CIO
   דף הבית       צור קשר       פורומים       בלוגים       מונחים       מאמרים       מרכזי התמחות       סדנאות       אודות      כניסת מנויים   הרשם עכשיו
שלום אורח 
הרשמה לקבלת NewsLetter
28.1.19 סדנה: "בית ספר להורים - שעובדים"
בסדנה, המבוססת על עקרונות אדלריאניים, נלמד כיצד ליצור תשתית יחסים במשפחה, שתאפשר לנו לפעול באפקטיביות טובה יותר בשעות העבודה. לפרטים והרשמה>>
18.12.18 סדנה: "שימוש מתקדם באקסל למנהלים"
בסדנה נסקור ונלמד על רבדים נוספים בתוכנת האקסל המסייעים למנהלים בניתוחי מידע לצורך קבלת החלטות, ניתוחי רגישות, ניהול סיכונים ועוד. לפרטים >>
23.1.19 CIO FOCUS - הכנס השנתי של מועדון המנמ"רים
בכנס השנתי השביעי של מועדון המנמ"רים, מיסודן של IDC ישראל ו-ERP.ORG: דגשים לפעילות המנמרים הצפויה לשנת 2019 , טכנולוגיות מובילות, מפגשים עם מומחים ועוד>>
22.1.19 סדנה: "להפיק יותר מה-SharePoint בארגון"
בסדנה נציג את ה-SharePoint על גרסאותיו ויכולותיו, כולל חדשנות וחידושים במוצר, ונתייחס לאתגרים של משתתפים ש-SharePoint מוטמע בארגונם. לפרטים והרשמה>>
25.12.18 סדנה: "Microsoft Power BI"
בסדנה תתבצע היכרות עם Microsoft Power BI - פתרון לניתוח אנליטי מתקדם בשירות עצמי, שתאפשר למשתתפים לקבל החלטה לגבי אימוץ הפתרון בארגונם. לפרטים>>

מאמרים

|
שלח באי-מייל גרסת הדפסה
מחשוב ענן – ללכלך את הידיים (נובמבר 12)
מחשוב ענן הוא התפתחות טבעית של המחשוב הארגוני.IDC ממליצה לארגונים להתחיל ולהתנסות בשירותי ענן על מנת לבנות ולשפר את התהליכים הארגוניים שיבטיחו מינוף הזדמנויות ומיתון סיכונים.


כבר נאמר ונכתב רבות על מחשוב ענן לעיתים קרובות תוך ערבוב של מושגים. כל תוכנה הניתנת כמנוי או בשכירות הופכת לשירותי ענן וכל איחוד שרתים הוא מופת לענן פרטי. אבל נושא הסקירה שלנו הוא לא בסמנטיקה אלא בהבנת ההקשר הניהולי של שירותי ענן תוך שימת דגש להיבטים הפרקטיים של אימוץ.

מחשוב ענן בהקשר הניהולי

מחלקות ה- IT הארגוניות עוברות תהליך אבולוציוני מואץ המעביר אותם מארגון תפעולי ביסודו לארגון שירותים המספק שירותים עסקיים ללקוחותיו. במסגרת זו (שיורחב עליה בפרק העוסק בניהול IT ) "חברת" ה- IT מספקת לארגון שירותים עסקיים המתאימים ביותר יהיו אלה ניתנים על ידי מקורות פנימיים לארגון או חיצוניים. קנה המידה הוא עסקי במובן הרחב הכולל גם היבטים של ניהול סיכונים והמשכיות. בהקשר זה יש לראות בענן פרטי כאמצעי ארכיטקטוני הנועד למכן שירותי מחשוב (תשתיות ויישומים) הניתנים ללקוחות הפנימיים ואילו ענן ציבורי הוא עוד מקור לשירותי ערך מוסף שארגון ה- IT החדש יכול להביא ממנו ערך מוסף עסקי.

אין צורך להמציא את הגלגל

IDC סבורה שהגישה הטובה ביותר בנוגע לשירותי ענן ציבורי היא כאל כל שירות מנוהל אחר. השימוש בשירותים מנוהלים דוגמת BPO , ניהול יישומים, אבטחה, אחסון אתרים, או המשכיות עסקית איננו דבר חדש וכבר נדרשו ארגונים לפתח נוהל מיקור עבור השירותים האלה. יש להתייחס לחוזה כשייך לאותה הקבוצה של שירותים מנוהלים – שירות סטנדרטי (בונים פעם אחת ומספקים הרבה פעמים). אין צורך להמציא נהלים חדשים, אלא לנצל את אלה ששירתו את הארגון בהצלחה בעבר. התאמת השירות לצרכים נמדדת על 3 צירים - מחיר/ביצועים, סיכון וזמינות. ממילא יש להשיב על שאלות כמו:

· מה מציע הספק ולמה הוא מתחייב?

· מה תמהיל היכולות של הפתרון והאם יש בזה די לספק את צרכי הארגון?

· מה רמת האבטחה והתאימות הקיימות והאם הן מתאימות לארגון?

· איזה מנגנונים קיימים בחוזה על מנת לאכוף רמת שירות מובטחת?

אם נתייחס לזה מנקודת המבט של ממשל IT הרי שנקבל את המטריצה הבאה המצביעה על מדדי ביצוע הנדרשים בכל אחד מהיעדים של ממשל IT נאות:

אחריות של מחלקת ה- IT

בהרבה ארגונים שכבר מתנסים בשירותי ענן ציבורי אנחנו מזהים מספר מגמות בעיתיות שהעיקרית בהן היא דילוג על מחלקת ה- IT לחלוטין – כלומר שמחלקות עסקיות רוכשות שירותי ענן ציבורי מתקציבן ולעיתים אף ללא ידיעת מחלקת ה- IT . כשהדבר עולה סוף כל סוף מתברר שהלקוח העסקי רצה להמנע מהסרבול והשמרנות של מחלקת ה- IT שהוא תופסה כמעכבת חדשנות! לדעתנו על מחלקת ה- IT להיות אחראית גם על שירותי ענן ציבורי משלב הערכה ולאורך השירות על מנת להבטיח איכות ואינטגרציה. על שירות הענן להתאים לא רק טכנולוגית, אלא גם לאופי ומבנה מערכת ה- IT בארגון ויחסי הגומלין שלה עם התהליכים העסקיים.

הצורך במדיניות המשכיות עסקית ברורה מחייב את מנהלי ה- IT לתת מענה גם לשירותי ענן ציבורי. כמו כל תחום מתהווה, שוק מחשוב הענן ימשיך לעבור תהליכים משמעותיים שישפיעו על היצע השירותים ומגוון הספקים – סגירה, מיזוגים ורכישות, שינויי תמהיל ואיכות. לכן על הארגון להיערך לשינויים, לרבות יצירת תכנית מגירה להפסקת השירות.

שאלת העלויות

האם מחשוב ענן זול יותר? תלוי... בשווקים בוגרים יש יחס קרוב בין מחיר הפתרון והעלות של ביצועו בכוחות עצמך. בשוק הענן הדברים לא תמיד כה ברורים. יש להשתמש בכלי ניתוח טובים על מנת לבצע ניתוח עלויות של פתרונות מבוססי ענן מול אלה של פתרונות מסורתיים. יש לתת את הדעת לכך שישנם יתרונות וחסרונות לשיטות תקצוב שונות ( OPEX/CAPEX ). לשירותי ענן יש השלכות על תקצוב ובעיקר על גמישותו (השקעות הוניות למשל ניתן לדחות בהבדל משירות). תשלום לפי שימוש גם מכניס אי-וודאות תקציבית (שינוי מחירים) שיתכן וניתן למתנה על ידי חוזים ארוכי טווח.

ערכים עסקיים

בסופו של יום על מנהל ה- IT לאפשר מתן תשובה מבוססת לשאלה האם הפתרון המוצע נותן ערך עסקי משמעותי. נדרש ניסוח של הבעיה שהפתרון נועד לפתור. ניתוח התרומה העסקית מהווה את המנוף העיקרי לשילוב ההנהלה העסקית באימוץ בפועל ובתקצוב השירות. לבסוף, כמו בכל תחום טכנולוגי, קיימת נטייה להזניח את הגורם האנושי. IDC סבורה כי חשוב ענן דורש הדרכה של משתמשים וגיוסם לכוונה העסקית שבבסיס השירות. יש לנתח את השינויים התהליכיים שיתהוו עם אימוץ הפתרון ואיזה משאבים יידרשו על מנת להתאים את כוח האדם. יש לרדת לפרטים הקטנים כמו שפת ממשקים ותכונות כוח עבודה על מנת להבטיח אימוץ פרודוקטיבי.

מחשוב ענן הוא התפתחות טבעית של המחשוב הארגוני. כשם שברור שבהרבה ארגונים יהיה חלק מהמחשוב באתר החברה לאורך שנים, הרי שברור גם כן כי כמעט כל ארגון יצרוך שירותים מענן ציבורי. לאור האמור, ארגונים צריכים לפתח נהלים ארגוניים של איך בוחרים, מטמיעים, ומבטיחים התאמה של שירותי ענן לאסטרטגיה העסקית. ארגון שיהיה לו ניסיון ו- Best Practices ייהנה מיתרונות תפעוליים ותחרותיים. IDC ממליצה לארגונים להתחיל ולהתנסות בשירותי ענן על מנת לבנות ולשפר את התהליכים הארגוניים שיבטיחו מינוף הזדמנויות ומיתון סיכונים. יש לשתף את המחלקות העסקיות באסטרטגיה הארגונית ובכך להימנע מדילוג הרסני על מחלקת ה- IT . כל ספקי התוכנה והתשתיות הבינ"ל נמצאים בענן הציבורי עם יישומים, פלטפורמות ותשתיות. מולם מתרבים ספקים מקומיים עם תשתיות ומחירים תחרותיים. אין תשובה אחת לשאלה מה מתאים למה. בכולם חווינו נפילות ובכולם אתגרי ביצועים ואבטחה דומים. בסופו של יום ההחלטה צריכה להיות לפי מה שמתאים לארגון שלי.

כותב המאמר : גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל
ליצירת קשר:
GLopez@idc.com

23.1.19 CIO FOCUS 2019 - הכנס השנתי של מועדון המנמ"רים
בכנס השנתי השביעי של מועדון המנמ"רים, מיסודן של IDC ישראל ו-ERP.ORG: דגשים לפעילות המנמרים הצפויה לשנת 2019 , טכנולוגיות מובילות, מפגשים עם מומחים ועוד>>
18.12.18 סדנה: "שימוש מתקדם באקסל למנהלים"
בסדנה נסקור ונלמד על רבדים נוספים בתוכנת האקסל המסייעים למנהלים בניתוחי מידע כגון: ניתוחי רגישות, ניהול סיכונים ועוד. לפרטים והרשמה>>
25.12.18 סדנה: "Power BI"
בסדנה תתבצע היכרות עם Microsoft Power BI - פתרון לניתוח אנליטי מתקדם בענן. לפרטים והרשמה>>
22.1.19 סדנה: "להפיק יותר מה-SharePoint בארגון"
בסדנה נציג את ה-SharePoint על גרסאותיו ויכולותיו, כולל חדשנות וחידושים במוצר, ונתייחס לאתגרים של משתתפים ש-SharePoint מוטמע בארגונם. לפרטים והרשמה>>
28.1.19 סדנה: "בית ספר להורים - שעובדים"
בסדנה, המבוססת על עקרונות אדלריאניים, נלמד כיצד ליצור תשתית יחסים במשפחה, שתאפשר לנו לפעול באפקטיביות טובה יותר בשעות העבודה. לפרטים והרשמה>>
ספק טכנולוגיה / מתודולוגיה - חשוף פתרונות/יכולות לקהל הארגוני
באמצעות מפגש "בית פתוח" במשרדי ERP.ORG באפשרותך לחשוף פתרונות / יכולות לקהל הארגוני>>
כנסי FOCUS 2019
כנסי פוקוס לשנת 2019: הכנס השנתי של מועדון המנמ"רים, ניהול שירות וחווית לקוח, בינה עסקית, מחשוב ארגוני, סייבר ואבטחת מידע, ניהול תשתיות ופיתוח בענן ועוד. לפרטים>>
אחזקה |  איכות הסביבה |  אינטרנט לעסקים |  ארגונומיה |  בדיקות תוכנה |  בינה עסקית - BI |  ייצור |  יישום אסטרטגיה |  למידה ארגונית |  מחשוב ענן - Cloud Computing |  מלאי |  מניסיונם של ארגונים |  משאבי אנוש |  מתודולוגיות יישום |  ניהול השינוי |  ניהול חיי מוצר - PLM |  ניהול ידע - KM |  ניהול מחסן מתקדם - WMS |  ניהול מסמכים |  ניהול מעבדה - LIMS |  ניהול פרויקטים |  סקירת פתרונות |  ניהול תהליכים - BPM |  ניהול IT |  פרוגרמות ותכנון פונקציונאלי |  פיתוח מנהלים |  קמעונאות |  קשרי לקוחות - CRM |  רכש |  רצפת ייצור |  שיווק ומכירות |  שרשרת האספקה |  תגמול ותמרוץ |  תכנון |  IT&Business Alignment |  Lean |  SMB |  SOA |  Start UP |  Tec Insights - Jack GOld |  אורח באתר |  דבר המומחה |  סקירת כנס |  סקירת מוצר |  קהילות מקצועיות - פורומים |  מ.ה - מרכזי התמחות |  MBTI - סוגי אישיות (טיפוסים) בארגון |  דף הבית |  תנאי השימוש באתר | 
כל הזכויות שמורות © 2005   created by CyberServe