמה לקבלת NewsLetter
מועדון המנמ"רים - מפגשי שיתוף ידע 2017
מפגשי שיתוף ידע של מועדון המנמ"רים לשנת 2017 יתמקדו באתגרים שונים הניצבים בפני המנמ"ר ויחידת ה-IT: תשתיות, יישומים, ניהול IT, אסטרטגיה וחדשנות ועוד>>
פתרונות "Business Analytics"
מקבץ ספקים מובילים בנושא תחקור נתונים / Business Analytics >>
27.9.17 - סדנה: יחסים בניהול וניהול יחסים בארגון
בסדנה יוצגו שתי גישות של אבחון והתערבות, המציידות את המנהלים בכלים מעשיים ואפקטיביים לבנייה וניהול מערך יחסים תומך בהנעת עובדים ויצירת מעורבות - Engagement. למידע נוסף >>
30.10.17 כנס: CYBER&information Security FOCUS
מטרת הכנס: לספק מידע עדכני למנהלים בארגונים אודות הדרך הנכונה להתנהל מול סיכוני אבטחת מידע פנימיים וחיצוניים". לפרטים והרשמה>>
26.9.17 סדנה: "בחירה והטמעת מערכת ERP בארגוני SME"
בסדנה תוצג מתודולוגיה סדורה לשלבי הבחירה וההטמעה ותתבצע סקירה של שלוש מערכות ERP (פריוריטי, SAP Business One ו-Infor M3). לפרטים והרשמה>>
פתרונות "ניהול מסמכים ותוכן ארגוני"
מקבץ ספקים מובילים בתחום כולל פתרונות בתחום הסריקה, ארכוב, חתימה אלקטרונית, יצירת מסמכים ועוד. לפרטים>>>
רשימת כנסי FOCUS 2017
כנסי Focus 2017 יתמקדו בטכנולוגיות ומתדולוגיות בנושאים שונים כגון: ERP, Cyber, BUSINESS ANALYTICS ועוד. לפירוט >>

מאמרים

|
שלח באי-מייל גרסת הדפסה
שימור עובדים ביחידות ה-IT הארגוניות – האתגר והמענה (מרץ 13)
מספר עובדי טכנולוגיות המידע (IT) בארגון מצומצם, אך השפעתם על פעילות התקינה של הארגון מהותית. שימור עובדי היחידה הינו הכרח להצלחתה, זאת עקב הגורמים הבאים: ההתמחות שנוצרה אצל העובדים ביישומים ארגוניים ייחודיים, יכולתם לתמוך במספר רב יחסית של מערכות והיותם "בנק ידע" ארגוני אודות השילוב שבין הטכנולוגיה לתהליכים עסקיים.


האתגר

האתגר של כל מנהל IT הוא לשמר את עובדיו. בכדי להצליח בפעילות שימור העובדים עליו לתת מענים לנושאים הבאים: מאפייני העובדים, שימור הידע המקצועי, גורמי שחיקה, תגמול ותחרותיות.

מאפייני העובד ביחידת ה- IT

  • התמחות ביישומים ייחודים
    עובדי ה- IT מתמחים ביישומים ייחודיים לארגונם: מערכות מרכזי שירות, מערכות לוגיסטיקה מותאמות ועוד. כמעט בלתי אפשרי לקלוט עובד חיצוני ליחידת ה- IT אשר יוכל להיות אפקטיבי ללא מהלך הכשרה מהותי.
  • תמיכה במגוון רב יחסית של מערכות
    עובדי ה- IT הינם עובדים שהוכיחו גמישות ויכולת להתמודד עם משימות מגוונות הדורשות התמחויות שונות מאחר ועליהם, ברוב הארגונים, לתמוך במספר מערכות בו זמנית.
  • בנק ידע אודות טכנולוגיה ותהליכים עסקיים
    אנשי ה- IT מהווים מקור לשימור ידע אודות הקשר שבין הטכנולוגיה לתהליכים העסקיים הארגוניים. יכולת זו מאפשרת לארגונים להתמודד עם עם תחלופת עובדים גבוהה כגון במחלקות שירות, בהן ישנה תחלופה של עד 50% מכוח העבודה בשנה.
  • אופק התפתחות פנים ארגוני צר
    בתוך ה- IT הארגוני אין הרבה אפשרויות להתפתחות וכך גם במחלקות אחרות בארגון, שלרוב אינן אטרקטיביות לעובדי ה- IT .

השקעות בשימור הידע המקצועי

  • הסביבה הטכנולוגית המשתנה מצריכה עדכון ולמידה מתמדת
    בכל יחידת IT מתבצעת השקעה שוטפת בעובדים בכדי לשמר אותם מעודכנים ורלוונטים למשימותיהם.
  • תקציבי הדרכה ארגוניים לא מספקים
    תקציב ה- IT מצטמצם וכפועל יוצא נדרש מנהל ה- IT לגייס עובדים סקרנים, בעלי יכולת למידה עצמאית היכולים ללמוד באופן מתמיד, ללא השקעת משאבים רבים. עובדים המסוגלים להעשיר את הידע שלהם באמצעות ספרי לימוד, מצגות אינטרנטיות ומומחים חיצוניים שהגיעו לבצוע פרויקט בארגון.

גורמי שחיקה

  • תמיכה שוטפת במשתמשים
    היקף התמיכה במשתמשי הארגון חורג משעות עבודה לעיתים גם 24X7 , כאשר עובד ה- IT נדרש לבצע את עבודתו גם בשעות לא מקובלות
  • פתרון משברים תחת לחץ
    על עובדי ה- IT לפעול ביעילות תחת לחץ רב, לדוגמא כאשר תקלה במערכת IT גורמת להפסקה או שיבוש של הפעילות העסקית.
  • בצוע פרויקטים לצד עבודה שוטפת ( HELPDESK )
    נמצא שאחד הגורמים המפריע ביותר לעובד ה- IT הוא השילוב שבין פיתוח לתחזוקה שוטפת, כאשר עובד מבצע פרויקט חדש ונדרש להתמודד גם עם טיפול בנושאים שוטפים.

תגמול ותחרותיות

• האינטרנט מנגיש וחושף את העובדים לתנאי עבודה ושכר במקומות אחרים

• פורומים אינטרנטים חושפים את העובדים להזדמנויות רבות ומגוונות

כיצד נשמר את העובדים ביחידה

גיוס פנימי

מניסיוני, מומלץ מאד לנסות ולגייס לגוף ה- IT עובדים ממחלקות אחרות בארגון. מחצית מהעובדים ביחידת ה- IT שלי גויסו ממחלקות אחרות במהלך עבודתם בארגון. למהלך זה יתרונות רבים: עלות גיוס נמוכה, היכרות של העובד עם התהליכים העסקיים (יתרון משמעותי ביותר), מודעות גבוהה למתן שירות (היו לקוחות בעבר של ה- IT ומבינים את חשיבות מתן שרות והצורך לבטחון ואמפטיה של IT ), תקשורת פנים ארגונית "בגובה העיניים", תיאום ציפיות מהיר – העובד מכיר את אופי ודרישות הארגון (זמינות מידית, איכות שירות, נגישות).

ניהול

נמצא שהבסיס להצלחה מותנה ביצירת מחויבות של העובד לארגון. יצירת מחויבות באופן האפקטיבי ביותר מתבצעת על בסיס מעורבות אישית שבין המנהל לעובד. לשם כך יש לייצר שיח אמוציונאלי עם העובדים. כאשר עובדים מחויבים רגשית לארגון, תפוקתם ותרומתם גבוהות יותר וכן תקופת עבודתם בארגון.

קל למנהל לאתר עובדים שאינם מחויבים אישית, בין הסימנים: ימי מחלה מעל הממוצע המחלקתי, פרודוקטיביות נמוכה, יצירת נזק במתכוון ומחשבות עזיבה.

לשם השגת מחויבות רגשית של עובדים עם הארגון, המנהל צריך:

  1. לוודא שהצוות מבין את הציפיות - לתקשר בין מטרות הארגון ומטרות אגף ה- IT
  2. לספק כלים לביצוע המטלות – הדרכות, סביבת עבודה נוחה
  3. לאפשר מיקוד ומקצועיות – להשתדל לספק לעובד, שבאחריותו פרויקט חדש, סביבה נטולת רעשים של טיפול בשוטף, ככל האפשר
  4. לתת משוב על בסיס יומי – לא להסתפק במשוב חצי שנתי, אלא לספק משוב התפתחותי ביום יום (על פעילויות טובות וחריגות)
  5. להפגין אכפתיות ברמה אישית
  6. להיות אקטיבי ולעודד את העובד להתפתחות מקצועית ולהגדיר יעדים בטווח של עד שנה
  7. להראות שדעות העובד נחשבות – בישיבת צוות לאפשר לעובדים פחות דומיננטים להתבטא
  8.  לוודא שהצוות מחויב לעבודה איכותית
  9. ליצור סביבה המפתחת חברות בקרב העובדים (פעילויות כגון טיולים, סופי שבוע ועוד)
  10. לבצע שיחות הערכה מתועדות אחת לשישה חודשים

הצלחת יישום הנושאים שלעיל, ניתנת לבחינה על ידי שאלון אנונימי בקרב עובדי ה- IT . בשאלון בו אנו משתמשים כ4-5 שאלות לכל נושא ובסה"כ כחמישים שאלות. על בסיס ניתוח התוצאות יש לבצע מהלכי שיפור על בסיס מסקנות הניתוח.

לסכום

מחקר שבוצע לאחרונה בקרב חברות אמריקאיות הצביע על אובדן של 300 ביליון דולר בשנה, הנובע מהימצאותם של עובדים לא מחויבים בארגון.

בקרב חברות שיישמו את תורת HUMAN SIGMA לשימור עובדים נמצא:

• 26% יותר רווח גולמי לעומת מתחרים שלא אימצו את המודל

• 85% יותר גידול בהכנסות

לכן מומלץ למנהל ה- IT לפעול כסוכן שינוי, לא רק בארגון, אלא גם במחלקתו לשם שימור עובדי IT המחויבים להצלחת הארגון והאגף.

כותב המאמר: שלמה מרקוזה, סמנכ"ל אגף טכנולוגיות מידע ואו"ש, DHL
ליצירת קשר:
shlomo.markuse@dhl.com

30.10.17 "SMB Cyber & Information Security FOCUS"
מטרת הכנס: לספק מידע עדכני למנהלים בארגונים קטנים ובינוניים אודות הדרך הנכונה להתנהל מול סיכוני אבטחת מידע פנימיים וחיצוניים. לפרטים והרשמה>>
26.9.17 סדנה: "בחירה והטמעת מערכת ERP בארגוני SME"
בסדנה תוצג מתודולוגיה סדורה לשלבי הבחירה וההטמעה ותתבצע סקירה של שלוש מערכות ERP (פריוריטי, SAP Business One ו-Infor M3). לפרטים והרשמה>>
27.9.17 סדנה: "ניהול יחסים ויחסים בניהול - בארגון"
בסדנה יוצגו שתי גישות של אבחון והתערבות, המציידות את המנהלים בכלים מעשיים ואפקטיביים לבנייה וניהול מערך יחסים תומך בהנעת עובדים ויצירת מעורבות - Engagement. למידע נוסף >>
17.10.17 מפגש שיתוף ידע של מועדון המנמ"רים: "תשתיות / CLOUD"
מוביל מקצועי: רולי ארד, תדיראן. מטרת המפגש להפחית סיכונים ולשפר את יכולות ה-IT בארגון על ידי סקירות מקצועיות ושיתוף ידע בין המשתתפים. לפרטים והרשמה>>>
סקירת כנס: ERP Focus 2017 - כנס המחשוב הארגוני
בכנס הוצגו מגמות חדשות בתחום המחשוב הארגוני בנושאים שונים כגון: מחשוב ענן, מוצרים מתמחים, התייעלות תפעולית, גישות יישום ועוד.
סקירת כנס: 2017 Business Analytics Focus
הכנס, שהתקיים בכפר המכביה בהשתתפותם של כ-150 מנהלים עסקיים, סיפק מידע אודות חדשנות ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים למקבלי החלטות בארגון. בכנס שיתפו החברות סלקום ו-MinuteMedia מניסיונן בהקמת מערכי Business Analytics מתקדמים >>
MBTI - Presenting Type in Organizations
מודל ה-MBTI המתבסס על התיאוריה של קארל יונג אודות סוגי טיפוסים פסיכולוגיים, מסייע למנהלים בהנעת והעצמת עובדים ושיפור תפוקות ברמת העובד והצוות>>
אחזקה |  איכות הסביבה |  אינטרנט לעסקים |  ארגונומיה |  בדיקות תוכנה |  בינה עסקית - BI |  ייצור |  יישום אסטרטגיה |  למידה ארגונית |  מחשוב ענן - Cloud Computing |  מלאי |  מניסיונם של ארגונים |  משאבי אנוש |  מתודולוגיות יישום |  ניהול השינוי |  ניהול חיי מוצר - PLM |  ניהול ידע - KM |  ניהול מחסן מתקדם - WMS |  ניהול מסמכים |  ניהול מעבדה - LIMS |  ניהול פרויקטים |  סקירת פתרונות |  ניהול תהליכים - BPM |  ניהול IT |  פרוגרמות ותכנון פונקציונאלי |  פיתוח מנהלים |  קמעונאות |  קשרי לקוחות - CRM |  רכש |  רצפת ייצור |  שיווק ומכירות |  שרשרת האספקה |  תגמול ותמרוץ |  תכנון |  IT&Business Alignment |  Lean |  SMB |  SOA |  Start UP |  Tec Insights - Jack GOld |  אורח באתר |  דבר המומחה |  סקירת כנס |  סקירת מוצר |  קהילות מקצועיות - פורומים |  מ.ה - מרכזי התמחות |  MBTI - סוגי אישיות (טיפוסים) בארגון |  דף הבית |  תנאי השימוש באתר | 
כל הזכויות שמורות © 2005   created by CyberServe